Jump to content

Strihåret dachs til først og fremst rådyrjakt


M67

Recommended Posts

Familien begynner å bli klar for hund nr. 3. Da samtidig med hund nr. 2, som er ei 7 år gammel JRT-tispe. Hun er verdens koseste sofahund som lar ungene gjøre hva som helst med henne, og generelt er omtrent så grei å ha i hus som en hund kan bli. Egentlig helt OK jakthund også, ikke 1000% på innkalling om hun har funnet noe mer interessant, men det er nå min feil. Aberet er at hun er nokså gretten ovenfor andre hunder (og selvsagt prøver å drepe alt av katter) , men en valp bør vel gå?

Problemstillingen valp vs gammel tispe som "eier" både hus og familie er nok aktuell, her har jeg ingen erfaring.

Vi har hatt en BFdB tidligere, og det fungerte greit, den var litt for stor for ungene som da var for små.. men det var igrunnen heller ikke noe problem - han ble imidlertid solgt da jeg ikke lenger hadde tilgang på rådyrterreng. Det var en helt OK jakthund, litt for lange loser, men ellers OK, vi tok aldri noen spor/ettersøksprøve, men følge blodspor nesten uten blod etter to dager med pøsregn gikk nå fint - jeg tror det skulle gått å raffinere til en bestått prøve.

Til rådyrjakt / hjortejakt skal jeg ha en strihåret dachs om det skal en hund til i huset. Ungene maser om en hund til (ungene er med på jakt her, det er ikke bare koseklump de tenker på) , og kona er helt klar, og jeg er vel og - kanskje minst klar...
Dachser er sære, egne hører ikke etter, og de får ryggproblemer, og Gud vet ikke hva. Har jeg hørt. Så spørsmålet er igrunnen -  relatert til innledningen, erfaringer med slikt, og tips til hvordan sikre minst mulig problemer på alle plan?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ryggproblemer er nok for det meste avlet bort, ja, men det finnes fortsatt noen avlslinjer der hundene har svært lang rygg. Disse er naturlig nok mer utsatt for ryggproblemer enn de med normal rygg. Jeg mener å ha hørt at det finnes noe slikt på Sør- og Østlandet, og at dette først og fremst er hunder avlet for hijakt. Aggresjon hos dachs skulle ikke lenger være noe større problem enn for andre raser, men individuelle forskjeller kan jo forekomme. @M67: om du ikke allerede kjenner seriøse oppdrettere i ditt nærområde kan jeg sende deg et tips pr. PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...