Jump to content

Smith and wesson 32 short


hardnakke

Recommended Posts

Er løpet som nytt innvendig er kanskje .312" / .313" det beste valget. Med litt slitasje, som i min, så er ikke .314" feil. Og siden det er snakk om myke blykuler så skal det vel mye til før noe går galt pga 1-2 tusendels tommer. Det kan jo også være en ide å slugge løpet for å sjekke hva diameteren er.

Link to comment
Share on other sites

Først litt pirk, patronen heter .32 Smith & Wesson, det finnes også .32 Smidt & Wesson Long. Short finnes ikke i noen av navnene.

Løpsdiameter variere svært mye. Kulediameter kan være 314-316 uten store problemer. Jeg har prøvd 0,8 gr 310, det ble for lite, 1 gr 310 har fungert bra. Jeg har også prøvd med WC kuler satt litt utenfor hylsemunning. Hulbasen gjør at den tetter uansett løpsdiameter og ujevnheter. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S har selvfølgelig helt rett, det er ingen patron som heter .32 S&W short, den heter som nevnt bare .32 S&W. Patronen ble introdusert i 1878.

Arvtageren, .32 S&W Long, ble først introdusert i 1896 og er 9,14mm lengre.

Det er også verdt å merke seg at Colt brukte både .32 S&W Long og .38 S&W i blant annet sine Colt Police Positive revolvere, men de valgte å kalle dem .32/.38 Colt New Police.

Laderåd vil jeg ikke komme med, men både RN, WC og rundkuler blir brukt av hjemmeladere. Og noen bytter ut svartkrutt/svartkrutterstatninger med røyksvakt krutt. Det har ikke jeg tatt sjansen på i våpen som er over 130 år gamle, ikke fordi jeg tror jeg kommer til å sprenge våpenet, men jeg har ikke fått tak i gode ladedata ennå.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nagant 762 skrev:

Per-S har selvfølgelig helt rett, det er ingen patron som heter .32 S&W short, den heter som nevnt bare .32 S&W. Patronen ble introdusert i 1878.

Arvtageren, .32 S&W Long, ble først introdusert i 1896 og er 9,14mm lengre.

Det er riktig som nevnt her, tenkte jeg kunne trekke frem noe av det jeg har i denne kategorien .32:

Nr.1 er jeg litt usikker på, mener det er en .32 Extra Short randtenning (rimfire) for magasin-pistol USA 1871. Kula måler .317" hylselengde 14,28mm. Nr.2: SAA1905 er .32 Smith & Wesson USA 1878, kulediameter .312" hylselengde 15,4mm. Nr.3 SAA1935 er europeisk .320 Short Centerfire, egentlig britisk 1869-70. Kula måler (med en klype salt) .309" egentlig oppgitt til .317" De jeg har er fra RWS (tysk). Nr.4 SAA1950 er .32 Short Colt (bunnmerket) USA 1874-75 hylselengde 16,45mm. kula måler .312".  Nr.5 og Nr.6 SAA2210 er vår vante og kjente .32 Smith & Wesson Long USA 1896, hylselengde 23,2 kulediameter er ofte brukt .314". Jeg tok med den vanligste i WC og en full lengde RN kule. Som regel ser man ikke disse med RN-kuler.

 

Forklaring til SAA-nummer: dette er referanse til hylsens katalognummer, gjerne for samlere.

.32 S&W.JPG

Patronene var mye brukt til små våpen de hadde på lommen, så hvorfor ikke posere med en klassisk lommekniv😉

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De kulene jeg refererer til kjøpte jeg fra en som driver med kulestøping profesjonelt. Det jeg ikke tenkte over da var at de kulene er støpt av hardt bly, og min antikke .32 S&W skal ha kuler av rent bly. I tillegg er original kulediameter oppgitt til .312", så de var litt for store.

Jeg har derfor gått til innkjøp av en kuletang som lager RN-kuler på ca 93 grain, med en diameter på .311". Jeg har ikke fått testet de ennå, men tror ikke den 1/1000 tommen i undermål skal ha noen stor betydning, sannsynligvis skyter jeg like dårlig med begge utgaver B|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...