Jump to content

Howa 1500 sa 308win stokk


hond43

Recommended Posts

Hver sin smak, men jeg ville ikke hatt noen av de til den typen jakt du beskriver.

GRS er klumpete og tung, At-one er kort og laget av trevirke. 

Jeg ville gått for LAW fra Rafdal eller noe lignende. Rett klassisk jaktskjefte som er lett og stivt. Det koster noen få tusenlapper mer enn GRS, men jeg mener det er verdt det. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, trur faktisk boyds stokken er bittelitt tyngre 3lbs (1,36kg?) mot ca 1,3 på grs sine. Litt finare me treverk då og muligens mindre mikk makk på boyds? Har ikkje vegd orginal stokken, men håpa ikkje våpenet blir mykje tyngre for det er tungt nok😬

Link to comment
Share on other sites

Kunne du si noe om hvorfor du ønsker å bytte? Akkurat til bratte vestlandslier og mye nedbør, ville jeg egentlig tro at den orginale «gummistokken» skulle være ganske bra?

Hogue overmould-stokken får mye tyn pga et litt mykt forskjefte. Og den er jo selvsagt ikke spesielt egnet for langholdsskyting med tofot. Men til praktisk jakt synes jeg den har fungert fint. Jeg fikk fin presisjon med min Howa Hogue.

 

Min Howa hviler nå i en GRS Berserk. Jeg elsker den stokken. Men  jeg byttet stokken etter at jeg fikk en annen, lett rifle slik at Howaen kunne utvikles litt mer i retning «skytemaskin» for mer stasjonære jaktformer, hvor vekt ikke er så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Er vel kanskje mest pga eg er lysten på noko nytt😂 orginal stokken har jo forsåvidt funka greit den no i mange år😁 er nok hogue modellen eg har ja, veldi mykt forskjefte og føler eg mangler litt kinnkontakt, korleis er den berserk modellen i forhold? Vekt/ergonomi. Kanskje eg skulle vurdert ei ‘skytemaskin’ rifle i tillegg og ja😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet også i sin tid fordi jeg hadde lyst på noe nytt, ingenting galt i det 🙂.

GRS Berserk liker jeg veldig godt. Kinnkontakten styrer du selv, samme med lengden. Jeg liker det lett vinklede pistolgrepet. Det passer muligens best med litt over middels store hender?

Innfestningen av bærereim er veldig lur, med «flush cups» på siden. Det gjør at rifla ligger flatt mot ryggen, og gjør at den ikke er så verst å gå med, selv om vekten går litt opp.

GRS sier at bedding er unødvendig- men det var det hos meg. Tydelig presisjonstap vs Hoguestokken før bedding, alt ble fint etter bedding.

 

Jeg er, som du ser, fan av Berserkstokken, og har den på to rifler. Men på reinsdyrjakt tar jeg med en lett Rössler titan apha. Apropos kinnkontakt, på denne børsa har jeg ettermontert en slik

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=12430

 

-og den er veldig fin.

 

Hvis du har lyst på Berserk, så kjøp deg en da vel! Du kan alltids bytte tilbake hvis det går litt tungt i bakkene 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...