Jump to content

Kort 9 mm-demper, 1/2"x28, uten impulsstykke?.. finnes det (i Norge)?


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Leker med tanken om en Marlin i .357 med demper (jada jada, helligbrøde osv, samme rifla skal ved eventuell prosjektgjennomføring ha rødpunkt på toppen, så puristene kan slutte å lese allerede her).

Finnes det en (tilgjengelig!) demper i Norge som gjør/har følgende:

  • 1/2"x28-gjenging
  • Passer til .38 Spl/.357 Mag
  • Ikke er enormt tung og stor (litt av tanken er ei forholdsvis lett og kort rifle)
  • Ikke har impulsstykke som drar prisen opp

 

Ikke aktuelt å kjøpe noe brukt for å måtte dreie det opp og tilpasse.

Setter pris på tips..

 

Ole

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har du sett på te-titan gen 2? De får du i .375/9,3mm og 1/2"x28. Får de som "teleskop" eller frontmontert. Kjøpte en slik standard short til TRG 22'en min, men har ikke fått testet den enda, så jeg kan ikke si noe om dempeeffekt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Og vi venter i spenning på stemningsrapporten, venter vi forgjeves?  Går og tenker på et lignende prosjekt, men enda verre for puristene, i forbindelse med at løpet kappes ned til 16-1/2" , ( Trapper size) så kappes magasinrøret såpass mye at det blir plass til en teleskopdemper. Skal man først ha rødpunkt, så trenger man vel strengt tatt ikke åpne sikter likevel, og i tilfelle så kan de jo monteres bak eller oppå demperen. Vurderer sterkt en svemko Hunter Short, bygger 103 mm, og kan fås med hurtigkobling. Har en slik, hunter standard, på en .223, og er kjempefornøyd med den.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haha - joda, jeg glemte ut tråden, bare... har testa en del, noen hundre skudd, og var fornøyd. Men nå er rifla solgt, han som har den nå får eventuelt skrive litt når han tar den med på banen :) 

892262451_utetfl.jpg.2f4f45e1e615b6457399f7ab5299bd7f.jpg

Demperen er testa med Fiocchi;

  • 148 gr .38 WC
  • 158 gr .38 FMJ
  • 158 gr .38 SJSP
  • 158 gr .357 SJSP

Den var utrolig stille med wadcuttere, som forventet. Lite "fvop", rifla bykser så vidt oppover. Mye mer lyd fra anslag enn fra selve skuddet!

.38 FMJ og SJSP er litt mer lyd, noen går overlyds i pipa på rett over 42? cm. Svært lite rekyl, så vidt den trykker litt bakover.

.357 bråker naturlig nok en del, men veldig lite kruttsmell. Mest piskesnertet fra overlydsfarta.

 

Jeg satt etter hvert inn et xtrm-sett med stålnetting og kobbertape, merkbar effekt. Litt mer vekt gav mindre vipp/byks, og det var tydelig mindre lyd på første skudd. Alt i alt virket demperen ca perfekt for bruken, jeg syns det var overraskende mye demping, og den var ikke sååååå tung.

 

CSBL-en har rør som er nesten like langt som pipa (42 cm ish (16,5")), men med frontmontert måtte jeg ikke kappe noe.

 

Tommel opp for både CSBL og SK156.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...