Jump to content

Lage treski for løssnø


Henrik123

Recommended Posts

Har i noen år brukt Fischer jakt under toppjakt. Greit nok det om det er siste med noen cm med styresnø på. Ofte er det som er løst langt dypere enn 5 cm og da fungerer de dårlig. Etter å lest og googlet det jeg kan ser jeg att svenskene (som nok i snitt har flere timer på ski etter fugl i topp) lovpriser ski fra Bo Østergren. Lange (250-330), relativt smale (7-8) ski med lang/høy tupp og tupp i bakkant for rygging. Ikke noe for skog og kjærr, men har nok en fantastisk flyt og bæreevne i løssnø. 

 

Jeg har noen bjørkeplank som jeg tenkte jeg skulle gjøre om til ski. Høvle smale lameller i 8 cm bredde og dampe før de limes sammen i form. Tenker 2-3 lameller i tupp og bak, mot 5-6 på midten av ski. Ikke noe spenn. Evt lag av glassfiber mellom lamellene. 

 

Noen som har erfaringer å dele en evt mål fra ski fra Østergren. Hvor tykt osv. Alle tips taes imot med takk og påfølgende bildetråd og jeg er rimelig sikker på å få ett brukendes resultat.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Tror jeg har sett de fleste filmene om å lage ski på nett. Skal ikke lage det fra ett emne med øks og høvel. Skal frese/høvle ut tynne bredder som vetes/dampes før det limes i press. 

 

Er særlig interessert i om noen har ett par Bo Østergren ski og kan ta noen strategiske mål slik att jeg kan kutte ned på antall prototyper før det kommer noe brukbart ut av verkstedet. Evt mål fra en Tegnes ski. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått mye på truger i forbindelse med jakt. Det fungerer veldig godt det, men jeg har gått mer og mer over på ski. Bare tanken på å stå på toppen av dalen med kun nedoverbakker til bilen. 30 min å gå på truger, å 7 min på ski.... Truger er også veldig mye tynger som snøen er dyp, spesielt om terrenget er flatt. Ski med feller, eller gode smørefrie ski dekker behovene bedre for meg enn truger gjør. Truger er genialt å bruke om man ikke skal så langt ut på post. Skoene man kan bruke er som oftest mye varmere å stå/sitte på post i enn skisko, men det er vel ikke akkurat det ts spurte om. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Jeg har nå kommet videre i prosjektet. Tørket bjørk og gran ble skjært i en cm tynne x 5 cm brede lekter. Disse er nå limt sammen til en med ren bjørk og en med bjørk ytterst og gran inni. Disse blir ca 5x8 cm. Disse skal igjen skjæres til noe rundt 0,3-0,4 x 8 cm og de skal limes sammen under press i en form. Før sluttbehandling. Første par ut blir 280 lange og lager 2 modeller med litt ulik stivhet. Skal se om jeg får rotet sammen noen bilder. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Så bjørka ble skåret i to-tom plank?

De kan vel ikke være veldig tørre nå, men med PU-lim er det vel bare fordel.

Jeg liker å laminere med tynnere laminater enn mange, det er enklere, men 3mm er jeg redd blir unødig 'dødt'. Hva blir tuppradien?

Om jeg tenker på ei typisk ski bør 5mm gå, rent bøyemessig.

Men om du ikke har material nok til å teste er nok 3mm tryggest.

Ved påkjenning av tuppen i bruk hadde det sånn sett vært fordel med bare ei limfuge midt i den bøyenøytrale sonen.

På den annen side, om man bygger inn for mye spenn vil limfugene stå i press og kanskje sige. Epoksy og Urea er vel best under slike forhold.

Mange hensyn, få klare svar.

 

Skal du forsterke med glassfiber? Da kan du bygge inn endel sprett. Et lag oppå tråkksonen og et under tuppen, f.eks.

Edited by Stefflus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...