Jump to content

Sig Sauer Cross


Bly

Recommended Posts

Ny fin rifle fra Sig Sauer som ikke er helt ulik Q The Fix. 
https://www.sigsauer.com/store/sig-cross-rifle.html

YouTube;

https://youtu.be/iOft-vaB0Jc

https://youtu.be/ldLp8H-cJBY

 

Det store spørsmålet er om rifla noen gang kommer til Norge? Med 18» løp (~46 cm) er det lite tvilsomt at den klarer å oppfylle det «fantastiske» lovverket med krav om 84 cm totallengde. 
3 kg «foldbar» rifle hadde stått høyt på ønskelista over ny  jaktrifle for 2020 🤩

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så i en kommentar til den ene videoen jeg linka til at det i 6,5 creedmoor vil komme et løp på 24». Da går det kanskje akkurat? Selvfølgelig snakker vi om et tykkere løp 🙄, og mere vekt 😫. Men det finnes jo heldig vis dreiebenker 😁

Link to comment
Share on other sites

SIG oppgir jo at med 18" løp er den 27" lang når foldet. Dvs med 24" blir den da 33".......

Det vil nok komme an på hvem som måler men antar etter de offisielle tallene fra SIG, vil den være for kort.

 

Så tipper man må sette inn løp selv. Men du kan jo sette inn ett Proof Research Carbon løp. Da bør ikke vekta bli så helt ille.

Prisen derimot....

Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2019 den 21.01, Bly skrev:

Hylsa er jo interresant, men 6,8 mm er jo mindre spennende. Jeg holder en knapp på 6,5 creedmoor.

Per i dag er det riktignok ingen kule kuler i 6.8, men jeg synes dimensjonen i seg selv er veldig interessant. 7mm-08 er allerede *nesten* superkul, men patronen er litt for liten til at man får ut potensialet av 7mm. Her får vi en slags gylden mellomvei mellom 6.5 og 7mm, som kanskje egner seg ideelt for patroner av short action-størrelse, og det synes jeg er med på å gjøre det hele interessant.

 

Alt som mangler er da selvfølgelig den største biten, altså at de store kuleprodusentene og ballistikerne kommer på banen og utvikler 6.8mm-prosjektiler. Som noen andre nevnte så har den amerikanske hæren endelig bestemt seg for at dette er dimensjonen de skal satse på fremover, og da har det plutselig blitt skapt et marked hvor det tidligere ikke eksisterte.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes mer enn nok kuler, i alle kategorier i dette kaliberet.

http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/270_(-277)

Både for 270win 270wsm og 6,8hastigheter.

 

Det som vil være interessant å finne ut er hva 80000psi kammer-trykk i kort løp gjør for munnings-trykket. Dvs lyd og blest. Risikerer man hørselen hvis man skyter uten demper/øreklokker?  Og hva gjør det for varigheten til løp? 

Cross rifla har noen interessante detaljer men blir jo ikke aktuelt her i landet med de løpslengdene som det skrives om så.....

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, klabbogbabb skrev:

Per i dag er det riktignok ingen kule kuler i 6.8

 

Forvirringen kommer av at amerikanerene har gått gradvis bort fra å oppgi kalibrene i boringsdiameteren og gått over i diameteren til kula. Fortsatt er de amerikanske kalibrene i runde hundredels tommer som f. 0.25" og 0.30"

 

I Europa, med metriske enheter, har man fortsatt med å bruke diameteren til boringen, slik som 6,5mm. Så skal man oversette .27 kaliber til metrisk blir det 6.8mm, og ikke 7mm, som er diameteren til kula. ( i en bok skrev forfatteren at .270 var det egentlige 7mm kaliberet, men det er en feil som skyldes samme missforståelse)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva som er rart med å kalle .277-kaliberet for 6.8? Vi har hatt 6.8SPC i mange år, og vi laller 6.5 for 6.5, og mange bruker 7.62 om .30-kalibrene, 5.56 om .224, osv.

Klabbogbabb har uansett rett, det er få "kule" kuler i .277. De er butte og lette de fleste av dem, prøv å kjøp ei matchkule med høy BC...

 

Kammertrykket kommer ikke til å bidra til langt hylseliv... Men hva munningstrykket blir kommer jo an på kruttet - man kan kjøpe seg hastighet med lavt munningstrykk, med å ha høyt makstrykk for den del.

Patronen, eller kommersiell tilgjengelighet av de "hybride" hylsene er mye mer interessant enn rifla synes jeg. 80kpsi kammertrykk tilgjengelig - hva gjør det med hastigheten i lange løp, andre kalibere, osv...?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Er ikke enormt utvalg i 277 kuler men nok vil jeg påstå til at jeg fort kunne finne på å få en pipe kamret for 277 SIG Fury hvis det var det det skulle stå på.

Vi har feks Sierra 140 TGK med BC på .508 og så har vi Nosler 150 ABLR med BC på .591, Hornady med flere fine kuler som 145gr ELD-X, 130 og 150 gr SST pluss noen andre rimelig høye BC kuler i jakt segmentet.

Jeg synes det ser spennende ut selv om 80000 psi høres voldsomt ut.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo spennende. Vi snakker gode 100m/s opp fra det en kan få til med vanlige hylser. Messingdelen av hylsa kan sikkert utvides eller krympes til våre "gammeldagse" kalibere også. Tenk hastighet i denne strupt om til 22-250...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke trykket som sliter på en pipe? Visstnok er det ikke låskasse/pipe som setter begrensinger for trykket men hylsa, derav stålbunn på Fury'n.

På amerikanske forum nevnes det at hylsa ikke er skrudd sammen men låst fast med en ring....hmmm kjenner skeptikeren i meg vokser.

Hvis det er en moderne 308 hylse i bunn og grunn og man kan presse om en 308 hylse til 277 Fury "light" og bruke det også(men med normal 308w trykk) gjør det jo hverdagen enklere meeeen kjenner at jeg egentlig ville hatt den i 308w.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Tenk om amerikanerne hadde ladet 250 Savage med 125-130gr FMJBT kule for ei kort Springfieldkasse i 1915 med 1-8" pipe.

Da hadde vi vært spart for mye tull de siste 100 årene 8)

 

De var jo veldig nær med 6mm Navy Lee.

Hehe, ja det var nesten, og så spora de av..

 

Sitat

Er vel ikke trykket som sliter på en pipe? Visstnok er det ikke låskasse/pipe som setter begrensinger for trykket men hylsa, derav stålbunn på Fury'n.

Det er klart at trykket sliter. Temperatur følger trykk. 6.5x55 "Krag"/ bane så varer pipene 5-6000 skudd (minst) - enda lenger med rekruttammunisjon. Lad den samme patronen til langhold/ felt, med 380MPa istf 280 så halverer du løpslevetida. Jeg ser ikke for meg at det ikke skjer noe tilsvarende på vei opp til 550MPa.

 

Mange låsekasser vil dessuten helt klart ikke ha godt av 550MPa, og jeg får litt sånn "hva skjer med tennhettene" vibber også. Skulle ikke forundre meg om en må være ekstra påpasselig med form på tennstempel, og tilpasning av tennstempelhull i sluttstykkehodet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Sakoen75 skrev:

Til dere som henger dere opp i at de fysiske målene er nesten like en eller annen patron. Er vel ytelsene og ikke forma som er det helt store med denne?

Størrelsen bestemmer jo hva man kan forme den om til. 6.8mm kaliberet er jo omtrent like interessant som skit nedover bakleggene, men jeg ser muligheten til å jazze opp andre patroner. 6.5-kort kasse-folket burde kunne overgå 6.5x55 med romslige marginer her.

Sjekk prisen på ei 6.8mm kule med BC rundt 0.6 kontra ei 6.5 eller 7mm, eller hvor mange forskjellige slike kuler du får kjøpt her i kongleriket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, smaug skrev:

308 er vel en av de patronene som har høyest trykkstandard men også den patronen som har lengst levetid på pipene? Hvordan forklarer du det @M67?

308 får også kortere og kortere løpslevetid jo hardere du lader. 

Grunnen til at den har lenger løpslevetid enn mange andre patroner er at den brenner mindre krutt i forhold til den innvendige overflaten i løpet.

Nå brenner 6.8Fury antakelig ca like mye krutt som 308Win, men altså med mindre løpsdimensjon, og med mye høyere trykk - vi får bare vente å se. Sannsynligvis fikser de deler av problemet med et eller flere nye krutt, for det er jo ikke sikkert våre kjente krutt liker 550MPa sånn uten videre heller.

Trolig blir denne populær, iallefall om den kommer i ei rifle som ikke ser fullt så - vel - jævlig, ut...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

57 minutter siden, bardp skrev:

Hvor lenge vil et løp vare med et sånt voldsomt trykk?

 

1 time siden, M67 skrev:

Tenk hastighet i denne strupt om til 22-250...

 

  -  eller levetid på løp, når 22-250 med vanlig ammo sliter ut pipa på 1.000 skudd! Den ville nok nærmet seg 22 Eargresplitten Loudenboomer ( https://en.wikipedia.org/wiki/.22_Eargesplitten_Loudenboomer ) i løpsslitasje! Som DFS-patron måtte den jo være et funn - for pipeprodusenter! De av oss som skyter flere stevner på en dag, måtte skifte til ny pipe neste dag!

 

Av og til rinner Predikerens Bok, 1. kapittel, 9. vers meg i hu: " - der er intet nytt under solen". Stålhylser og høyt trykk er ikke noe nytt. Men, som @M67 skriver noen innlegg lenger oppe, og noen av oss gjentar til stadighet - man kommer ikke utenom de hersens naturlovene. "There is no such ting as a free lunch", noen eller noe må "betale" for herligheita, ethvert "fortrinn" har en eller flere betenkelig baksider.

 

8 minutter siden, M67 skrev:

Trolig blir denne populær, -

 

Det er godt mulig dette blir den nye "greia" på det USA-ianske hjemmemarkedet. Den får sikkert tilstrekkelig mye ukritisk skryt i våpenlitteraturen der borte.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, M67 skrev:

Størrelsen bestemmer jo hva man kan forme den om til. 6.8mm kaliberet er jo omtrent like interessant som skit nedover bakleggene, men jeg ser muligheten til å jazze opp andre patroner. 6.5-kort kasse-folket burde kunne overgå 6.5x55 med romslige marginer her.

Sjekk prisen på ei 6.8mm kule med BC rundt 0.6 kontra ei 6.5 eller 7mm, eller hvor mange forskjellige slike kuler du får kjøpt her i kongleriket.

 

K

Så da er vi tilbake på ytelsen og ikke formen på patronen? 

Pris på jakt patroner knuser ikke mitt budsjett.

Personlig så driter jeg i skyting over 300m, ikke alle har kastet seg på prs bølgen. Men en kort og hendig rifle med bra kulebane er ikke feil for meg på jakt. Kunne SIG tilby en tre eller "plastikk" stokk så hadde det klødd i kjøpe fingeren. Jeg har 6.5 - 7mm - .30 - 8mm .375 i skapet. Så en liten "spesial" rifle til reinsdyr, hjort og rådyr ladet med 140gr kuler med bs .508 i 900m/s fra et 41cm løp frister. Skyte inn på 200m og glemme balistiske tårn osv på jakt på fornuftige hold.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Så da er vi tilbake på ytelsen og ikke formen på patronen? 

Pris på jakt patroner knuser ikke mitt budsjett.

Personlig så driter jeg i skyting over 300m, ikke alle har kastet seg på prs bølgen. Men en kort og hendig rifle med bra kulebane er ikke feil for meg på jakt. Kunne SIG tilby en tre eller "plastikk" stokk så hadde det klødd i kjøpe fingeren. Jeg har 6.5 - 7mm - .30 - 8mm .375 i skapet. Så en liten "spesial" rifle til reinsdyr, hjort og rådyr ladet med 140gr kuler med bs .508 i 900m/s fra et 41cm løp frister. Skyte inn på 200m og glemme balistiske tårn osv på jakt på fornuftige hold.

Er vel ytelsen i en liten patron vi "henger" oss opp i, altså både ytelse og form. Høy ytelse er ikke noe nytt men høy ytelse i en liten patron er det. Nå har jeg ikke sett noen være så opptatt av formen på patronen men mer hvordan den er laget. Konstruksjonen er noe spesiell(og sikkert fordyrende).

 

Børsa i seg selv synes jeg er fiffig men sikringen er jeg ikke fan av og løpsbytte så ut som noe ala Savage eller AR15 sin løsning det lille man har sett. Ser ut som den har en mutterløsning under formetallet.

Link to comment
Share on other sites

Var vel litt diskusjon om gamle patroner i tilnærmet lik form. Det nye "kule" med denne er vel hastigheten og trykket og ikke de fysiskemålene? Men er det en kort patron som klarer det samme i 41cm løp (140gr kuler med bs .508 i 900m/s) så ja takk til mitt bruk.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

iallefall om den kommer i ei rifle som ikke ser fullt så - vel - jævlig, ut...

 

51 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Kunne SIG tilby en tre eller "plastikk" stokk så hadde det klødd i kjøpe fingeren.

😲Hva er galt med rifla?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken chassisrifle gjør ikke det da? Vision Saueren min ser ut som noe som kunne vært brukt i Star Wars men hvem bryr seg. De har tenkt litt nytt og designet en boltrifle fra grunnen av som en chassis rifle og dermed både spart vekt og kunne lage den lagt smekrere enn tidligere. Eneste jeg vet om som har gjort det samme er The Fix by Q.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser ut som løpsbytte blir slik som andre med pipe-mutter. 

Da blir det vell ettervert også mulig å kjøpe "prechambered" løp fra div produsenter. Og mulig å ha rifla med løp/kammer for en "vanlig" patron.

Uansett årevis unna å være tilgjengelig her i landet, men da finnes det en teoretisk mulighet for å bygge om med langt løp og lovlig total lengde "over there" og privat importere. Eller tar jeg feil nå? 

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Bly skrev:

 

😲Hva er galt med rifla?

Den blir for kort når den er slått sammen med kort løp. At den ser "moderne" ut kunne jeg levd med hadde våpen reglene ikke påvirket det. Men kunne jeg valgt kaliberet i en lett jakt stokk så hadde jeg valgt den.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Sakoen75 skrev:

Den blir for kort når den er slått sammen med kort løp. At den ser "moderne" ut kunne jeg levd med hadde våpen reglene ikke påvirket det. Men kunne jeg valgt kaliberet i en lett jakt stokk så hadde jeg valgt den.

Igjen, den skal også bli levert med lengre piper etterhvert. At vi har duste regler kan man vel nesten ikke gi børsa skylden for?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er avhengig av at rifla er lovlig i Norge så det trekker ned ja. Mitt største interesseområde er jakt. Løpet er langt nok i 41cm til jakt , bare problem når det er satt på et dør hengsle på kolben/chassiset. Derfor jeg kunne ønsket meg en mer tradisjonell fast kolbe i et mer "varmt" materiale.

 

 

At vi har reglene vi har gjør at vi må ha en mindre hendig rifle. Under jakt hadde jeg i 90% av tiden gått med rifla brettet ut så trenger ikke hengslet og ekstra lang pipe for å kunne lovlig brette den sammen.

 

Det jeg er ute etter er at en patron skyter flatt og som lovlig kan brukes på hjort og reinsdyr i en kortest mulig rifle uten å ha en barne/kvinne kolbe. I .277 fury kan jeg ha lovens korteste lovlige løp og ha "magnum" balistik.

 

Rifla er på ingen måte en revolusjon eller? Patronen er i mine øyne mer spennende. Muligens litt utenfor temaet SIG Cross.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Rifla er ganske unik i at den er lagd som en chassis rifle fra grunnen av. Det er ikke en stål eller alukasse som er slengt inn i en alu chassis og fått et nytt navn. Vekten blir derfor veldig lav og dimensjonene små. The Fix by Q er laget på samme måte men har 45 graders hevearmløft så det er de to jeg kommer på som er konstruert sånn.

The Fix by Q har en spesiell boltløsning hvor bolten går på skinne mer eller mindre lik en sleide på en pistol.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sakoen75 said:

Til dere som henger dere opp i at de fysiske målene er nesten like en eller annen patron. Er vel ytelsene og ikke forma som er det helt store med denne?

 

Nr. 2 fra venstre - jeg skal driste meg til å si at den nesten ikke kunne vært likere ;) 

Så klart er innovasjonen i denne den todelte hylsa, det er vel ingen uenige om. Men å kalle det en enorm innovasjon og "brand new cartridge" som enkelte i amerikansk våpenpresse gjør blir litt søkt - siden den har vært ei greie siden femtitallet en gang.

 

Forsøksserien heter forøvrig "HOMOLOGOUS" og var en del av SALVO-forsøkspatronene. Disse fantes i både simplex og duplex (hhv ladning med én kule og ladning med to kuler).

 

Ole

10 Eksperimentelle.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Nr. 2 fra venstre - jeg skal driste meg til å si at den nesten ikke kunne vært likere ;) 

Så klart er innovasjonen i denne den todelte hylsa, det er vel ingen uenige om. Men å kalle det en enorm innovasjon og "brand new cartridge" som enkelte i amerikansk våpenpresse gjør blir litt søkt

10 Eksperimentelle.JPG

Kan jeg kjøpe den i butikk i 2020 og har den samme prestasjon med 140gr som den "nye" gutten i gata skutt i 41cm løp? 

Men takk for at du deler, altid gøy å fore nerden i meg litt. Hva het patronen helt eksakt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...