Jump to content

Elektroniske hørselvern


wrangler

Recommended Posts

Gode og billige er vel skjeldent noe som går bra sammen, særs på sikkerhetsutstyr... Ikke gå på kompromiss hva hørsel angår...

 

"Buy once, cry once..." 

 

Gå på en riflebane med billige hørselvern, legg deg ved siden av en 300wm eller grovere som skyter med brems.,. Da finner du fort ut at hørselvern er ikke "bare" hørselvern... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Peltor Protac Shooter/Protac III (samma hørselvernet):

 

https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/3m-peltor-protac-iii-horselsvern-med-isseboyle

 

https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/3m-peltor-protac-shooter-horselsvern

 

Jeg kjøpte med Hygienesett HY79 og brukte de skumgummiringene som var med der og satte dem inn ytterst (utenfor den skumgummi skiva som ligger der som standard) slik at det ble bedre tetting mot lyd fra utsiden. Det var litt dårlig tetting mellom den skumgummiskiva som ligger der som standard og innsiden av de gummiringene som ligger mot øret/hodet. Det er den eneste svakheten jeg fant på dem, men som sagt lett å gjøre noe med. De gummiringene som tetter mot øret/hodet kan bare dras rett av, de sitter bare klemt fast i klokka med en plastkant som låser dem fast. Men de kan være litt harde å klemme på plass igjen, du må ta i litt.

 

https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/tilbehor-horselvern/hygienesett/3m-peltor-hy79-hygienesett

 

Her ser du hvordan de ligger etter montering:

image.png.930893115303119c6872c8206a8df9c2.png

 

Bra demping:

 

image.png.6bd52c7e47716338d40be87c69c2cbe5.png

Edited by Bergara-Man
skrivefeil + tillegg
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, AsgeirK skrev:

 

Vil absolutt ikke anbefale disse. Ikke demper de godt nok og jeg har selv opplevd at elektronikken ikke funketmen slapp gjennom skudd.

Mine havnet i søppelkasse på banen..

 

Ingen av de elektroniske har god nok demping for rifleskyting.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Vil absolutt ikke anbefale disse. Ikke demper de godt nok og jeg har selv opplevd at elektronikken ikke funketmen slapp gjennom skudd. Mine havnet i søppelkasse på banen..

 

Ingen av de elektroniske har god nok demping for rifleskyting.

 

Helt enig angående Howard Leight, jeg vil karakterisere det merket som skrot angående de elektroniske klokkene deres. Ikke kjøp det.

 

Peltor Protac Shooter er blant de beste elektroniske angående demping, men overgås av de beste passive klokkene.

 

Peltor Bulls Eye III / Optime III er bare å anbefale, de demper veldig bra.

https://www.landro.no/peltor/104804/peltor-bull-s-eye-iii-oliven-grønn

 

https://www.univern.no/optime-iii-reklokke-hodebyle-h540a-411-svak-22103.html?tax_display=2

 

image.png.5a77aab9234a646347359070780a976a.png

 

Men husk på at skytebriller med grove/brede stenger som ligger under øreklokkene er fy-fy. Da blir det lekkasje og du er fort mer ubeskyttet ! Mye hår imellom klokkene og hodet er samma sak, det blir fort mye dårligere demping.

Edited by Bergara-Man
fjernet link, lagt til ny
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Vil absolutt ikke anbefale disse. Ikke demper de godt nok og jeg har selv opplevd at elektronikken ikke funketmen slapp gjennom skudd.

Mine havnet i søppelkasse på banen..

 

Dette skjønte jeg ikke helt, elektronikken kan vel neppe slippe igjennom skudd? Det er jo en elektronisk løsning med en (eller flere) mikrofoner som fanger opp lyden rundt og spiller den av over en høyttaler i hver øreklokke, det er jo ikke snakk om noen mekanisk "lydtube" med et stempel som åpner og lukker seg avhengig av lydnivået. Mener du at elektronikken ikke klarer å skille mellom skuddstøy og annen støy og spiller av også skuddstøy? I så fall kan det neppe være hørselsfarlig, siden høyttalerne neppe klarer å lage høy nok lyd til å gi hørselsskade, men forstår godt at det kan være skikkelig irriterende og god nok grunn til å kassere hørselsvernet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@AsgeirK En kjapp sjekk av spesifikasjonene viser at Howard Leight Impact Sport Electronic har en SNR på 25 db og demper 15,7 db ved 125 hz. Hvis man tar utgangspunkt i en rimelig forutsetning om at en typisk rifle har et lydnivå på 155-160 db og at hørselskade kan inntreffe ved lyd over 130 db så ser man raskt, avhengig av hvordan man regner, at den strekker seg fra såvidt tilstrekkelig til klart utilstrekkelig. Etter mitt syn så er dette hørselvernet kanskje tilstrekkelig til jaktbruk, men jeg ville selv aldri basert meg på det som den eneste hørselsbeskyttelsen på skytebane. Da ville jeg eventuelt ha hatt på meg ørepropper under. Ta vare på hørselen din, det er ikke noe særlig som kan gjøres med den hvis du først ødelegger den og ødelagt hørsel og tinnitus forringer livskvaliteten din betydelig.

 

P.S: Ifølge spesifikasjonen kan de interne høyttalerne skape lyd opp til 82 db. Forutsatt at dette stemmer, samt at lyden som trenger gjennom dempingen er 130 db vil det å ha høyttalerne på øke lyden til 130,00007 db. (10LOG10(10^13+10^8,2)) Neppe en målbar forskjell. Man vil dog likevel kunne oppfatte lyden annerledes selv om den reelt, for alle praktiske formål, er like høy.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, E_Berg skrev:

 

Dette skjønte jeg ikke helt, elektronikken kan vel neppe slippe igjennom skudd? Det er jo en elektronisk løsning med en (eller flere) mikrofoner som fanger opp lyden rundt og spiller den av over en høyttaler i hver øreklokke, det er jo ikke snakk om noen mekanisk "lydtube" med et stempel som åpner og lukker seg avhengig av lydnivået. Mener du at elektronikken ikke klarer å skille mellom skuddstøy og annen støy og spiller av også skuddstøy? I så fall kan det neppe være hørselsfarlig, siden høyttalerne neppe klarer å lage høy nok lyd til å gi hørselsskade, men forstår godt at det kan være skikkelig irriterende og god nok grunn til å kassere hørselsvernet. 

 

Du har aldri opplevd elektronikk som svikter?

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, E_Berg skrev:

@AsgeirK En kjapp sjekk av spesifikasjonene viser at Howard Leight Impact Sport Electronic har en SNR på 25 db og demper 15,7 db ved 125 hz. Hvis man tar utgangspunkt i en rimelig forutsetning om at en typisk rifle har et lydnivå på 155-160 db og at hørselskade kan inntreffe ved lyd over 130 db så ser man raskt, avhengig av hvordan man regner, at den strekker seg fra såvidt tilstrekkelig til klart utilstrekkelig. Etter mitt syn så er dette hørselvernet kanskje tilstrekkelig til jaktbruk, men jeg ville selv aldri basert meg på det som den eneste hørselsbeskyttelsen på skytebane. Da ville jeg eventuelt ha hatt på meg ørepropper under. Ta vare på hørselen din, det er ikke noe særlig som kan gjøres med den hvis du først ødelegger den og ødelagt hørsel og tinnitus forringer livskvaliteten din betydelig.

 

P.S: Ifølge spesifikasjonen kan de interne høyttalerne skape lyd opp til 82 db. Forutsatt at dette stemmer, samt at lyden som trenger gjennom dempingen er 130 db vil det å ha høyttalerne på øke lyden til 130,00007 db. (10LOG10(10^13+10^8,2)) Neppe en målbar forskjell. Man vil dog likevel kunne oppfatte lyden annerledes selv om den reelt, for alle praktiske formål, er like høy.

 

 

Ja peltor står på innkjøpslisten av duppeditter:) skyter stort sett med lyddemper alene, så ikke veldig utsatt

 

Samboern har Tinius etter min første sønn hadde kolikk i 6 mnd.. så har ikke lyst på det selv :) 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, E_Berg skrev:

@Chiefen.v-2Jo, men igjen, hvordan kan elektronikken "slippe igjennom" skudd på noen annen måte enn å spille av lyden av skuddet over høyttalerne?

 

Fordi elektronikk svikter sikkert. Men fritt fram å teste, andre kan sikkert være fornøyd..

 

Jeg er tilbake til Optime3, det er bra greier så får det heller være om jeg går glipp av noe skarv fra de som sitter på standplass.

Når jeg selv er standplassleder bruker jeg elektroniske jeg har lånt litt lenge fra jobb, ment for bruk på helikopterdekk. De er utrolig bra men umulig å skyte med-digre alle veier.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Janei, da hørte jeg sikkert ikke forskjell på udempet og dempet.

det er ikke noe dempet og udempet i vanlige elektroniske hørselvern. Det er en fysisk, passiv demping, og elektronikk som spiller av lyden utenfor - denne skal slå av ved et visst lydnivå. Gjør den ikke det, så er det bare å slå av, og levere de inn til reklamasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Peltor Tactical XP.

Demper godt, behagelige å ha på hodet i timevis på banen. 

Fin lyd i elektronikken om du tenker å bruke de på jakt. Mikrofonene er godt beskytta mot vindstøy.

Men, billige er de ikke akkurat..

 

Pro-tac Shooter som @Bergara-Man henviser til,  vil jeg tro er et godt alternativ om du er ute etter noe som er billig og bra. Vet om flere som bruker disse og er godt fornøyd. Skyter du pistol innendørs, eller ligger ved siden av noen på banen som bruker munningsbrems, så er det bare å bruke propper i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Har peltor litecom på jobb, meeeget gode å bruke

 

Men har ikke fått til å bruke dem til skyting, blir veldig i veien for tryne når jeg skal sikte ;)

 

Ekstrem pris på disse og da : https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/3m-peltor-litecom-plus-horselvern-med-kommradio-med-isseboyle?channable=e43506.S0gxNTk2Ni0x&VAT=1&gclid=Cj0KCQiA89zvBRDoARIsAOIePbCG1MeBm9p19qknjclQ0hLrNrf1VWjwdFhWH2MxJzO8XleOncdKQPAaAlxYEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Hvis elektronikken svikter og ikke klipper transitt på lyden utenfor blir det høylytt inni hørselvernet. Og om det ikke er begrensning på transienter i høyttaleren inni (og hvorfor skulle det, det er jo en begrensning på mikrofonsiden) så kan den lage veldig høy lyd veldig nærme øret. 

 

Elektroniske hørselvern er egentlig et litt artig tilfelle, de må ha minimalt med faseskift fra utside til innside - ellers blir man ør, mister frekvenser osv - og de må ha et filter som kniper både høye og lave frekvenser. De høye er greit, det er bare å se etter en rask impuls på mikrofonen, men de lavfrekvente, dumpe smellene er verre, siden stigetiden for lydimpulsen er stor sammenlignet med faseskiftet man vil ha fra ut- til innside. 

 

Dersom hørselvernet er kinavare av fineste merke, konstruert av en med topp forståelse for symaskiner og juletrelys, har jeg ingen problemer med å tro at de kan "slippe gjennom" og forsterke skadelig støy.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode råd og innspill. 

Jeg av alle burde være smertelig klar over å ikke kjøpe noe dritt til guttungen i gave da jeg selv har skutt i filler hørselen og bruker høreapparat.

Skal sjekke opp en del av rådene som har kommet.

Har selv ett par peltor hørselvern jeg ikke er fornøyd med og som jeg føler ikke kutter skuddsmellen innimellom. Husker ikke modell i farten, men kjøpte de på tilbud på villmarkmessen for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

@wrangler

Det som en skal tenke gjennom er hvor mye en sans som hørselen er verdt i kroner og øre. Jeg har selv brukt aktive klokker på bane og jakt. Samt at jeg nå bruker formstøpte propper på jakt. Samt klokker og vanlige plugger på overbygde baner. Det er noe drit med hørselskader og tinitus, slik at jeg hadde betalt ganske mange titusener av kroner for å slippe. Så kjøp det beste som er å få tak i til junior, og pass på som en smed.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, AsgeirK skrev:

Har peltor litecom på jobb, meeeget gode å bruke

 

Men har ikke fått til å bruke dem til skyting, blir veldig i veien for tryne når jeg skal sikte ;)

 

Ekstrem pris på disse og da : https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/3m-peltor-litecom-plus-horselvern-med-kommradio-med-isseboyle?channable=e43506.S0gxNTk2Ni0x&VAT=1&gclid=Cj0KCQiA89zvBRDoARIsAOIePbCG1MeBm9p19qknjclQ0hLrNrf1VWjwdFhWH2MxJzO8XleOncdKQPAaAlxYEALw_wcB

 

De ser fine ut, demper bra også:

 

image.png.4a44ec5fd69ad1a1e3f1e3457fa34eb9.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hellberg (Sverige) har også et elektronisk hørselvern som ser bra ut (Secure 2H Active). Med bra dempingsdata. Men jeg har aldri prøvd et, så kan i grunn ikke si noe mer om dem. For bruk med briller/skytebriller har jeg på diverse hørselvern lagt brillestengene over klokkene på utsiden, eller imellom hodebøylen og hodet, på oversiden av klokka. Slik at ikke stengene på brillene ligger i mellom putene og hodet og gir lekkasje av lyd inn til øret. Men man kan få litt lei vinkel på brillene så det er ofte ikke optimalt. Man skulle nesten hatt noen briller som var festet på en annen måte, med stenger som var bøyde slik at de passet på utsiden av klokkene eller noe i den duren......

 

image.png.270f01ffff940f61d9fb5740477429c3.png

 

http://www.hellbergsafety.com/electronic-earmuffs/headband-active/produktdata-headband-2/

 

image.png.7d5c9f887b995788f8c010a96d602fb5.png

 

Jeg tror Staypro.no kan skaffe dem, men jeg finner ikke den rette modellen på sidene deres.

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et par Sordin pro på banen. jeg legger alltid inn ørepropper når jeg er på banen, så skrur jeg volumet opp så jeg hører greit det som blir sakt. Men propper demper de god nok til normal rifleskyting. Da snakker jeg ikke om super magnum xxl med smellforsterker. Jeg bruker også disse hørselværene på jakt. Da fungerer de god uten propper. Til skudd utendørs demper de godt nok, men inne på en bane trenger jeg mer demping. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

jeg pleier å bruke propper i tilegg til et billig aktivt hørselvern. pleier å stappe proppene så lang inn i hue at eg sliter å høre hva som blir sagt, så et aktivt hørselvern som kan skru opp lyden på kakehølet til folk er å foretrekke, hvis ikke hadde jeg nok smilt og nikka til alt hva som ble sagt ute å fått med meg noen ting som helst.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...