Jump to content

8x57IS moderat til jakt


Kotelett

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Har en gammel rifle i 8x57IS som jeg lader til selv. I jaktsammenheng blir det stort dett hjort å rådyr, siden den jakta er mest tilgjengelig for meg.

Har til nå ladet med Norma vulkan, og holdt meg til minimumsladning ift ladeboka. Det gir fin presisjon, å ser ingen grunn til å prøve å lade hardere.

 

Bestefaren min hadde en gammel Krag i 8x57IS, der jeg å fant en eske med 8x57 IS moderat, ser det også er en tabell i ladeboka for dette kaliberet. Har lenge vurdert å prøve det på hjort å rådyr.

 

Lurer på om noen har prøvd de ladedatene, hvordan de er i forhold til kjøttødeleggelse, rekyl, levetid på hylser å løp osv. Våpenet er en Husqvarana 640 fra 1950 tallet.

Ser for meg en en relativt tung kule som vulkan/oryx i hastigheten til moderat, som er ca 700m/s, må være fin å skyte med å gi fine slakt..?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har i allefall blitt vaksinert mot vulkan denne jaktsesongen, men det er da snakk om 9.3 og ladet opp til relativt bra hastighet. En kamerat som insisterer på at dette er "medisin". To tilfeller - en bra voksen elgokse på ca 80m skrått forfra, kasta rundt i skuddet og rusla rundt 200m før den fant ut at det var på tide å gi seg. Kula hadde splintra i bogbeinet og heldigvis hadde en av de større splintene gått rett gjennom hjertet. Andre tilfellet var i går, en pen 10-spir hjortebukk på 15-20m, dette også skrått forfra. Kula vinkla av i bogbeinet og skjena av langs ribbesida og nappa av 5-6 ribbein før den stoppa. Heldigvis slengte han en smell i nakken på bukken når den vinkla bort fra han, ellers hadde vi vel lett etter den enda. Mulig den hadde køla sammen for det kunne se ut som om noen beinfragmenter fra ribbene hadde punktert lunga, så den hadde antakelig blitt tungpust etterhvert. Men læll da... 

 

I mine øyne ei jaktkule fra 70-tallet som vi burde legge bort for bedre alternativer nå. Den er for blaut. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...