Jump to content

Hjemmelading av slugs.


traktorbjørg

Recommended Posts

Hallo og god jul til dere på kammeret.

Jeg kunne tenkt meg å begynne å hjemmelade slugs men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. jeg tenkte at den letteste måten å gjøre dette på var med rund kuler i kaliber .73 og lade disse i hylser fra leirdue ammo.

jeg har ingen erfaring med hjemmelading fra før så jeg vet ikke om dette bare er en effektiv måte å ødelegge hagla mi på eller om dette er en god løsning for å lage noen billige slugs.

 

-TraktorBjørg

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 12:

En bekjent av meg var en ivrig hjemmelader av slugs, han støpte kulene selv. Disse to til venstre (hule) var de han brukte mest og støpte selv. De tre til høyre aner jeg ikke opphavet til, men de ser litt hjemmelaget ut (støpeblokkene). De er massive og ganske tunge. Rundkula i støpeblokke har jeg ikke vekten på i farten, men den er neppe for tung. 

Slug.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det som er med haglelading, er at vi holder et (relativt sett) tynnvegget og skrøpelig våpen i hendene, med litt mindre feilmarginer enn når vi lader til en boltrifle.

Jeg lader ikke hagle selv (så jeg kan ikke bidra med fakta eller erfaringer), men jeg har gått i de samme tankebanene som deg, skaffet litt litteratur og grublet litt på dette med lading av slugs. Og så mye har jeg skjønt, at man skal ikke bli for fantasifull med haglepatronene før ubehagelige ting kan skje.

 

Det er åpenbart fullt mulig å lade sine egne slugs. Men jeg tror det er lurt å gå den litt  tunge veien, lese seg opp, skaffe de riktige komponentene/utstyret og bygge opp forskriftsmessige patroner fra bunnen. (Hvilket høres dritgøy ut. Jeg hadde vært igang, hvis jeg hadde jevn tilgang til et fornuftig sted jeg kunne skyte med de 🙂).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har heller aldri ladet slugs, men lest litt opp gjennom åra. 

Lee sin støpetang skal være designet for å tømme typiske lerduepatroner rundt 24 gr. For så å å lade med den hule slug'en avbildet over. 

Vil tro det går greit, så lenge pipene ikke er damaskeret, eller uvanlig trange.

 

The proof is in the pudding :winke1:

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Ruger #1 skrev:

Har heller aldri ladet slugs, men lest litt opp gjennom åra. 

Lee sin støpetang skal være designet for å tømme typiske lerduepatroner rundt 24 gr. For så å å lade med den hule slug'en avbildet over. 

Vil tro det går greit, så lenge pipene ikke er damaskeret, eller uvanlig trange.

 

The proof is in the pudding :winke1:

 

Har ladet mange patroner slik, Lee slug eller 670rundkule i bly lerduepatron. Fungerte greit og gikk faktisk å treffe på sånn passe litt langt haglehold.

Med stål lerduepatroner? Usikker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slug i samlingen min som minner lit om @Kobble sin, den består av tre deler: Blykula med messingtupp og forladningen/wad i plast.

Jeg fant den i en jakt og fiskebutikk i Tyrkia, hva de tenker på med slugs der nede vet jeg ikke helt. Villsvin?

Ellers hadde jeg en gammel traver, Brenneke fabrikkprodusert. Brenneke har preget teksten i blykula: Modell 1935. Tydeligvis var disse å få kjøpt løse i tidligere tider. 

Slugs Tyrkia.JPG

 

Brenneke a.JPG

 

Benneke b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet slugs støpt med Lee støpetang. Om den er «lagd for å tømme leirduepatroner osv» tviler jeg på. Jeg gjorde det nå allikevel på redneck-måten og tømte 30 g patroner og lagde 24 g slugs av haglene som jeg ladet med. Dette gikk faktisk bra, grei presisjon, men de ladet ikke om i autoen. Jeg tenker allikevel at dette er en horribel ladepraksis med alt for mye guesstimation til å anbefale. Å tenke at 24 g slug skal gjøre det samme som 24 g blyhaggel eller for den saks skyld stålhaggel tipper jeg er litt for naivt enkelt. Jeg tviler også på at jeg i alderdommens feige lys ville prøvd på nytt den ladeprosessen jeg prøvde sist. Til det har jeg lest alt for mye om haglelading og forstått at jeg forstår alt for lite. Å si at det gikk jo bra, derfor er det trygt er litt som å si at det er trygt å kjøre ski i henget for det gikk ikke skred der når han foran kjørte ned. Du vet liksom ikke når skredet eller låskassa smeller før det smeller. ... tror jeg ... ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...