Jump to content

.38 special/357 til jakt?


traktorbjørg

Recommended Posts

god aften til dere på kammeret.

jeg var på tur gjennom min lokale børsesjappe og snublet over en bøylerifle i 357 og kom til å tenke om dette kaliberet kunne vert et brukbart kaliber til jakt? jeg har min tvil da det antageligvis hadde vert vanskelig hvis ikke umulig å få tak i ekspanderende ammo i et pistol kaliber, da det etter min viten er ulovlig å selge og oppbevare ekspanderende pistol ammo.

Link to comment
Share on other sites

Ekspanderende pistolammo er vell egentlig ulovlig til annet en konkuranseskyting, men når det skytes ut av en rifle regnes det vell som rifle/jakt ammo. 

Hvordan funker denne regelen egentlig når pistol/revolver brukes til beskyttelse mot bjørn?

Edited by Snoppy
Link to comment
Share on other sites

Quote
d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Merk det står ikke "pistolammunisjon" men " ammunisjon og prosjektiler ...... til pistol og revolver"

I dette tilfellet er det snakk om ammo til rifle.

 

 

I praksis er dette kun en tullete regel som er laget for at man skal kunne slenge på en ekstra tiltale på en kriminell hvis de bruker ett håndvåpen med JHP til noe fyfy....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Klart du får fatt i ekspanderende ammunisjon i 357 Mag, eksempelvis disse: https://www.landro.no/magtech/103100/magtech-357-mag-bestepris-fra-3-10-

Rene blykuler er jo ekspanderende per definisjon. Duger til rev, om du ikke har hagle tilgjengelig...


Lader du selv kan du bruke noe slikt: https://www.brownells.no/A-FRAME-REVOLVER-BULLETS-357-Cal-357-180gr-Hollow-Point-50-Box-SWIFT-BULLET-CO-38-357-Caliber-357-359-Hollow-Point-HP-749016280

Med 20" løp i ei rifle får du kanskje 550ms og da har du over 980j på 100m og dermed lovlig til rådyr. Såvidt. Skal kunne gå med N105, 3N38 eller tilsvarende. Hard kule som neppe ekspanderer all verden - men noe er det alltids og da er den lovlig.

Støper du selv får du mye mer fart i ei ren blykule - denne blir nok lettere å skremme opp i god hastighet: https://www.brownells.no/2-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-SAECO-2-Cavity-Moulds-38-Cal-180gr-FP-100020250

 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg jakta (rev) med 357Mag ville jeg brukt 110 eller 125gr Hornady XTP. Til rådyr ville jeg brukt 158 eller 180gr XTP.
I 158/180gr-tilfellet ville jeg uten tvil brukt N110, kanskje er det plass til nok av det bak 125gr-kula også, til å gi den anstendig fart.

 

En 44 vil nok gi mer margin til lovens krav, men jeg tviler sterkt på at et rådyr eller en rev vil merke den store forskjellen når XTP-en åpner opp flikene og reiser igjennom sentrale strøk... 357 er jo også vesentlig mer behagelig å skyte med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, traktorbjørg skrev:

  -   og snublet over en bøylerifle i 357 -

 

Hvis det er ei rifle med rørmagasin, har du en uheldig kombinasjon av et blodfattig riflekaliber, og flatnesede kuler. Jeg (og mange før meg, bl.a. "Ladeboken") tviler på at den kan rockes opp i tilstrekkelig hastighet til å holde kravet på 100 meter. Men heldigvis har daværende DN slått fast at dyr ikke dør av de skadene projektilet påfører dem, men av de tallene ammo-produsenten lar trykke på patroneskene. Finner du kjøpe-ammo med tilstrekkelig fleksibelt forhold til sannheten, kan du jakte rådyr "lovlig", med god samvittighet!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Hvis det er ei rifle med rørmagasin, har du en uheldig kombinasjon av et blodfattig riflekaliber, og flatnesede kuler. Jeg (og mange før meg, bl.a. "Ladeboken") tviler på at den kan rockes opp i tilstrekkelig hastighet til å holde kravet på 100 meter. ....

 

 

Jeg har ladet .357 Magnum for jakt på rådyr med en Henry BBS (20" løp), og har eksperimentert iherdig med forskjellige kuler og krutt. Med Hornady 158 XTP-kuler og maksladning med W296-krutt klokket jeg disse til å komme akkurat innenfor kravet for anslagsenergi. XTP-kulene flyr bra og ekspanderer heftig, men de er litt myke. Men rådyr er jo ganske myke også da....  Med 140 grain og 180 grain klarte jeg ikke å få nok hastighet til å komme innenfor kravet. Jeg skjøt aldri noe dyr med denne, og i ettertid er jeg litt mer skeptisk og har ikke med denne børsa ut i skogen lenger. Ville uansett ha holdt meg innenfor 100 meter hvis jeg skulle hatt den med.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at rådyra blir akkurat like døde ut av å få i seg ei 158 gr kule ut av en . 357 Mag karabin med 16» løp, som de blir ut av ei kule fra feks 8x57en eller . 300 magnumen. Skal være enig i at ei slik kortløpa rifle med jernsikter ikke akkurat er noe ideelt våpen for de lange holdene, men på en 50 m eller så er effekten upåklagelig, men det forutsetter jo som alltid, at skuddet plasseres der det skal. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ville uansett ha holdt meg innenfor 100 meter hvis jeg skulle hatt den med.

Jeg tenker vel mer at ei slik rifle er noe man kan strekke holdene med, til litt lenger enn med hagle ;) Hastigheten er ikke mer enn at det er en skikkelig potetkaster, og rådyr er ikke SÅ store. Ikke er bøylerifler presisjonsmaskiner heller. 50-60m?  Skal man jakte rådyr på >100m synes jeg man kan utstyre seg for det, etter moderne forhold.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

357mag er en fin patron i rifle opp til og med rådyr.

På småvilt er den glimrende med 38spc og lyddemper.

 

I forrige århundre brukte jeg 357mag i Contender på metallsiluett. Contenderen gikk skamløst bra. I den kunne jeg også bruke 180gr Speer spiss kule og Sierra 200gr ladet til full lengde. Kan trygt si at den hadde punch langt over vektklassen. Hadde også løp i 357max og det var helt utrolig hva man kunne få ut av den med lange ladninger.

 

Med erfaring fra Contenderen  hadde jeg anskaffet Blaser eller  Merkel enkeltskuddsrifler hvis de hadde lagd piper i 357mag. Man kunne jo håpe at de gikk bedre enn Contenderpipene.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...