Jump to content

Recommended Posts

Jeg lader mange ulike patrontyper. Ofte er dette til eldre våpen der toleranser er mer romslig enn det vi bruker i dag. Hylsene kan også være et problem. Da viser det seg ofte at ladeutstyret ikke kan produsere patroner som fungerer. Da må det finnes løsninger. Det er langt fra sikkert at det verktøyet vi kjøper er korrekt for jobben.

Jeg lader til en 450/577. Der var hylsene svært tynne, og ekspanderen for stor slik at kulene ikke henger i halsen på hylsen. Hva gjør en da?

Setter ekspanderen i dreiebenken og reduserer diameter, polerer og så henger kulen der den skal. Et bilde før og et etter modifikasjon.

 

Neste problem, kuleisetteren er for lang (eller hylsene er for kort), det er ikke mulig å krympe kulene fast. Ett bilde viser en skutt hylse satt inn i kuleisetter, vi ser at den går nesten helt inn slik at det ikke er plass til hylseholder, og det går ikke å krympe. Et annet bilde viser isetteren etter en lengdejustering i dreiebenk, nå er det plass til både hylseholder og avstand nok til å få en krymp.

 

Jeg er sikkert ikke den eneste som har slike problemer. Det er av interesse å se hvordan andre løser problemer og utfordringer når ladeutstyret ikke gir ønsket resultat.

Lure modifikasjoner av utstyr for å bedre ytelse og utnytte det utstyret vi har på en bedre måte er et annet område der jeg gjerne vil se på hvilke tips kammerets medlemmer har.

IMG_3009.JPG

IMG_3007.JPG

IMG_3008.JPG

IMG_3010.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med dette emnet, før jeg fikk dreiebenk, så måtte ting løses med det verktøyet man har tilgjengelig...

 

Måtte ha hylseholder til ett kaliber, som ikke var å oppdrive så fort som jeg ønsket, da ble det brukt dremel med nedslitt kappskive til omfresing av sporet til randen.

Har man ikke dreiebenk så kan de operasjonene som Per-S viser over gjøres med ekspanderknappen i en drill, og smergelpapir. Eller kappe bunnen av dia med en vinkelsliper eller slipe ned på smergelsliper. Man må ikke ha dreiebenk og fres for å kunne få ting til å virke, Presisjonen kan nok bli så som så  men man kan få ladet patroner med det. 

 

Har ladet en del svartkrutt haggel ammunisjon, men å finne 65mm papphylser var ikke lett. Løsningen ble å montere ett tapetkniv blad i en tynn trelekte, 5mm opp av underlaget, og montere en rund pinne på en trefjøl. Hengslet lektebiten med knivblad på fjøla med en skrue, tredde hylsa ned på pinnen, klemte kniven inntil og roterte hylsa til den var kuttet av 5mm så da var ei 70mm hylse plutselig blitt 65mm.

 

Hette utstøter til haglehylser laget jeg med å slipe ned en spiker, og borret hull i ei trefjøl som tennhetta gikk gjennom. Funka fjell med to lette dunk med hammer. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ettersom patronene blir større og større slapp jeg opp for plass i Forster hylsetrimmeren en dag, Den ble for kort selv ved å flytte til de ytterste skruehullene på hylseholder og fresedelen.

Jeg satt da basen i maskinstikke og boret to nye skruehull i basen slik at det ble mulig å flytte hylseholder og fresedelen lengre fra hverandre og få frese innvendig i de lengste hylsene. Det ble ikke nødvendig å bruke begge de nye hullene, men hylsefresen er nå klar til å kunne ta de aller lengste hylsene. 

Bildene viser vel det meste.

 

IMG_3035.JPG

IMG_3036.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...