Jump to content

Skytterforbund og fordeling av midler tanker.. pistol versus rifle


wolfen

Recommended Posts

Hei

Vi som er pistolskyttere sponser i utgangspunktet rifleskytterne i forbundet..   <--- Brannfakkel.. 

 

Som sagt er nok dette en brannfakkel men en diskusjon tåler vel folket.. ?

Skytterforbundet liker/likte rifleskyttere bedre enn de som er totalt overlegne i antall i skytterforbundet.. det kommer lite tilbake til pistol/revolver skytterne i forhold til det som spyttes ut til rifle folket.  

ER det fremdeles slik?   Sist jeg tok ett dypdykk i hva som ble delt ut av midler/ etc så var pistol folket mange ganger flere,  men fikk bare prosenter av det riflefolket fikk..

DEN tanken har aldri sluppet taket egentlig så derfor denne posten.. har det nå korrigert seg eller er det fremdeles KOLOSSAL skjevfordeling.. 

 

Hvis JA, er det da en tanke å forlate skytterforbundet og få frem eget håndvåpen forbund ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er det midler til landslag du tenker på? 

Eller er det støtte til rekrutteringstiltak, klubbutvikling og lignende?

Har du hatt inntrykk av at administrasjonen prioriterer rifleskyttere?

 

Etter det eg har sett, er landslagsatsinga eit samarbeid med Olympiatoppen, og dei bryr seg om medaljer og ikkje kor mange pistolskyttere det er mot rifleskyttere. Dette påvirker sjølvsagt kor masse som blir brukt på dei ulike greinene. 

 

Ellers har eg inntrykk av at satsinga på pistol har økt i det siste, både med etablering av landslag for feltskyting og med at dei satser meir på juniorene på pistolsida. 

Link to comment
Share on other sites

Det er nå 2,5 år siden NSF omorganiserte. Før hadde en fire Fagkomiteer. Disse er nå fjernet, og er erstattet av Toppidrettskomiteen (TIK), Breddeidrettskomiteen (BIK) og samt teknisk komite (TK) og et par mindre komiteer. BIK styrer alt nedenfra og opp til og med NM. TIK tar seg av det internasjonale bl. a. med Skytterlandslaget. I sistnevnte deltar skyttere fra alle fire grener.

Det er riktig at rifleskytterne har kommet et godt stykke lengre i kvalitet enn pistolskytterne. Men nå har pistol hatt en av verdens beste trenere i et par år. En er også i gang med et generasjonsskifte i pistol. De som har vært på landslaget har tatt ut sitt potensiale og er pga alder på vei ned. Nå ser det imidlertid ut som om en klarer å bygge opp en ny stamme som har potensiale.

På breddesida har NSF sentralt aldri engasjert seg så godt og tungt som de gjorde på siste felt-NM. Dette engasjementet fortsetter i 2020 på Oppdal.

https://www.skyting.no/organisasjon/om-nsf/komiteer/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, det går fremover i forbundet og skjønner jeg etter å ha lest disse meldingene.

Jeg tenkte på mer midler ut til klubbene slik at de kan få inn en topptrener en helg eller to, mer midler til klubber som satset på ungdom og rekruttering, mer midler til dommer,trener utvikling i kretsene.   Vi har hatt klubbutvikler på besøk og fått tilbakemelding om at vi faktisk gjør ting rett :)   og noen ting feil, men dette er korrigert og er under korrigering.  

Mer midler til de som har baner og trenger elektronikk oppgradering, nyanskaffelser, el skiver..  rett og slett alt som kan få opp nivået på klubbene rundt om i landet og dermed få bedre skyttere etc..  dette er jo en spiral som aldri slutter. 

Har brukt litt av tiden i helgen på å lese litt på forbundets side og lest endel på flere klubbers sider og skummet igjennom noen årsrapporter.. resultatet er at forbundet nå gjør en god jobb og retningen liker jeg.  når det gjelder klubber så ser man at store klubber har god økonomi og har det meste på stell og de små klubbene som har dårlig økonomi sliter med bane oppgraderinger etc..  felles nevner ser ut til å være at alle vil det samme men de små klubbene har ikke sjanse til å følge med i utviklingen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

To kommentarer: 1. Det finnes en trenerpool (dog ikke topptrenere) som tilbyr gratis instruksjon til alle klubber. Det er fint med topptrenere, men jeg tror at de aller fleste ungdommer også vil ha stor nytte av trenere på nivået under.

2. Har aldri opplevd at det er økonomiske begrensninger når det gjelder dommerutdanning. En må finne en gruppe interesserte. Deretter tar en kontakt med NSF som finner en dommerinstruktør. Det meste betales av NSF. Litt må klubbene bidra med.

 

Det er akkurat de samme regler som gjelder for pistol og rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...