Jump to content

Tikka t3, trangt kammer?


Gigen

Recommended Posts

Kjøpte en ny tikka t3 til min sønn i fjor, og tenkte vi skulle gå igang med litt lading til den.. det gikk ikke særlig bra, det virker som kammeret er for trangt.. er dette noen andre som har vert borti? Vi brukte patroner han har skutt fra fabrikk ammo og en lymann helpressedie som jeg bruker til flere av mine våpen uten problemer. Kaliberet er 6,5x55. Noen som har tips og triks til oss? Fabrikkammo av diverse merker går helt fint..

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, Gigen og velkommen til kammeret!

Kunne du beskrive hvordan du gjør det,  år du skrur inn dien i pressa?

Hvilken presse, forresten? 

Har dere testet om presset hylse (uten kule) kamrer?

Kan hylsene være for lange?

Har du Scan eller «swedish mauser»- dier?

 

 

Edited by spindrift
Enda et spørsmål :)
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, jeg drar ned armen på pressen max og så skruer jeg dien nedtil den treffer... det er en helt enkel leepresse jeg har. Ja det som er rart er at når jeg har presset hylsen går den ikke i kammeret, så det har jeg testet. kan ikke forstå at det er lengden på hylsen som er problemet, siden det er fra fabrikkny ammo/hylser.. ( har forresten prøvd et par typer hylser) kan det være tykkelsen på halsen som er problemet her? Jeg målte på noe fabrikkammo og den var 0,2mm smalere i halsen en de vi har presset... det er swedish dier. Kansje jeg kan teste ved å ta ut «tennhette» stanga med ekspanderknappen på.. da vil jeg vil forstå om det er halsen som er problemet visst den da kamrer...?

Link to comment
Share on other sites

Går hylsene lett i før de er presset? Det bør de jo gjøre, så sant de kommer lett ut av kammeret.

Antagelig må du skru dia enda lenger ned. Pressa svikter en del når hylsa presses, se etter lysåpning mellom hylseholder og die når hylsa er presset helt opp i dia. Er det lys, er det mer å gå på. Du får ikke skrudd dia langt nok ned når stempelet er helt oppe. Tror bruksanvisningen anbefaler ned til hylseholder med stempelet på topp, og deretter 1/4 - 1/2 turn elns. Har du lest bruksanvisningen? Burde være et dumt spørsmål, men vi er da menn, så ;)

 

Du burde hatt måleverktøy så du kan kontrollere hvor mye hylsa presses. F.eks. denne: https://www.brownells.no/SINCLAIR-BUMP-GAGE-INSERT-Bullet-Comparator-Bump-Gage-Body-SINCLAIR-INTERNATIONAL-Universal-749002552

 

Inntil skuldra settes tilbake, så risikerer du at hylsa tyter ut i lengderetning og går trangere. Med måleverktøy så har du kontroll på hva som skjer. Går an å føle seg fram også, men da jobber en litt i blinde. Ei korrekt presset hylse skal gå inn i kammeret med bittelitt "slark" på lengda. Tror det ofte anbefales .001" - .003". Som i moderne enheter blir fra 2,5 - 7,5 hundredels mm. I praksis bør det være plass til ett lag vanlig blank tape (limbånd) bak på hylsa uten at den går trangt. 3 lag bør gå trangt.

 

Finnes mange videoer om emnet. Her er en:

 

Link to comment
Share on other sites

Fin oppsummering, @Flatin

Det er neppe godstykkelsen i halsen som er problemet. Som Flatin skriver, skru dien en halvomdreining forbi «kontakt med hylseholder», for å kompensere for svikt i pressa. Hvis du fremdeles har kamringsproblemer, kan du tusje en hylse som du forsøker å kamre. Da kan du antagelig se hvor den butter.

Link to comment
Share on other sites

Bra du fikk det til å fungere! Det at pressa svikter en er liten "luring". Pressene virker jo dønn stabile og stive når en tar og føler på dem. Det er sikkert flere enn meg som har vært engstelig for å skru dia lenger ned enn til kontakt med hylseholderen med stempelet på topp. Det virker "feil" mekanisk å tvinge stål mot stål. Fort gjort å tenke at noe blir slitt eller skadet.

Jeg vil absolutt anbefale å ha stålkontroll på hvor mye skuldra settes tilbake. Det siste du ønsker er en hylseseparasjon pga. for mye pressing. Det er en fin balansegang. Skuldra skal bittelitt tilbake, men for mye medfører fare. I utgangspunktet skal dimensjonene på die, hylseholder og kammer stemme overens slik at det blir riktig når hylseholderen toucher dia. I praksis finnes det avvik. Måler du så er du sikker. Det beste er å skaffe utstyret som vises i videoen over. Metoden med tape er en praktisk erstatning. Uansett er det interessant å prøve med tape. Det er svært enkelt å ta en sjekk. Kan f.eks. bruke en klistrelapp, eller to eller tre. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...