Jump to content

Jaktdress


strommegj

Recommended Posts

Har prøva mange ulike merker av  jaktklær og dyrt er ikkje alltid synonymt med best.

Har pr.dd jakke frå bergans som heiter hogna. Den er heilt grei, den tåler ein god del regn før det slår igjennom og har dei funksjonene eg ønsker. Hadde også buksa men den slo regnet gjennom meget fort og vart lagt vekk. Härkila bukse er den eg bruker mest i dag. Deira dresser er bra, men også dyre.

Har også ein vadmelsdress den er i bruk så fort det er mulig, altså på dager uten nedbør og er ikkje veldig dyr. 

Skal du handle på budsjett så har magasinet brukbare jaktdresser. Eventuelt så kjøper du feltuniform og impregnerer ofte med tx10, det fungerer faktisk heilt greit.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Umulig å gi en generell anbefaling. Skal du i hovedsak postere, eller smyge i bratte lier? Skal du bruke den tidlig eller sent i sesongen? Min erfaring er at jaktdresser med såkalt pustende membran (et eller annet "tex-materiale") blir for varmt (og klamt) ved høy aktivitet tidlig i sesongen, mens de fungerer bra ved posteringsjakt i regnvær og litt lavere temperatur. Du bør kanskje vurdere å ha noen alternative plagg? Jeg bruker en impregnert bomullsuniform (forsvarets modell) når det er over ca. 10 grader og noenlunde opphold, en enkel membrandress (Beaver Lake) hvis det bøtter ned, og en Norrøna Finnskogen senhøstes. Alle nevnte plagg kombineres med en foret Jerven fjellduk ved langvarig postering. Da klarer jeg meg sånn noenlunde.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2019 den 23.48, strommegj skrev:

Er på utkikk etter ein jaktdress som kan brukast på hjort. Må ikkje vere for dyr, og helst ikkje Norrøna

Hvordan skal du få en jaktdress til å passe en hjort, og attpåtil skal den ikke være for dyr???😅

Edited by bbdg
  • Like 1
  • Haha 10
Link to comment
Share on other sites

Håper ikke trådstarter tar seg nær av at han/hun ble ufrivillig morsom.

 

Vi forsto hva det ble spurt etter, men spørsmålet er umulig å svare på. Det finnes ingen ting som er bra uansett temperatur og vær, og både til høy aktivitet og stillesitting. I tillegg har de forskjellige merkene forskjellig passform.

 

Så om trådstarter ønsker bedre svar, må du komme med mer konkrete spørsmål 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

I tillegg har de forskjellige merkene forskjellig passform.

Så om trådstarter ønsker bedre svar, må du komme med mer konkrete spørsmål 

 

 - og konkrete opplysninger om størrelse og kroppsform (etter jula, eller etter jakta, er kanskje to forskjellige ting? :mrgreen: ).

 

Jeg kjøpte nettopp to "jaktbukser" på salg, etter tips fra vår utmerkede "Røverkjøp og gode tilbud"-tråd. Dette var størrelse "46", men de er lange nok i beina til normal str. 56! Derimot er livmålet slik at det passer for meg, når jeg ikke har spist for mye julemat (jeg holder, av prinsipp,, mine 1,76 m i "welter-vekt" fra tida som vektløfter i ungdommen, altså under 67,5 kg). Jeg mistenker produsenten (i Kina, selvfølgelig) for å variere bare øvre del av buksene, i forhold til "størrelse". Fasong på "jaktklær", spesielt bukser, kan altså variere mye, også innen samme merke/modell.

 

Det er forresten lurt å følge med i "Røverkjøp"-tråden. Jeg kjøpte 2 stk. Bergans "Budor" jakker for halv pris (ca. 2.000 pr stk?) etter tips derfra, og de er definitivt de beste "membran"-plagga jeg har hatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...