Jump to content

Løpslengde Tikka T3


SimenLofoten

Recommended Posts

Hei, Jeg har kjøpt meg selv en Tikka T3 SS  (Super Varmit)

cal: 6.5x55

Den har 26" (660mm) løps lengde.

skal bruke denne til jakt og langhold alt fra 100 til 500 i jakt.

skal bruke den på, rype, gås, sel, sjøfugel, reinsdyr og kanskje ant strovilt.

 

også sikker litt langhold for moro.

skal også montere på en Lyddemper, dette er en RCC S50 VAK.

Den bygger 130mm bak og 170mm ut. total 300mm lang og 50mm kammer.

 

så kan jeg kappe ned rifla til type 20" (508mm)

helst vil eg ha den ned til 490mm like mye som, demper bygger ut.

kan jeg gjøre dette uten og ødelegge hele rifla(presisjon)

så lenge den har en reatvit "flate" kule banne ut til type 300m så er eg, happy. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Presisjon mister du ikke med kortere løp, om det skulle være noen forskjell på det blir den bedre da ett kortere løp blir stivere. Det du derimot mister er fart og det er det som teller om kulebanen skal være "flat" 

Om du kapper til 49cm vil pipa bli 17cm kortere, om vi går ut ifra att du mister 4m/s per cm løp vil du etter kapping ha 68ms mindre V0. 4ms er en mer eller mindre kvalifisert gjettning, kan bli mere og kan bli mindre. Det kan være noen som har mere kunnskap på området kommer med bedre tall..

 

Dette er norma felt 130grain i 910msV0(data på fabrikkpatroner fra strelok)

656810615_Screenshot_20200102-220607_StrelokPro.jpg.d523920f8a5fa5a07109014bb5b8d2c7.jpg

 

Og dette samme patron med 70m/s mindre V0..

926652854_Screenshot_20200102-220702_StrelokPro.jpg.96e55d52571e329cc606ab0cc06bc522.jpg

Altså 10 cm mere kulefall på 300m med kappet pipe. Ett alternativ kan jo være og gå for en mindre demper..

Edited by Ei tohi varjata
Fikset bilder slik at teksten står riktig. - Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

910-patronen gir i virkeligheten ca 900 i et 74cm løp, så i et på 50 vil den gi ca 24x5= 120m/s mindre, altså mer som 780m/s. En demper som bygger 130mm bakover vil forresten kanskje ikke gå på, siden det jo gjerne er en stokk på rifla som går 30-35cm framover?
780 - eller noe mellom 750 og 800m/s vil være akkurat like presist som før, men "flate kule banne" tror jeg du kan se langt etter. Ikke at jeg tror det betyr så mye, for du må uansett skru, og om du skrur 30 eller 35 klikk betyr fint lite - selv om det er en grunn til at langholdsfolket liker fart...

Sjekk om du har plass til demperen uten at den tar i stokken, og kapp av hjertens lyst - piper er det flere av vi verden, de lages hele tida - og et alternativ er kanskje å ha 2, ei kort lett og ei lang tung?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

308 supersonisk til 1350m med 50cm løp, ja, jo, Noen tror på Julenissen, andre på Jesus og noen på Todd Hodnett... og noen misforstår.

 

Jeg vet ikke hvor mye du har syslet med langholdsskyting, presisjonsskyting, lading for presisjon, men 12-1300m med 308 er for viderekomne +. 800m er mer overkommelig - og begge deler er veldig mye enklere med 6.5x55

Trening og erfaring har mye mer å si uansett, enn om du har 50 eller 70cm løp, 308 eller 6.5x55. Men for å skyte 1200m med 308 og 50 cm løp må du ha temmelig spesiell kikkert/ montasje, du skal stille godt over 200 knepp., og vente i 3 sekunder på at kula

skal komme fram.

 

Kapp løpet, skyt og lær. Det vil ikke være 5cm til eller fra som gjør om du treffer eller bommer, men trening og prøving, og kanskje litt lesing. Først og fremst skyting.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

takk for  tip og info.

Rettelse var en 338 og ikke en 308.

 

har lite erfaring med langt hold, kan skyte en gås på 250m komfortabelt med min tilligere 223 remington, men synnes den begynnte og bli svak på lengere hold, selvfølgelig av en grund.

som igjen gjorde at  223 ble bytta ut til 6.5x55, men så rent teknisk sett, er rifla lite komplisert på 300m så er æ super fornøyd alt over 300m så spiller veldig mye ting inn.

 

men trur nok eg da ender opp med og ta løpet ned 100mm, om ikke ant kommer opp.

tikka T3 SS er vist nok en ganske "treige" Rifle :D  

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Var en som påstod at tikka T3 SS løp ga en lavere ms en andre løp i likt lengde. Ikke veit eg 😅

Det kan godt være, uten at jeg har hørt akkurat det. Men løp er forskjellige, og tilsynelatende like løp kan gi veldig forskjellig hastighet, 20-40m/s forskjell er ikke uvanlig.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville ikke hatt kortere pipe enn 55 cm hvis storviltjakt er en del av bruksområdet og TS er opptatt av kravet til anslagsenergi.

(Nå har vi diskutert dette kravet i flere tråder tidligere, og bruker du fabrikkammo er det hva som står på eska (E100) som teller.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...