Jump to content

Jakt å skyting fra veranda


Mrein

Recommended Posts

Hei, jeg er ganske fersk i game men kommer fra en bygd der alle skyter rundt husene sine å alle har åte ute åre rundt, men her jeg bor nå er de ikke sån. 
Jeg har hyttenaboer på begge sider å et vann ca 8 meter nedenfor huset, det er ingen hus på motsatt side av vannet. 

La ut pinnekjøtt rester på isen å har sett masse kråke å spor etter rev. Spørsmålet er da om jeg har låv til å skyte rev med 308 osv og ha alt på de tørre, jar jaktkort for dette vannet og de nermeste naboene har godkjennt litt skyting men er usikker på om det faktisk er låv. Har tidligere skutt and fra verandaen med salong. Skyter med god vinkel ned i vannet så det ikke er fare får at kulen vandrer.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha veldig bratt vinkel ned til vannet for å ikke få rikosjetter, så her må du være sikker på at det ikke er turgåere eller noe på andre siden. Bortsett fra det ser jeg ingen problemer, med mindre kommunen har laget noen vedtekter som definerer hyttefeltet som tettbygd strøk eller lignende tullball...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brattere enn 30 grader? Så og si alt under det kan gi rikosjetter i vann. Du har i så fall lagt åta omtrent på land hvis den er på isen og vannet er åtte meter unna. Eller ligger hytta mye høyere enn vannet?

 

Eventuelle restriksjoner måtte være i form av kommunale politivedtekter, eventuelt fredningsvedtak men du sier jo du har jaktkort for området så da er der vel ingen deler av vannet som er fredet med jaktforbud. Kommunale vedtekter finnes som oftest som forskrifter på lovdata.no

 

Klikk deg inn på lokale forskrifter, velg ditt fylke og kommune. Bla deg gjennom overskriftene, se etter forskrifter med "politivedtekter" eller "fredning" eventuelt "naturreservat" eller "vern". Da bør du finne det som kan være relevant av lokale innskrenkelser i mulighet for jakt. Er det ikke forbudt, så er det lov. Sjekk også jakttider og sentrale lover/forskrifter om jakt, men som ny i gamet har du vel lest jegerprøveboka og har kontroll på dette.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Mrein skrev:

  -  La ut pinnekjøtt rester på isen -

 

Hvis pinnekjøttet er ferske rester fra julemiddagen, så husk at all jakt er forbudt fra 24/12 til 31/12 (derimot fullt tillatt på nyttårsdag!). Norske politikere fant ut, på 1950-tallet, at viltet feirer jul med levende lys på grantrærne i skogen. Unntatt en og annen dompap, da, som sitter og banner og sverger i et gammelt julenek:

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg har hyttenaboer på begge sider å et vann ca 8 meter nedenfor huset, det er ingen hus på motsatt side av vannet

 

Sitat

Huse ligger en del høyere en vannet ja har nesten opp til 45 grader ned mot vanne hvor jeg har hatt åte, har skutt fra veranda i 3. Etasje så de blir brattest mulig vinkel

 

Om 3 etasje er 6m over grunnplanet, og huset 8m over vannet, så skyter du fra 14-15m over vannet. Da er det 45° til et punkt 15 fra huset, og 30° til et punkt 30m fra huset, 60m er 15° på vannflata, det blir nesten helt sikkert rikosjett. Det blir korte hold. 

Kan du derimot regne vannet/ andre sida av vannet som "sikker bakgrunn", og det samme kanskje 22.5° fra skuddretningen til siden så er det jo greit.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når du skyter skrått ned i isen så vil kula grave seg godt ned og rikosjettfaren er minimal. Er du usikker så kan du enkelt lage ein liten voll/vegg bak åtet av snø som du dynker med vatn og lar det fryse. Eventuelt ta motorsaga, sag ut blokker av isen og bygg mur. Varskuer du så eventuelle hyttenaboer så er det meste passa på.

 

Skitt jakt👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...