Jump to content

Politisk parti ift bæring av kniv i Norge

Recommended Posts

Det var jo det jeg tenkte egentlig. Måtte bare stille spørsmålet ut i fra nysgjerrighet/frustrasjon.

Her har en samlet/kjøpt flotte lommekniver(Spyderco, CRK osv..) å så får en ikke i dette landet ta de med seg ut døra?!

Mens bikker man noen grenser er det langt mindre restriksjoner..

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Det er jeg rimelig sikker på at det ikke er. Det er i det hele kun en bitteliten andel av befolkningen som i det hele tatt bryr seg om dette. Med all knivstikkingen som skjer i de største byene, vil dette være en klar tapssak.

Er det noen juridisk årsak til at dette ikke kan reguleres gjennom lokale politivedtekter for de kommuner der det er et problem? 

53 minutter siden, Jambi skrev:

Det var jo det jeg tenkte egentlig. Måtte bare stille spørsmålet ut i fra nysgjerrighet/frustrasjon.

Her har en samlet/kjøpt flotte lommekniver(Spyderco, CRK osv..) å så får en ikke i dette landet ta de med seg ut døra?!

Mens bikker man noen grenser er det langt mindre restriksjoner..

Tja, så lenge bladlengden ikke er over 6cm så kan du ta med deg kniven neste gang du skal ut og fly. Dvs, hvis du blir stoppet på offentlig sted på vei til/fra flyplassen eller at du evnt oppbevarer kniven «lett tilgjengelig» i din egen bil så vil du bli bøtlagt.

Edited by jjrckd

Ja, det kan du tro. IATA har riktignok en begrensning på bladlengde på kniver som får tas ombord i fly. Greia er bare at det er opp til de som står i sikkerhetskontrollen. De trenger (vil) ikke å tillate noe som helst, som ligner på skarpt vertøy uansett hvor uanselig det måtte være. 

27 minutter siden, jjrckd skrev:

Tja, så lenge bladlengden ikke er over 6cm så kan du ta med deg kniven neste gang du skal ut og fly. Dvs, hvis du blir stoppet på offentlig sted på vei til/fra flyplassen eller at du evnt oppbevarer kniven «lett tilgjengelig» i din egen bil så vil du bli bøtlagt.

Klar over den internasjonale flyloven ift kniver.

Men jeg mener Norges lover ift dette er unødvendig strenge, ser faktisk heller ikke hensikten?

En må da kunne skille på en som bærer en lommekniv og en lovbryter som bærer kniv som våpen/selvforsvar? Det burde jo være en lek for alment politipersonell?

Jeg vil tro Liberalistene ønsker en liberalisering av bæring av kniv på offentlig plass. Holdningen dere er noe slikt som at trusler og vold med kniv allerede er regulert i straffeloven, dermed er det ikke påkrevd å lovregulere oppbevaring, erverv, transport osv

Du kan se hva de skriver om våpen i partiprogrammet sitt:

https://www.liberalistene.org/politikk/partiprogram/#_Toc418542387

7 timer siden, Jambi skrev:

En må da kunne skille på en som bærer en lommekniv og en lovbryter som bærer kniv som våpen/selvforsvar? Det burde jo være en lek for alment politipersonell?

Ja, nøyaktig hvordan ser du forskjell på en som bærer lommekniv og en lovbryter?

Jeg er ikke uenig i at dette er et, av mange...., tullepåfunn fra de reguleringskåte men tillater meg allikevel å anbefale å lese Don Quijote nå i julen.

Er det slik at man blir bøtelagt dersom man har med seg en kniv når man skal på tur i skog og mark, eller vises det skjønn i slike tilfeller? Og hva med foldekniver, har bladlengden noen betydning?

Finnes det tilfeller at lovlydige borgere med rent rulleblad har blitt bøtelagt?

Edited by JARE
3 minutter siden, JARE skrev:

Er det slik at man blir bøtelagt dersom man har med seg en kniv når man skal på tur i skog og mark, eller vises det skjønn i slike tilfeller? Og hva med foldekniver, har bladlengden noen betydning?

Finnes det tilfeller at lovlydige borgere med rent rulleblad har blitt bøtelagt?

Nei

Nei

Ja

Jeg fant denne lovhjemmelen:

"§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

---------------------------------

Med andre ord så er det ikke forbudt å bære med seg kniv overalt..

Det er kun ulovlig å bære kniv på "offentlig sted". Det er en egen definisjon i Straffeloven på hva som er "offentlig sted". 

Mange steder der du lovlig kan oppholde deg i Norge, regnes ikke som offentlig sted.

I Danmark har de forbud mot bæring av kniv. Der er forbudet ikke begrenset. Slik at å bære kniv i skogen også er ulovlig.

• Like 1
3 timer siden, Röda_Lacket skrev:

I Danmark har de forbud mot bæring av kniv. Der er forbudet ikke begrenset. Slik at å bære kniv i skogen også er ulovlig.

Hæ?!? Er det virkelig slik? Da begynner jo faktisk ting å bli virkelig kokos! Hva med jakt? Det blir upraktisk å gjøre opp et rådyr uten kniv.

Nå er det ting som er bra i Danmark også. Som for eksempel offentlig lett tilgjengelig informasjon om praksis rundt kniv lovgivningen.

For meg virker det som om politiet i Danmark, mest bruker kniv loven til å ta folk som går med kniv på nattklubb.

Loven i Danmark blir også praktisert strengt for folk med tilknytning til gjenger. Ditto for folk med dommer for vold.

2 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

Du kan ha den i sekken til du starter arbeidet.

Aha! Så med "bæring" menes "på kroppen". Det gir i så fall litt mer mening. Men uansett fremstår det som noe idiotisk hvis det er slik at man under jakt kan gå med ladd rifle, men må ha kniven i sekken. I Norge gjelder jo knivforbudet også kniv i sekken, hvis man ikke har aktverdig grunn osv. Mens i skogen har man aktverdig grunn fordi man er ......i skogen.

9 timer siden, JARE skrev:

Jeg fant denne lovhjemmelen:

"§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål."

---------------------------------

Med andre ord så er det ikke forbudt å bære med seg kniv overalt..

Sånn rent juridisk... hvordan " medvirker man til bæring av kniv eller skarpt redskap"...?  -Gir bort kniv eller hugggjern ol  i julegave?   Noe merkelig og "litt" intetsigende formulering i denne lovteksten. 

Medvirkning til bæring av kniv, er kanskje mest praktisk i forbindelse med voldssaker. Dersom en gjeng med folk er ute for å "ta" noen, så kan du straffes dersom du er med og vet at en av de andre har kniv. Men bare på offentlig sted. 

Jeg har ikke klart å finne dommer, der noen konkret er dømt for medvirkning. Men det finnes mange dommer for mer alvorlige lovbrudd, der noen av de tiltalte åpenbart hadde vært skyldig i slik medvirkning hvis de hadde blitt stoppet på et tidligere tidspunkt.

Edited by Röda_Lacket
  • Like 1

https://politi.dk/lov-og-information

Jeg synes Danmarks  knivlovgivning  framstilles mer drakonisk her enn den egentlig er. Den er tullete & byråkratisk , men hvis jeg var jeger , fisker eller friluftsmann i Danmark  skulle jeg ikke ha noe problem med å leve med loven . Jeg hadde irritert meg , men ingen dør av det.  Over er en link til politiets infoside der man kan søke i lovverket , og under er klippet fra bestemmelsen om søknadsplikt for kniver med blad lengre enn 12 cm. 

Bemærk, at det ikke kræver tilladelse at besidde/bære/anvende blankvåben, der anvendes til fx jagt og fiskeri, eller blankvåben, der anvendes som led i erhversudøvelse.

Dette med aktverdig grunn har jeg forsøkt å finne ut av hva egentlig er og ingen av politijuristene jeg har spurt har klart å gi noe fornuftig svar.

Person 1:

Ola Dunk på 48 år som har bodd hele livet i Tigerstaden og har aldri vært i kontakt med politiet utover å fornye pass. Har gått med en lommekniv eller Leatherman i buksa siden han var 16 og bruker dem titt og ofte til alt mulig enn å gjøre noe kriminelt.

Person 2:

Abdullah på 26 år som har bodd hele livet sitt på Holmlia og er en veldig god kjenning av politiet, med flere voldsdommer på samvittigheten hvor det har blitt brukt kniv.

Begge blir stoppet i en av Oslopolitiet sine knivkontroller og begge har kniv på kropp.

Har person 1 en aktverdig grunn? Eller blir det behandlet på lik linje som person 2?

Får person 1 en bot som han ikke vedtar, velger heller å kjøre hele saken i retten, hvor stor sjanse har han for å vinne?

Den aktverdige grunnen er etter min mening såpass diffus at hvis man blir stoppet av politiet så avhenger det av dagsformen til han/hun som stopper deg og det kan godt hende at man velger å gi bot i frykt for å gjøre noe feil eller å være på den sikre siden.

Det er vel åpenbart at det ikke er aktverdig grunn å gå med kniv fordi du "bruker dem titt og ofte til alt mulig"... Her kan du få bot om du treffer på noen i etaten som følger boka, fremfor å løse samfunnsoppdraget ved å skjele til lovgivers intensjon fremfor bokstav.

Og sistnevnte er det ikke alle som gidder å gjøre, det krever mer av deg som offentlig ansatt og du løper risiko for kritikk. 

Det finnes nok politifolk som lar ting "skli". Ihvertfall når det gjelder nøkkelring lommekniver og slikt. 

Snakket med noen i Oslo politiet en gang. De pleide ikke å ha knivkontroll i vanlig arbeidstid, av åpenbare grunner.

Verre er det hvis du går med kniv om kvelden. Eller er en kjenning av politiet.

De fleste multiverktøy har knivblad som kan låses. En vanlig medium størrelse lommekniv har ikke det (selv om også noen av disse har vært produsert med bladlås). 

Etter min mening er de fleste multiverktøy ett hakk opp på skalaen, i forhold til lommekniv uten bladlås. Men du skal ha aktverdig grunn for å kunne gå med begge typer.

En ting som jeg synes er problematisk, er at bostedsløse etter norsk lov har aktverdig grunn for å gå med kniv. Og at det ikke er noen begrensninger på hva slags kniv de kan gå med. Forresten.

2 hours ago, Wintel said:

Det er vel åpenbart at det ikke er aktverdig grunn å gå med kniv fordi du "bruker dem titt og ofte til alt mulig"

Hvorfor er dette åpenbart? 

2 hours ago, Röda_Lacket said:

En ting som jeg synes er problematisk, er at bostedsløse etter norsk lov har aktverdig grunn for å gå med kniv. Og at det ikke er noen begrensninger på hva slags kniv de kan gå med. Forresten.

Tja.. hva er alternativet? 

On 12/20/2019 at 8:50 PM, Jambi said:

Er det noen partier i Norge som har oppmykning av denne litt kjipe lovgivningen vår på agendaen?

Etter min mening er det kjipeste at loven er for diffus. 

Utsiktene for en mer liberal knivlovgiving er nok vanskelig å se for seg slik som samfunnet utvikler seg. Spesielt mtp. at kniventusiastene virker enda mindre samlet og engasjert enn våpeneierne.

At ett politisk parti plutselig skal risikere velgere på å stå opp for (de polariserende) interessene til en så marginal gruppe, er lite realistisk. Å organisere -og engasjere seg gjennom knivforeningen er sannsynligvis det mest fornuftige en kan håpe på at har en effekt.

Dagens lov kunne fungert mye bedre om bare noen presiseringer ble løftet opp i forskrift. Og dette bør være noe en seriøs og engasjert interesseorganisasjon må kunne jobbe mot.

Forarbeidene virker å være full av meninger og antagelser, og lite faktiske vurderinger. Videre bygger forarbeidene på ett ønske eller tenkt behov om å kunne forhindre at de kniver som er mest egnet til å hugge eller stikke ble vanlig i gjengmiljø. 

Det forundrer meg også at forarbeidene tar opp, og faktisk bekymrer seg for at et forbud mot bæring på offentlig plass kan føre til for stor inngripen i folks frihet, og legge opp til diskriminering i vurderingen av hva som er aktverdig og hva som er egnet til å påføre skade. Så klarer de allikevel å lage en lovtekst som så til de grader legger opp til nettopp dette.

Fra forarbeidet kan vi bla.a. lese at noen knivtyper aldri var tenkt omfattet av forbudet:

image.png.84ce8da74af71c22390bea242b23e44c.png  

Det ville vært enkelt å gi noen føringer på hvilke egenskaper som gjør en kniv mindre egnet som hugg-/stikkvåpen, slik at det ikke var noen, evt. langt mindre, tvil om hvilke kniver som lovlig kan bæres på offentlig plass.

Jeg trur heller ikke det ville vært vanskelig å tydeliggjøre lovens intensjon på en bedre måte.

Jeg er ganske fersk som kniventusiast, så det er litt tidlig for meg å rulle terningen for lobbyvirksomheten til det norske knivmiljøet, men inntrykket så langt er vel at det brukes få resurser på dette.

P.t. virker det som POD mer eller mindre dikterer nærmest uimotsagt hvordan loven skal forstås, og de virker absolutt ikke å dele vårt ønske om tydeliggjøring. 

En jaktkollega var innom CK tidlig en morgen, han skulle fylle kaffekoppen, slira hang på utsiden av buksa, delvis dekket av jakka. En polititjenestemann påpekte at det ikke var lov. Hva da spurte jaktkollegaen? Å gå med synlig kniv svarte polititjenestemannen. Dertil løftet jaktkollegaen på jaka, var ingen kniv i slira, den var lagt igjen i bilen. 

Så polititjenestemannen kom ikke noe lengre med den saken, så er nok lov å tenke litt fornuftig også. 

Har selv et par kniver liggendes i bilen, vurdere å ta de ut,  brukes til slakting og andre aktiveter, men etter å se hvor ivrige de er blitt å finne noe på folk, så bør en vel ta disse ut av bilen. 

Sako_35

19 minutes ago, sako_35 said:

Har selv et par kniver liggendes i bilen, vurdere å ta de ut,  brukes til slakting og andre aktiveter, men etter å se hvor ivrige de er blitt å finne noe på folk, så bør en vel ta disse ut av bilen. 

Nå er det dom på at kniv i hanskerom er OK, så det bør være forholdsvis trygt å oppbevare kniv i bil så lenge de ikke ligger provoserende lett synlig og tilgjengelig.

• Like 1

Mao så er det bare å legge igjen våre flotte, svært bruksnyttige, lommekniver igjen hjemme når en går ut døra..

Tragisk, hvis noen ville skade en person kunne en gjort det med f.eks en kulepenn eller noe. Å gjøre et verktøy forbudt å bære fordi en tenker på hva en potensielt kunne gjøre med det blir bare feil. Skjønner jo greia med kruttvåpen osv men kniver?!

Come on.. Norge du kan bedre..

On 12/22/2019 at 1:01 AM, rhb said:

Sånn rent juridisk... hvordan " medvirker man til bæring av kniv eller skarpt redskap"...?  -Gir bort kniv eller hugggjern ol  i julegave?   Noe merkelig og "litt" intetsigende formulering i denne lovteksten. 

On 12/22/2019 at 9:40 AM, Röda_Lacket said:

Medvirkning til bæring av kniv, er kanskje mest praktisk i forbindelse med voldssaker. Dersom en gjeng med folk er ute for å "ta" noen, så kan du straffes dersom du er med og vet at en av de andre har kniv. Men bare på offentlig sted. 

Forarbeidene begrunner hvorfor medvirkning er relevant for lovbestemmelsen:

C1D3BF63-A368-475E-B270-B60AEEED71A3.jpeg.5e35eb17448fa915a7373ee0a9127679.jpeg

• Like 1

Jeg har aldri hørt om at noen har blitt dømt, for å overtale noen til å ta med kniv. Men det kan ha vært gitt bøter.

Tror den gamle paragrafen var noe som kom på plass litt fort, for å gjøre noe med et "problem".

Forresten, når det er snakk om bostedsløse, så er det kanskje et problem at enkelte i åpne rusmiljøer i visse storbyer lovlig kan gå med kniv.

Alternativet er at kniver kun blir lovlig til yrke, jakt og fiske. Og at en ellers med noen unntak kan bære lommekniv, utenfor egen privateiendom. 

På ‎25‎.‎12‎.‎2019 den 6.47, Jambi skrev:

Mao så er det bare å legge igjen våre flotte, svært bruksnyttige, lommekniver igjen hjemme når en går ut døra..

På tross av at jeg har levd i mange år, kan jeg ikke komme på en eneste gang hvor jeg har gått ut snau (uten veske eller sekk), hvor jeg har savnet en kniv.

13 minutter siden, Röda_Lacket skrev:

Tror den gamle paragrafen var noe som kom på plass litt fort, for å gjøre noe med et "problem".

Mener å huske at det i forkant var svært mye fokus på knivbæring i forskjellige ungdomsmiljø...

39 minutter siden, psAico skrev:

Forarbeidene begrunner hvorfor medvirkning er relevant for lovbestemmelsen:

C1D3BF63-A368-475E-B270-B60AEEED71A3.jpeg.5e35eb17448fa915a7373ee0a9127679.jpeg

..."overtaler en annen til å ta med kniv på offentlig sted..."  -Virker som om man har funnet på en noe søkt problemstilling og ikke minst søkt formulering for å kunne helgardere seg for at folk man ikke liker oppførselen til skal kunne ansvarliggjøres for "ihvertfall noe".

Edited by rhb
8 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

På tross av at jeg har levd i mange år, kan jeg ikke komme på en eneste gang hvor jeg har gått ut snau (uten veske eller sekk), hvor jeg har savnet en kniv.

Jeg opplever heller ikke ofte at jeg savner en kniv , men det er kanskje helst fordi jeg alltid har en med meg. I en eller annen form. I mine guttedager hang slirekniven fast i buksa når jeg tok den på om morgenen. Den fulgte med på skolen og det hendte at lærern lånte den , hvis ikke en medelev var kjappere når lærern spurte. For jeg var ikke den eneste gutten med en kniv i beltet. Når jeg ble eldre var det plutselig litt barnslig med en kniv i beltet , så da begynte jeg å kopiere far med å ha en lommekniv i lommen . Når jeg tenker meg om er jeg fortsatt  der.  Og det er bruk for den flere ganger til dagen. Ok , hvis jeg skal innom ett kjøpesenter , noe jeg gjerne gjør med noen års mellomrom  , plukker jeg kniven ut av lommen og lar den ligge i bilen. Og selvfølgelig , hvis jeg må entre ett fly må kniven legges i innsjekket bagasje. Men ellers ? Jeg savner sjeldent en kniv...

• Like 3
13 minutes ago, Röda_Lacket said:

Det er jo ofte sånn. Nå skal det sies at mange av de problemstillingene vi diskuterer her på Kammeret er berørt i forabeidene, bl.a. At problemene er geografisk begrenset og at det vil være urettmessig frihetsinnskrenkende hvis den favner for bredt. Mitt inntrykk er at det kanskje har gått litt inflasjon i denne loven, og at den i mange tilfeller praktiseres strengere enn det som opprinnelig var intensjonen. 

13 minutes ago, Röda_Lacket said:

Forresten, når det er snakk om bostedsløse, så er det kanskje et problem at enkelte i åpne rusmiljøer i visse storbyer lovlig kan gå med kniv.

Rusavhengighet er en sykdom, ikke en forbrytelse.

Og være både rusavhengig og bostedsløs er en skjebne jeg ikke unner noen, og det siste vi bør bruke energi på er å gjøre hverdagen til disse enda vanskligere. De jeg kjenner som desverre har havnet ut i ett hardt rusmisbruk har både vært hyggelige folk, og hatt bosted, enten kommunalt eller sponset av nær familie, men det finnes sikkert noen som er helt bostedsløse også, og de bør tiltros muligheten til å «tilbrede» mat og skjære til presenninger, isolasjon o.l. For å gjøre tilværelsen så lite ubekvem som mulig. Så må de selvsagt vise at de fortjener denne tilliten ved å ikke bruke kniver til vold og trusler, og frakte disse rundt så forsvarlig og hensiktsmessig som mulig.,

44 minutes ago, Röda_Lacket said:

Alternativet er at kniver kun blir lovlig til yrke, jakt og fiske. Og at en ellers med noen unntak kan bære lommekniv, utenfor egen privateiendom. 

Tja, forbud og tvang er sikkert flott det, men ett annet alternativ kan jo være at vi tar litt bedre vare på de bostedsløse

6 minutes ago, Skjøttarstuggun said:

Nå vet jeg ikke hva veske og sekk har med dette å gjøre, siden ingen av delene er særlig gode å skjære med, men det å savne kniv har nok mye med vane å gjøre. Før mobiltelefon ble vanlig savnet jeg den aldri (og når sant skal sies er det ganske godt å være uten nå også), men når man har blitt vant til å bruke den, kan enkelte ting føles litt tungvint når man glemmer den.

Sånn er det med kniv også. Å se folk prøve å bruke alt mulig annet, som tenner, nøkler, saks, isskraper o.l. Når de egentlig trenger en kniv er både kleint og frustrerende. Det går nesten ikke en dag uten at jeg bruker lommekniven til noe, selv om jeg helst prøver å unngå det ettersom folk kan være litt følsomme for sånne ting. Stort sett bare for komforten med å slippe å gå i knivskuffen hver gang noe må skjæres eller åpnes, men noen ganger har det praktisk talt reddet dagen.

3 minutes ago, rhb said:

Virker som om man har funnet på en noe søkt problemstilling og ikke minst søkt formulering for å kunne helgardere

Jeg trur ikke dette er noe man har funnet på. Jeg er ganske sikker på at «medvirkning» er noe som må vurderes ved innføring av enhver lovbestemmelse, og noen ganger er det veldig relevant og andre ganger svært lite relevant. Her virker det nok mer som en helgardering ja.

5 timer siden, rhb skrev:

Mener å huske at det i forkant var svært mye fokus på knivbæring i forskjellige ungdomsmiljø...

..."overtaler en annen til å ta med kniv på offentlig sted..."  -Virker som om man har funnet på en noe søkt problemstilling og ikke minst søkt formulering for å kunne helgardere seg for at folk man ikke liker oppførselen til skal kunne ansvarliggjøres for "ihvertfall noe".

Du skal ikke se bort ifra at dette kommer fordi de glade gutta på Grorud begynte å legge kniven i veska til kjæresten fordi jenter sjeldnere blir ransaket. 😉

21 timer siden, Skjøttarstuggun skrev:

De gangene/de aktivitetene hvor jeg har bruk for kniv, er de aktivitetene der jeg også har med sekk eller veske. Da har jeg kniven der til jeg er utenfor allfarvei.

Å tro at "bæring" av kniv er aktverdig bare kniven er pakket i en sekk eller veske , kan gi deg problemer .

Loven sier kniven  ikke kan bæres uten aktverdig grunn. Hvordan den bæres sies det ikke noe om. Og det er  rosinen i pølsen. En kniv som transporteres på vei til jakt, fiske, dykking og  annen aktivitet , eller mens man raver ruset rundt i gaten , bæres. Om den er i en ryggsekk, eller annet sted. Mens de første alternativene regnes som aktverdig, har altså noen politijurister ikke det regnet det siste alternativet som aktverdig. Så det å tro at "bæringen" er aktverdig bare kniven er pakket ned kan gi problemer. Det er hvorfor man bærer kniven som er viktig, ikke hvordan.

Du trenger aldeles ikke rave ruset rundt i gaten, det holder å sitte helt stille på en benk i en park og skrelle eple. Eller bare være på vei fra toget som sent og til bopel. Blir du stoppet i politiets koselig stenge av gata og visitere alle er en hver kniv alt annet enn aktverdig.

Merkelige greier. Var i Oslo for mange år sia, og kjøpte noen fine kniver. Mannen bak disken pakka inn disse, surra med papir og masse teip. Kvitteringa teipa han fast uttapå, streka under klokkeslettet for kjøp. Han råda meg å gå rett til hotellet, og legge fra meg knivene. Korteste vei burde jeg benytte, for om jeg ble stoppa, kunne jeg havne i trøbbel. Samme situasjon for noen tid tilbake også. For litt sia opplevde jeg det samme når jeg kjøpte noen hylstre og magasiner fra en seriøs forhandler. Pakka de godt inn, med beskjed om rett til hotellet og legge de fra meg. Har faktisk ikke tenkte over disse hendelsene før i den siste tid.Jeg har ikke noe aktverdig formål for å vandre rundt med kniv natterstider i byen, sånn generelt. Men så har jeg heller ingen tilbøyeligheter til å bedrive slåssing, ei heller å lage bråk. Men når jeg er på hytta, på fjellet eller bedriver slike friluftsaktiviteter, da hører en god kniv med. Blir litt naken uten. Føler absolutt det er et aktverdig formål.

All den tid vårt lovverk, våre styringssignaler synes å komme fra folk som stort sett kjenner til samfunnsforhold sett med Osloøyne, så blir det fort helt feil. Oppslag i VG fra Oslos gjengmiljø fremmer ikke akkurat objektivitet. I stedt kan det synes som slike oppslag «trigger» politikere og andre til å tvinge fram noen symbolsaker, som på kort sikt kan vinne enkle sjelers tillit. Men ikke over tid. Det kan virke som panisk aktivitet trumfer kvalitetsbeslutninger. Panisk aktivitet som rammer uskyldige og får store konsekvenser, mens de man egentlig ønsker å ramme, faktisk går fri. Går litt på menigmanns rettsoppfatning. Men joda, ser at sjekk av alle personer i ei gate i et bestemt tidsrom får fjernet noen kniver, og bøtelagt noen. Men man tar noen symptomer, ikke årsaken.

Når medlemmer av kriminelle gjenger i de store byene bærer kniv , machete, slåsshansker, balltre: Hvorfor ikke spisse innsatsen mot disse gjengmedlemmene? De gamle lensmenn på bøgda hadde klok og praktisk tilnærming til ulike problemer. Det tror jeg også de aller fleste polititjenestemenn har. Og de ser nok også at det er en viss forskjell på by og land. Storbyproblemer bør løses på sitt vis. Kraftigere lut må til, slik at folk kan føle seg trygge. Både innbyggere og politifolk. Merkelig at dette er så vanskelig...

• Like 1
57 minutter siden, BC.Airn skrev:

Var i Oslo for mange år sia, og kjøpte noen fine kniver. Mannen bak disken pakka inn disse, surra med papir og masse teip. Kvitteringa teipa han fast uttapå, streka under klokkeslettet for kjøp. Han råda meg å gå rett til hotellet, og legge fra meg knivene. Korteste vei burde jeg benytte, for om jeg ble stoppa, kunne jeg havne i trøbbel. Samme situasjon for noen tid tilbake også. For litt sia opplevde jeg det samme når jeg kjøpte noen hylstre og magasiner fra en seriøs forhandler. Pakka de godt inn, med beskjed om rett til hotellet og legge de fra meg.

Mens vi som snakker oslodialekt blir bare spurt om vi trenger en pose eller om vi tar det i lomma. :D

• Like 1
30 minutter siden, erikraude skrev:

Mens vi som snakker oslodialekt blir bare spurt om vi trenger en pose eller om vi tar det i lomma. :D

Hehe....fin den, du 😂

Har handla ofte uten å få slike formaninger, men nevnte de som et grelt eksempel på hvor ille det kan være.

Poenget er at by og land nødvendigvis må behandles ulikt.

Røsk opp i de miljøer og gjenger hvor det trengs.

Og hvor de finnes.

• Like 1