Jump to content

Clever/Mirage 16 stål


culot

Recommended Posts

50 minutter siden, Doublè skrev:

Ja, 70 hylse...

Men, vær obs haggel ligger over forladningen og forladningen er til bly🙄

 

20191223_171756.jpg

Det är inget direkt problem att haglen ligger lite över då hagelpelaren 

" sätter" sig i smällen, idealiskt är faktiskt att stjärnstukningen håller ner  

3-4mm av haglen. Om en styv stålhagelförladdning ligger ända upp i kanten på hylsan är det risk att  stjärnstukningen slits loss när den öppnar. Sen att köra med förladdningar typ bly är inget nytt det är plastkvaliten det hänger på.

Kan du offra en patron för en analys ? Bottenproppens utformning, tändhatt, närbild på krutet ( vikt i gram ) förladdningen,  haglet ( vikt och kvalitet ) 

Vi har inte den övningspatronen i Sverige tyvärr, men jag är villig att lägga en rejäl order om nån tar in den då  engångs skjutna 70mm 16 hylsor i den kvaliten  är nåt att samla i ladorna. 

 

God hjul på er föressten 😄

/P

Link to comment
Share on other sites

Vi jobbar på att få hem en större sändning till Sverige framöver. 

Synd att förladdningen for åt himlen, det hade vart kul att se vad dom använder.  Hylsan ser ut att vara av god kvalitet .  Jag gjorde några laddtester med Gamebore 16/67 hylsa och 31g med A0 och det kändes bra. 

 

Nämnde jag förresten att jag fått hem laddboken med  angivna tryck ?

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant igjen forladningen😀

Ukjent fabrikat og rommer bare 19 gram stål #7, alt opp til 24 gram ligger över forladningen.

Dårlig splittet var dem også😏

Jeg ville ikke skutt dem🤔

Men hylsen og hetten er av god kvalitet. Jeg ladet med 800X og z2m og fikk riktig hastighet.

20191229_154858(0).jpg

20191229_154619.jpg

Link to comment
Share on other sites

Å åpne og tømme en patron går meget bra om det gjøres riktig.

Da kan alt brukes om igjen, unntatt kruttet. Det brenner jeg opp.

Eks, kal 20 hylsene på bildet under er åpnet og tømt for innhold, da farten på disse med stål var alt for lav og jeg fikk dem veldig billig😀

 

Skal prøve å lage en billedserie på hvordan...

 

Doublè

 

20191230_220103.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Legger ved et bilde på hvordan jeg åpner en hylse.

Patron temperatur en faktisk en faktor som gjør at det blir enkelt og bra resultat til slutt😊

Bildet taler vel litt for seg selv, men skal gi litt info om hvordan jeg gjør det.

 

Start med å oppbevare ladete hylser i "god" romtemperatur(24-26 grader), dette gjør at plastikken er myk når en skal åpne hylsen og forme den underveis.

Ps: Dyp krymp er vanskeligere enn en grunn krymp.

 

Bildet oppe til venstre viser verktøyet som jeg bruker:

- vannpumpetang,

- nebbtang, smal type,

- en rund aksling eller lignende, tilpasset kaliberet.  Jeg bruker samme til kal 16 og kal 20 og en til kal 12 og 10 (50 BMG hylse) 

- et flattjern, eller som jeg en gammel og utslitt fil...😉

 

Start med å knipe rundt hylsen noen ganger til krympen løsner og åpner seg.

Bruk nebbtangen til å "rette" ut krympen på minst 6 punkter (husk å knipe til i falsen, i hver "stjernekant") 

Tøm ut hagl.

Sett inn akslingen og rull over med flattjernet et par ganger. (Viktigst her, er falsen)

Ta så ut forladning og tøm ut kruttet.

Gjenta rullingen med akslingen et par ganger til du er fornøyd, da får du en rett og fin hylsekant😃

Sett hylsen på et kaldere sted en stund, (14-16 grader) og plastikken vil bli stivere, og beholde minnet bedre.

Bilde 11, viser en tømt patron med komponenter.

Bilde 12, viser samme patron ladet på nytt i en LEE Load-All....Fin og rund😁

 

 

 

 

 

Screenshot_20200102-094245_Gallery.jpg

Edited by Doublè
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, culot skrev:

Nu vart jag imponerad !   har aldrig sett en så snyggt öppnad patron förut....    Jag skulle inte bli förvånad om krutet är Alliant STEEL 

 

Takk Culot.

Fin syssel når en ser tv...

 

Federal bruker ikke ASteel i sine stål patroner, ikke en gang i kal 10...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke til hagle og skulle kanskje holde kjeft, men siden jeg skyter litt med 16 og har Clever mirage i hus slaktet en patron av nysgjerrighet.

 

COL, om slikt kan kalles, er 58,2 mm, med en dyp stjernebrett.

 

DSC_0919.JPG.e4dbcee1cd75ffc298be3292eb9dc4f0.JPG

 

Kruttet er 1,44 g grågrønne runde flak, diameter 2 mm, tykkelse 0,4 mm. 

 

DSC_0926.JPG.d2d82dc503be65c38c3cef7d3ed316ae.JPG

 

Haglene er 2,5-2,65 mm i diameter, noe urunde og veier ca 65 mg hver. Totalvekt 23,515 gram. 

 

DSC_0920.JPG.c40455470f1e4528e82d3e9b44309105.JPG

 

Ladningen stikker en del over wad'en, jeg hadde 4,7 g hagl som trillet av toppen. 

 

DSC_0923.JPG.05c9daf62913800f6f74b96a6acfab74.JPG

 

Selve wad'en er slisset i fire nesten helt ned. Denne er fylt med ca 19 gram hagl.

 

DSC_0924.JPG.e6c0a5b166c6a6b8d59132c61ab5cea9.JPG

 

En uskutt patron mot lyset viser at det er en del hagl fritt over wad. 

 

DSC_0930.JPG.cc99f678027c80b24b285c25926c8113.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat 👍👍👍

Det ska ju föreställa en  italiensk patron, så jag lurar på krutet ?  Kan italienarna släppt på stoltheten och köpt spanskt krut ?   det är inte SSB-150 i vart fall  troligen ett csb   Tror csb 2 används till kal 20 stål , 

2mm (?) rejäla kakor 

 

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om nu någon " vågar " skjuta nämda patron så kan man enkelt kolla om förladdningen gör sitt jobb trots att hagel okulärt  ligger över  koppen .

Enklast är att om omständigheterna tillåter skjuta rakt upp i luften och se vart förladdningen landar för vidare besiktning, och är det inga märken efter hagel 2-5 mm ifrån ovankant så skulle jag säga den gör sitt jobb.

(  jag vill gärna ha min nyfikenhet stillad B|

/P

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...