Jump to content

Sauer 200 22LR - presisjon


Viking27

Recommended Posts

Jeg, som mange andre, hører til kategorien som skyter langhold så mye jeg kan, men ikke kommer meg på baner med de helt lange holdene for ofte. Her kommer da 22lr inn som et alternativ for å simulere langhold uten de lange banene. Med bonus i form av lav kostnad (for ammunisjon ihvertfall) og lite støy. Presisjon er selvfølgelig veldig viktig, selv om vi jo vet at det til syvende og sist er vind og variasjon i V0 som tar deg. 

Dette er sånn sett ikke noe som er nytt for meg; Det begynte med en 10/22 som etterhvert fikk matchløp. De pengene kunne jeg spart meg, selv om det ble bra til Ruger å være.

Deretter prøvde jeg meg på en CZ455. Presisjonen var for meg nesten akseptabel, og ny fjær i avtrekket hjalp en del. Det jeg ikke kunne fordra var sluttstykkegangen, høyt hevarmsløft og sikringen. I tillegg rustet den bare du viste den bilde av fuktig klima. Dette problemet gjaldt først og fremst underbeslaget. 

I neste omgang fikk jeg tak i en ubrukt eldre Anschutz 64 Match. Denne gikk som en laser. Vi snakket ti skudd ett lite hull på 50m med mange forskjellige typer ammunisjon. Jeg var imidlertid ikke helt fornøyd med at den var enkeltskudd. I tillegg hadde den en veldig lang og tung pipe (bidro utvilsomt til presisjonen i form av stabilitet og balanse) som jeg ikke tok sjansen på å kappe og gjenge for demper da jeg fryktet for at jeg skulle rote til presisjonen. Er ikke disse litt innsnevret mot munningen? Sett i ettertid burde jeg kanskje gjenget uten å kappe. 

Jeg kjente litt på en Tikka T1x her forleden, og jeg ble ikke videre imponert over tungt hevarmasøft og sluttstykkegange. En slik kommer fort til å koste en del etter at den har fått ny stokk og eventuelt ny pipe. Men det er ikke helt uaktuelt. 

Da er det slik jeg ser det to gode alternativer igjen; 

1. Finne en god, brukt Anschutz (ev. Walther eller Weihrauch).

2. Ombyggingssett til Saueren (SSG 3000).

Og da har jeg endelig kommet til spørsmålet. Som jeg ikke har funnet noen konkrete svar på annet enn at "det blir bra, men en Anschutz går bedre". Hvor god presisjon kan man forvente av en Sauer i 22lr? Vil rekruttløp være et godt alternativ for å holde dimensjonene litt begrenset med demper uten å ofre noe på presisjon?

På forhånd takk for svar. 

 

Link to comment
Share on other sites

@Skjøttarstuggun Godt poeng. Min erfaring er at ammunisjon med litt fart i smeller uansett. Og med rekruttløpet på 55cm blir det et poeng tenker jeg, uten at det på noen måte er avgjørende. Fint at 30mm på 100 skal gå greit. Det er det som er mitt uoffisielle "krav" i denne sammenheng. Til det siste du skriver så stemmer jo det. Det minner vel i mange tilfeller litt om benkeskyting, uten at jeg skal hisse på meg noen i diverse miljøer. ;) Utstyret kan imidlertid oftest fraktes i ett løft.

Har du noen tanker om rekruttpipe vs standard? Er pipene isolert sett like presise, eller merker man også her at tyngre er stivere og bedre? Vil anta at dette er lite merkbart for meg som er langt unna OL nivå.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Som jeg ikke har funnet noen konkrete svar på annet enn at "det blir bra, men en Anschutz går bedre". Hvor god presisjon kan man forvente av en Sauer i 22lr? Vil rekruttløp være et godt alternativ for å holde dimensjonene litt begrenset med demper uten å ofre noe på presisjon?

En Anschütz "går ikke bedre", men til det en bruker dem til, er de lettere å skyte godt med. Jeg har hatt to Anschützer, skutt konkurranse med flere lånte, har 2 22LR Sauere just nå, og trener en haug unger med lagets 35 200STRer. 200STRen er også mer robust er min mening. Det ER mindre tull med at ungene ikke får til det de skal, med Sauerene.

Min norske rekord i BR50 stod i mange år, satt med Sauer - men altså ikke gyldig, siden den er for tung.

 

200STR i 22LR - da har du EKSAKT samme rifla som grovrifla - til å trene inne med f.eks. Og demper, ja - men med Rekruttløpet må du ha en tung demper for å få balansen fra den sentertente rifla, jeg anbefaler nok det lange (67cm) 22-løpet. En 22-demper gjør jo ingen ting med balansen.

IMG_2920.jpeg.46a9a4dd9f26f2658305310832f3edfd.jpeg

 

Tenker du 5 skuddsgrupper skyter du nok greit ned under 15mm med rett ammo, på 100m. Jeg har skutt ei pakke patroner i innertieren flere ganger, bare for å se om det går. Men det går ikke med TopShot. 100p med 10 skudd på 200m gikk også fint når bare vinden holdt seg unna.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Viking27 skrev:

Min erfaring er at ammunisjon med litt fart i smeller uansett.

Min erfaring er at denne ( i .22LR) har dårlig presisjon. Jeg mener også at jeg vet hvorfor selv om jeg ikke er noen ekspert på ballistikk. All ammo får sin presisjon ødelagt i det transsoniske området - altså i området der det går fra overlyd til underlydshastighet. Den ammoen i dette kaliberet som har "litt fart" går overlyds, men kommer raskt ned i underlydsfart. Dette opplever du ikke med 6,5x55 før du nærmer deg 12-1300 meter. Men med .22 kommer det lenge før du treffer din "langholdsskive". Derfor har du det nok best med standard hastighet med Center-X og oppover. Blant mine skyttervenner som skyter både 15 og 50 meter med .22, synes Sauer STR og Center-X å være en god kombo. Alle må selvsagt teste i sin rifle.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har du noen tanker om rekruttpipe vs standard? Er pipene isolert sett like presise, eller merker man også her at tyngre er stivere og bedre?

Rekruttløpet er en kort, lett, tynn pinne. Du får ei baktung, og mer vinglete rifle enn med voksenløpet. Skal du simulere ei grovkaliberrifle for voksne, så er det det lange løpet du skal ha.

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67 Takk for utfyllende og ikke minst konkret svar! Nå har jeg ikke hatt SSG'en i hus lenge og den er ikke hovedvåpenet (ennå), så jeg skal ikke uttale meg for mye om balanse etc. da jeg foreløpig har for lite erfaring med den. Jeg fant vel etterhvert ut at man kan jo ikke ta kvelden uten å ha eid en Sauer.

Jeg blir normalt ikke veldig sliten av å bære på 22-demperen, så 67cm er nok en god anbefaling.

@Skjøttarstuggun Dette fenomenet er jeg forholdsvis godt kjent med. Men da først og fremst fra våpentyper som veier tonn og ikke så mye i 22lr.  Forskjellene på ammo er jo selvfølgelig store, men min erfaring er også at det beste er å holde seg subsonisk hele veien. Etter å ha tenkt litt over anbefalingen angående balanse tenker jeg at den lengste pipen er veien å gå. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner at dere har overbevist meg både mtp presisjonspotensialet og poengene rundt balanse. Men man kan jo for all del stoppe innom DFS-banen neste gang det er skyting og ta en kikk. 

Jeg har aldri holdt i en 200 med rekruttpipe, og så i utgangspunktet ikke for meg at vektforskjellen ville gi utfordringer. 

Takker igjen for gode svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 21.12.2019 den 21.40, Viking27 skrev:

Jeg kjenner at dere har overbevist meg både mtp presisjonspotensialet og poengene rundt balanse. Men man kan jo for all del stoppe innom DFS-banen neste gang det er skyting og ta en kikk. 

Jeg har aldri holdt i en 200 med rekruttpipe, og så i utgangspunktet ikke for meg at vektforskjellen ville gi utfordringer. 

Takker igjen for gode svar.

Har du kjøpt og gjort noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

@TH1 Ombyggingssettet er omsider i hus. Hva man skal gå for kommer, naturlig nok, helt an på bruken. Og ikke minst ambisjonsnivået. For meg som har en tung SSG3000 til banebruk er det fornuftig å ha en pipe som gir samme balanse som 6,5. Skal du ha et jaktvåpen ville jeg gått for rekruttpipen. Balanse justerer du med vekt på demperen hvis balanse i det hele tatt blir et tema. De minste 22. demperne veier jo ingenting, men de bygger på lengden til et allerede langt våpen. 

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Viking27 skrev:

@TH1 Ombyggingssettet er omsider i hus. Hva man skal gå for kommer, naturlig nok, helt an på bruken. Og ikke minst ambisjonsnivået. For meg som har en tung SSG3000 til banebruk er det fornuftig å ha en pipe som gir samme balanse som 6,5. Skal du ha et jaktvåpen ville jeg gått for rekruttpipen. Balanse justerer du med vekt på demperen hvis balanse i det hele tatt blir et tema. De minste 22. demperne veier jo ingenting, men de bygger på lengden til et allerede langt våpen. 

Ok, ikke testet eller erfaringer da. 

Bruken jeg lurte på var stort sett samme som deg😉 lh/prs trening så lang som lar seg rimelig gjøre😊

Derfor jeg var interessert. 

 

Gjorde et lignende prosjekt med 22 sett til blaser tidligere. Det ble ikke helt som ønsket. 

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg har testet, men ikke mye dessverre. Det tar jo som kjent lang tid å få godkjent søknader. Og så kom Coronaen...

Jeg har ikke gjenget for demper, og kommer nok ikke til å gjøre det ennå. Konklusjonen er at jeg er godt fornøyd med resultatet så langt. SSGen bør imidlertid ha seg nytt skjefte/chassis da jeg ikke blir venn med grepet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...