Jump to content

Bismuth/Bly for .45LC


Vaquero

Recommended Posts

Jeg tok en enkel test med å støpe en kule for .45LC i Bismuth kontra bly. Jeg mangler en del utstyr for støping, eks.smeltegryte. Jeg improviserte litt med gassbrenner med en messinghylse som "gryte". Jeg kunne sikkert varmet opp blokka litt mer. De to kulene jeg fikk var ikke helt perfekte. Uansett så ga det litt erfaring, bismuth går greit å smelte. Råvaren fikk jeg ved å tømme en bismuth haglepatron, dette er ikke økonomisk veien videre for å skaffe bismuth. Dette er mitt dagens resultat😉

Bismuth.JPG

Spørs om jeg ikke også smeltet et hjerte i Brussel.....?

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Artig eksperiment!

Så gøy at du er igang! Den støpeblokka så riktig fin ut. RCBS?

 

Bismuth er vel et metall som utvider seg litt når det stivner, i motsetning til bly- som skrumper litt. Det gjør at kravene til varm støpeform blir mindre. En utfordring med bismuthlegeringer, er sprøheten. Det kan dempes med rause tilskudd med tinn. Bismuthbaserte legeringer er faktisk et tema i områder med forbud mot blykuler (grøss), som California. 

 

Spesielt interesserte kan finne gode tips om bismuthstøping her

https://www.artfulbullet.com/index.php?threads/lead-free-bullet-casting-alloy.5585/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, spindrift skrev:

Den støpeblokka så riktig fin ut. RCBS?

Mimek dia. .454" Jeg er litt usikker på hvilken diameter jeg bør size den til. Jeg vi måle diametern på tønna, jeg mener pipa er .452" En måling gir endelig svar. @M67 Vismut er vel riktig norsk? Ellers leser jeg Bismuth (engelsk?) Støping kommer ikke i gang før til våren/sommeren, det blir en uteaktivitet på landstedet utenfor allfarvei. @spindrift Tinn! Takk for tips👌

.45LC N-105 Vaquero.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er som nevnt ikke aktuelt å skaffe vismut fra haglepatroner, jeg mener å ha lest et sted at disse haglene hadde en liten % tinn. Dersom bly blir forbudt er vismut det mest nærliggende alternativ, dersom det blir å få kjøpt i Norge innenfor en akseptabel pris (tror jeg ikke før jeg får se det). Skulle vismut bli for salg til kulestøpere i passende barrer/løsvekt så hadde det vært fint om det kom i passende legering med tinn.  Hvis ikke alternativ til bly for revolvere kommer så blir min Vaquero revolver smeltet om til en El-sykkel. Trollene har ikke tatt oss helt ennå, men de kommer nok. 

 

Edit: Jeg har vokst opp med Asbjørnsen og Moe i bokhylla, jeg har vært livredd for troll siden jeg var liten. Jeg tror troll fins, jeg har fått rett mange ganger. 😬

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vismut "hagl" i  tønner på jobb (99.99%, 4 tønner 800kg på pall, fra Kina), kosta rundt 100,- kg mener jeg å huske. Rent vismut er sprøtt . det er ikke duktilt i det hele tatt, men heller ikke hardt nok til å ripe noe - men haglene knuses om du slår på dem.

Vismut kan du forresten greit smelte på ei vanlig kokeplate.

K

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Vaquero skrev:

Edit: Jeg har vokst opp med Asbjørnsen og Moe i bokhylla, jeg har vært livredd for troll siden jeg var liten. Jeg tror troll fins, jeg har fått rett mange ganger. 😬

 

Da trenger du noen solide troll killer ladninger - men det er kanskje med sølvkuler?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

I bladet Våpen var det for mange år siden et innslag om jakt på noe av det mest hardskutte og mest vanskelige viltet som fantes og å få tatt livet av. 

Det var en gulstripet skjematiker, jeg antar at de i dagens terminologi kan klassifiseres som en kategori TROLL.

 

Ellers ønsker jeg alle på Kammeret en riktig god jul, og håper det blir mange harde pakker med vedlagt blått skjema under juletreet.

 

Per

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 23.12.2019 den 20.58, spindrift skrev:

Bismuth er vel et metall som utvider seg litt når det stivner, i motsetning til bly- som skrumper litt. Det gjør at kravene til varm støpeform blir mindre.

Jeg målte basen på kulene, Bly = .454,5" Vismut = .460" (støpeblokka er merket .454"). Når jeg starter med støping til sommeren tenkte jeg å ofre flere vismut haglepatroner for å lade et par serier og se hvordan dette går. Jeg får vel legge inn litt tinn, hva med loddetråd av en viss type? Hvor mye tinn er det i loddetråd?

Det kunne vært interessant å erfare litt hvordan kuler "godkjent av Troll" fungerer:

@hipshot og @Per-S Jeg trenger ingen trollkiller ladninger, jeg har som Askeladden et ekte sverd. Nå er det slik at troll med tre hoder ikke er å frykte, de har i det minste litt å tenke med. Det er verre med de hodeløse trollene som vi alle sliter med. Heldigvis møter vi ikke på troll i skog og mark, men i store konsentrasjoner i sentrale hovedsteder. De bor i små egne huler i betongkolosser og vi skattebetalere sørger for at de lever godt med sin daglige grøt på bordet. 

 

Vismut.JPG

 

Det kryr av dem i Oslo:

Troll.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rent tinn får du vel lettest på FRETEX eller annen bruktbutikk. Kjøp en tinngjenstand og smelt om. Loddetinn i stenger pleide å være 50% bly og 50% tinn. Men nyere loddetinn er nær blyfritt og inneholder nok andre ting i tillegg til tinn. Men mye av loddetinnet som finnes rundt er av den gamle typen, og uten en pålitelig innholdsdeklarasjon vet du ikke hva du får.

Vismut kuler blir hardere og vil gi mer motstand i overgangskonus, det kan være nødvendig med mindre ladning eller langsommere krutt. Mulige avsetninger i løpet er en ting du må passe på. Dersom løpet gror igjen vil trykket stige mye.

Uansett et spennende prosjekt om et emne vi må lære oss mer om.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips for tinnfangst, er å oppsøke et loppemarked mot stengetid. Da er det gjerne «posesalg», hvor du (med litt flaks) kan fylle en bærepose med tinn for en femtilapp. Kanskje finner du gjenstander av «herdet tinn», de inneholder 7% antimon.

 

Når det gjelder vismut som tilsats til bly, har det ganske lik effekt som tinn; veldig moderat hardhetsøkning (vurdert ved BHN), og senket overflatespenning. Men kanskje blir legeringen litt spøere? Jeg har en gammel, men lesverdig (for nerder) artikkel om dette som jeg ikke klarer å laste opp; jeg fant en kopi av den her

 

https://newixfrancia.com/down/84094c7/properties-of-lead-bismuth-lead-tin-type-metal-and-fusible-

 

PS vismut gir .460 fra den tanga, sier du? Er ikke det et perfekt utgangspunkt for 45/70’en din? 🙂🙂🙂

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, spindrift skrev:

PS vismut gir .460 fra den tanga, sier du? Er ikke det et perfekt utgangspunkt for 45/70’en din?

Den var smart! Det hadde jeg ikke tenkt på. Det ble to fluer i en smekk, eller to smekk i en flue? Nå kan det være mulig at diameteren blir litt mindre med en større dose tinn? Når det gjelder tinn i gjenstander/pynt, inneholder ikke disse en liten posjon bly også, i tillegg til litt antimon? Dette blir uansett en ny "løype" å gå opp. Høyere makter hjelpe oss, vi får håpe at utfallet blir til å leve med, kostnader og presisjon. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Tinngjenstander er ofte stemplet «pewter». Jeg vet ikke eksakt hva denne legeringen inneholder. Men noe bly er det ofte (tror jeg), og et snev av kobber. Helt rent tinn lager en karakteristisk knirkelyd når du bøyer det. Jeg har en pragmatisk tilnærming til dette: ser det tinnaktig ut, går det i gryta 🙂

 

Jeg vet ikke om kulediameteren påvirkes av tinntilskudd (i vismut). 

 

Det er jo artig å vite at du har en støpetang, som gir .460 med vismut. Men hvis du ikke har tilgang til vismut til en rimelig pris, er det mye mer praktisk og økonomisk å skaffe en (eller flere) dedikerte tenger til 45/70. Lee sine to-hulls tenger har fungert veldig bra for meg. De føles litt leketøyaktige, men støper fine kuler. 45/70-tengene deres (som passer for rørmagasin) har av en uforståelig grunn nominell diameter .457. Men stort sett alle lee-tengene mine lager kuler som er 1-2 tusendels tommer over nominell diameter, så jeg ville forsøkt en slik. 

 

Ellers er det 10% rabatt hos MP-molds om dagen. Dette er messingtenger av ypperste kvalitet. Lee sine håndtak for 6-hullstang passer fint til disse blokkene. Her er en som ser fin ut. Du kan velge om du vil ha flatnese, stor hullspiss eller «pentapoint»- som er en svær, 5-kantet hullspiss. 

 

https://www.mp-molds.com/product/mp-462-420-hollow-point-mold-multi-choice/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg falt for når det gjelder denne støpeblokka/mold (i stål) er at den kutter kulespissen, her ligger det til rette for en helt ren kulebase. Tilbake til vismutkula, den har utvidet seg så mye at den ikke faller inn i formen. Blykula sitter/fyller plassen sin perfekt. Det jeg lurer på er om ikke vismut utvider seg igjen etter en size og fett-prosess. Litt som sprø gummi.

MIMEK.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Hvis du har mikrometer, kunne du evt følge en kule fra den er «nyfødt», og et par uker fremover. Det kan godt være den vokser litt, ettersom krystallstrukturen «modner». Blylegeringer har litt denne tendensen, men man merker bare det hvis man jobber med meget trange toleranser (har aldri vært merkbart for meg).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om det er slik med vismut at den "siger" med tiden, så vil jo kuler i rett dim få holdbarhetsdato... Og sprøhet... ikke bra til jakt.
 

Men en får jo custom kuletenger, og en kan jo bestille ei med mål tilpassa det medie en støper med, så kuledim blir nærmest mulig 100% korrekt rett ut av tanga.

 

Har du prøvd å sleppe a i ei bøtte med vann rett fra tanga?
og målt brinell med og uten brå kjøling.
og kanskje delt hu og titta på korningen i microskop?

 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, TMB skrev:

Har du prøvd å sleppe a i ei bøtte med vann rett fra tanga?
og målt brinell med og uten brå kjøling.
og kanskje delt hu og titta på korningen i microskop?

 

Nei, ingen av delene. Jeg har kun støpt en kule som test. Vismut tatt fra en haglepatron, jeg kjenner heller ikke til legeringen til disse haglene. Når jeg starter støping til sommeren vil jeg gjenta noen tester, sjekke hvor mye de utvider seg etter kalibrering, sjekke med ca. 20% tinn i blandingen. Mulig noen kommer meg velkommen i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...