Jump to content

Patinere hylser


Stefflus

Recommended Posts

Noen hylser later til å få flekker lettere enn andre, mitt inntrykk er særlig Remington og LC. Hvorfor vet jeg ikke, om det er messingen eller tennhetterester. Det kan jo og være helt tilfeldig pga vær eller fukt/kruttrøyk i emballasje.

 

Uansett eksperimenterer jeg litt mtp. å ha disse 'brunerte' istedenfor blanke, men oppskriftene på nett innebærer ofte for mye varme eller ammoniakk, som jeg vil unngå. "Liver of Sulfur" har jeg heller ikke.

 

Den mest lovende oppskrifta var

5g/l Kobbersulfat

+ 50g/l Kaliumpermanganat

Godt varmt i et par minutter burde gi en fin brun.

 

Nå har jeg ikke noe kobbersulfat for øyeblikket, og 50g/l virker i overkant.

Prøvde derfor 5g/l permanganat med like mye krystallsoda som avfetting i 10min.

Resultatet ble meget ujevnt.

20191215_165115.jpg.c9cdeb0d2ef5a0039adde482584f45aa.jpg

 

Hvaslags funksjon ville evt. Kobbersulfaten fylt?

Hva er det i svetten vår som brunerer messingen fint?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil helst bort fra våtprosess fordi det går et døgn til tørk.

Jeg liker ikke flekker og vil av en eller annen grunn ha hylsene enten jevnt blanke eller jevnt brune.

Aller helst også med synlig gløding av hals og skulder men det forsvinner om jeg skal tromle bort vriene flekker.

 

Oksidbelegg på kobberlegering beskytter kanskje ikke mot gropirr? -men det er en annen side av dette, de nevnte hylsene virker også mer utsatt for det.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker nå hylsene mine etter pressing for å få vekk smøremiddel 15 min i våttromler med et skjeibla oppvaskmaskinpulver og varmt vann. Om jeg vil ha de helt blanke kjører jeg de med en teskje sitronsyre og varmt vann i 5 min. Deretter tar det kun 10 min i steikeovnen på 250°C for å få de tørre.  

Link to comment
Share on other sites

Steikeovn.. da måtte jeg skaffet et eget brett osv., men uansett, om vi nå bare sier at målet er tørrtromling i 15min for å fjerne sot og møkk, og at jeg av en eller annen grunn er så jålete at jeg vil ha Lapua-look (gjerne med brun "bakgrunn") på alle hylser uten å gløde for hver lading.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er lurt å vaske hylsene for, som @bardp påpeker, å få bort rester av (vannløselig) smøremiddel og annet smuss. Og når man først skal vaske dem er en runde med sitronsyre en grei og enkel måte å få blanke hylser på. Blanke hylser gjør det enklere å oppdage defekter, f. eks. begynnende sprekkdannelse og andre svakheter, enn patinerte hylser. Hvis du ruller hylsene i et kjøkkenhåndkle og får bort vann fra overflaten blir det ikke tørkemerker. Hurtigmetoden for tørking er stekeovn med varmluft. Jeg har god tid og bruker derfor en enkel sopptørker fra Clas Ohlson. Hvis det er flekker på noen av hylsene etter tørking og jeg er i skikkelig OCD-modus, tar jeg en klut med kobber-/messing-rensemiddel og polerer vekk flekkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har prøvd å isolere virkestoffet i svette, og prøvde først melkesyre, deretter piss, og til sist salt som jeg ikke hadde tro på men som virka.

Blanda saltet i et snev vann med en squett Zalo og masserte inn et tynt lag, hvorpå hylsene fikk noen timer i 99% luftfuktighet.

Det er fortsatt ikke et fint, tjukt, brunt lag, så jeg har kjøpt jernpulver så jeg kan prøve å sette dem i en hydrogensulfidatmosfære (utendørs).

IMG_20210825_191455933.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som mistenkt gav Hydrogensulfid et brunt, fint resultat, og jeg tror jeg er i mål.

Det ser ut til at hvor bra resultatet blir avhenger av hvor rene og korrosjonsfrie hylsene var før behandling. Man bør sørge for at gassen kommer seg rundt alle hylsene. Jeg tror det vil være fordel å lage mer jernsulfid enn man trenger, slik at det ikke blir overskudd av den syra man bruker. Jeg brukte 1g jern og 0,6g svovel, deretter litt for mye eddik 7%, og fikk litt dannelse av kobberacetat på hylsene nærmest reaktantene.

IMG_20210911_125641632.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...