Jump to content

Flodman


Berettagrouse

Recommended Posts

Hei! 

 

Noen som kan ha et godt tips for hvor, eller vet om noen som kan være behjelpelig med å skaffe messingskruer til forskjeftet til en Flodman? 

 

På grunn av en litt sliten koffert som fulgte med børsa der en "stift" har slitt på en del ekle riper i forskjeftet som er på børsa, så fant jeg et nytt forskjefte til børsa på blocket.se her forleden. Dette var da helt nytt å mangler disse skruene. Jeg har også et jaktforskjefte som jeg mangler slike skruer til, så har sånn sett bruk for 4stk..

 

Har søkt på nett, men finner ikke messingskruer i noenlunde riktig størrelse uten å måtte kjøpe alt for mange...  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sendte bare en mail til Sixten Skullman, og så ble det ordning med messingskruer til både til det nye trap forskjeftet og jaktforskjeftet. Fikk også uoppfordret med en liten beskrivelse på hvordan det må gjøres. Skruene lå i postkassen ved stugan i Jämtland uka etter. Meget oppegående og hyggelig service!   

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Uten tvil fine våpen.- Vet flodmann har en del "finesser" og spesielle løsninger som bl,a ejektorenes funksjon. 

Rune Flodmann var anhenger og venn av "høye skudd", dvs  han mente haglgeværet burde ha høye overslag/høy kolbe, som sikkert var en konsekvens av hans egen praksis innom OL-Trap skyting - (litt spesielt disiplin der at man starter/roper opp duene, med våpenet i anlegg).- Man kunne  jo til og med få kjøpt choker til disse våpnene der ekstra overslag var "innbygd" i selve choken  😃 

 

Det jeg lurer litt på @Berettagrouse har du "øvergitt" haglene fra Beretta (ev hvorfor) til fordel for Flodmannvåpnene 🙂

Mvh

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, bobby skrev:

Uten tvil fine våpen.- Vet flodmann har en del "finesser" og spesielle løsninger som bl,a ejektorenes funksjon. 

Rune Flodmann var anhenger og venn av "høye skudd", dvs  han mente haglgeværet burde ha høye overslag/høy kolbe, som sikkert var en konsekvens av hans egen praksis innom OL-Trap skyting - (litt spesielt disiplin der at man starter/roper opp duene, med våpenet i anlegg).- Man kunne  jo til og med få kjøpt choker til disse våpnene der ekstra overslag var "innbygd" i selve choken  😃 

 

Det jeg lurer litt på @Berettagrouse har du "øvergitt" haglene fra Beretta (ev hvorfor) til fordel for Flodmannvåpnene 🙂

Mvh

 

Jeg har fortsatt min kjære SV10 Prevail, og den blir nok værende i sortimentet av flere grunner.. 😉  Men jeg valgte å selge den 682GE'n som jeg hadde sist sommer på bekostning av den første Flodman børsa. Savnet av 76cm løp på bane, slik som det var på 682'n kom vel ganske fort, og jeg har vel i ettertid angret litt på at jeg solgte den da..

 

Dog har jeg tenkt på en Flodman siden jeg så en for første gangen, og tenkt at en dag blir det en sånn om muligheten byr seg. Jo mer jeg fant ut om denne børsa, og  om historien, jo mer lyst fikk jeg på en slik.

 

Det var en ren tilfeldighet at det ble en til her i våres, men et slikt våpen til en såpass ok pris, og med 75cm løp så ble det enkel hoderegning her.. 🙂

 

Det er temmelig høye kolber på disse i fra Flodman originalt ja, og for mitt vedkommende, som liker helt flat skinne, så ble det noen timer med pussing av stokk for å få tatt ned kolben på den korte. Cast-off var helt perfekt, men måtte ta ned kolben 3-4mm hele veien, samt at den ble forlenget 8mm. Den andre var i utgangspunktet links, men med en ekstra justerbar kolbe i hus i fra før så var jo det problemet løst. Men her og har jeg justert kolbekam nesten så langt ned som det er mulig for å få så flat skinne som jeg liker.

 

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.          

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, culot skrev:

@Berettagrouse   Har Flodman övergått till långa choker ?   " svullnaden" fram ser så lång ut,  jag vet att förr var deras choker korta typ Winchoke fast dom hade en metrisk gänga om jag ej minns tokigt.

 

/ P

 

Hei! Det er en Beretta SV10 den på det siste bildet der. Nei så vidt meg bekjent har ikke Flodman utvendige choker av den typen som på bildet av Beretta haglen. 

 

De hadde jo på en måte "utvendige" choker i begynelsen, da de var ca 5mm ut fra pipen slik at chokenøkkel fikk takk på rillene i chokene. Jeg vet ikke akkurat når de gikk bort i fra den løsningen og begynte med innvendige choker med freste firkantspor i, kan også benytte Beretta chokenøkkel på disse, men mulig at dette kom rundt produksjonsnummer FF0600. Jeg mener å ha sett Flodman børser med prod.nr opp på FF0500 tallet med de utvendige, og børser på prod.nr FF0600 med den innvendige typen. Selv har jeg en med prd.nr på FF08XX, og en på FF09XX. 

 

     

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 1 juli 2020 den 20.00, Berettagrouse skrev:

 

Hei! Det er en Beretta SV10 den på det siste bildet der. Nei så vidt meg bekjent har ikke Flodman utvendige choker av den typen som på bildet av Beretta haglen. 

 

De hadde jo på en måte "utvendige" choker i begynelsen, da de var ca 5mm ut fra pipen slik at chokenøkkel fikk takk på rillene i chokene. Jeg vet ikke akkurat når de gikk bort i fra den løsningen og begynte med innvendige choker med freste firkantspor i, kan også benytte Beretta chokenøkkel på disse, men mulig at dette kom rundt produksjonsnummer FF0600. Jeg mener å ha sett Flodman børser med prod.nr opp på FF0500 tallet med de utvendige, og børser på prod.nr FF0600 med den innvendige typen. Selv har jeg en med prd.nr på FF08XX, og en på FF09XX. 

 

     

Nej det var inte utvändiga jag menade.

Hur långa är Flodmans choker idag ?  För de jag minns är inte längre än Winchoke  . Skullman hade kontakt med Briley  ang utvändiga X2 choker som han gav dom måtten till , och Skullman ville ha kona hela vägen och inte konisk paralell som han defakto fick så nåt mera vart det inte med Briley.

/P

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, culot skrev:

Nej det var inte utvändiga jag menade.

Hur långa är Flodmans choker idag ?  För de jag minns är inte längre än Winchoke  . Skullman hade kontakt med Briley  ang utvändiga X2 choker som han gav dom måtten till , och Skullman ville ha kona hela vägen och inte konisk paralell som han defakto fick så nåt mera vart det inte med Briley.

/P

Har ikke målt lengden på chokene, men de er rimelig korte i forhold til "nyere" typer choker som optima i fra Beretta eller midas i fra Browning. Kan sjekke ved første anledning, men tipper de er omtrent på samme lengde som gamle Remington og eldre Beretta choker. Winchoker har jeg ikke bekjentskap med. 

Link to comment
Share on other sites

På 10.7.2020 den 21.10, culot skrev:

Nej det var inte utvändiga jag menade.

Hur långa är Flodmans choker idag ?  För de jag minns är inte längre än Winchoke  . Skullman hade kontakt med Briley  ang utvändiga X2 choker som han gav dom måtten till , och Skullman ville ha kona hela vägen och inte konisk paralell som han defakto fick så nåt mera vart det inte med Briley.

/P

Originale Flodman choker er 45mm lange, usikker på hva slags type gjenger det er, men antar at det er metriske. En Beretta optima HP er 90mm. 

IMG_20200715_123135.jpg

IMG_20200715_123045.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 9 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
Rigby skrev (På 30.6.2020 den 14.09):

Kjøpte en av de første som kom til Norge,og skjøt en mengde trap med børsa,samt brukte den til jakt.Av alle våpen jeg har hatt,er denne en av de jeg savner mest.Må kanskje begynne å lete opp en brukt...

 Kjøpte min i 1986, Flodman 1200 Proff nr FF00507. Blir ALDRI byttet bort. Det vil si den står oppført i mitt testamente, når den tid. ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...