Jump to content

Jakt i USA, eget våpen


Guest

Recommended Posts

Kona skal på et tidspunkt reise til usa et par uker og vil ta med egen rifle. Har noen her erfaring med å reise med eget våpen til usa for jakt eller konkurranse? Det er inn/ut av USA som jeg er usikker på. Inn/ut hjemme er enkelt

Link to comment
Share on other sites

Hun må kjøpe "jaktkort/lisens" fortrinnsvis fra staten hun skal til (se pkt14 på skjemaet) og når hun har det, må hun søke om midlertidig importlisens fra ATF. Skjemaet er Form 6NIA: https://www.atf.gov/firearms/docs/form/form-6nia-applicationpermit-temporary-importation-firearms-and-ammunition

 

(for fremtidig referanse; skal man delta på konkurranse bruker man innbydelse derfra)

 

Når hun får igjen den kan hun reise (og dette kan ta litt tid). Husk å "gå på rødt" /si fra før man forlater tollsonen på flyplassen.

 

Merk; hun kan IKKE ha med lyddemper til USA!

Dempere produsert utenfor USA kan kun importeres til Mil/Politi og det gjelder også midlertidig import.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
M67 skrev (14 minutter siden):

Må du ikke også melde fra til Tollvesenet om "midlertidig utførsel"? melding-om-midlertidig-utforsel-uten-vapenpass.pdf (politiet.no)

Det må du nok, jeg har bare erfaring fra Sør Afrika. Husk på å ha med deg kopi av skjemaet for å kunne dokumentere at det er et registrert våpen i ditt hjemland som lovlig er tatt ut av landet, og som skal tilbake..

Link to comment
Share on other sites

Jo, den gang var det ett ensides skjema jeg fylte ut i to eksemplarer. Leverte den ene til Toll ved avreise fra flyplass og leverte det andre da jeg gikk på rødt ved ankomst igjen.

Nå er det vist skjemaet du linker til.

 

Ser ATF for øyeblikket har ca 6 ukers behandlingstid men ser ut som å få sendt inn søknaden fremdeles er problemet

Beste er vel å ringe og spørre om en epost adr. :

 

Firearms & Explosives Imports Branch

Voice: (304) 616-4550

 

 

 

Edited by Cardinal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...