Jump to content

Måste man kasta live tennhetter om man tar ut de ur en patron?


wobble_hd

Recommended Posts

Hej

Jag har 100st patroner som jag har laddat. 

Jag ska ta ut kulorna och krutet från alla med hjælp av en kulehammer.

Jag ska också ta ut tennhetterna.

Jag har då 2 frågor:

1 Kan man återanvænda tennhetter man tar ut ur en patron? Det ær Federal 210GM Tennhetter.

2 Hur kan man førstøra tennhetter om man inte ska återbruka de? Jag har hørt att man kan lægga de i tex motorolja, stæmmer det?

 

På førhand tack

M

 
Link to comment
Share on other sites

Uten den erfaring, men jeg  ville ikke gjort det, så lenge nye hetter er å oppdrive. Hvorfor ønsker du å gjøre dette? Er hylsene for lite presset til å kamre. I så fall går det vel an å fjerne utstøternåla og presse de noe mer. Et annet alternativ er å bruke bodydie på ferdig patron. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo heller ikke svaret. Jeg har bare presset ut skarp hette et par ganger, ved en feil 🙂. Det gikk jo bra. 

Men jeg ville stilt meg to spørsmål, først

 

1) hva koster 100 tennhetter?

2) hva koster en ny finger?

 

Jeg tror ikke jeg ville gjort gjenbruksforsøk. Hvis problemet er manglende kamring, er helpressing uten utstøter et glimrende forslag.

Lykke til!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En dråpe olje i hetta tar livet av den.

 

Å dytte ut hetter går vanligvis helt fint. Har gjort dette tusen ganger tidligere. Okey, kanskje ikke tusen ganger, men mange ganger i alle fall. Gjør det med langsom bevegelse, og ha briller og hørselsvern. En hette som går av kan smelle høyt. 

 

Ikke la hettene samle seg opp i pressas hetteoppsamler, hvis pressa har en slik. Fjern de en etter en, og legg hettene tilbake i original hette-emballasje.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kaste hettene etter at de er presset ut? Jeg bruker dem på nytt, men aldri i ammunisjon som må virke. Setter dem aldri i f.eks jaktammunisjon, men til trening har jeg ingen betenkeligheter. Å presse dem ut går fint, om du tar prosessen litt langsom. Men må de ut? Hvorfor må de det?

 

Å ta livet at hetter er nok ikke så enkelt som folk skal ha det til. Les dette og gjør opp din egen mening:

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? Fordi jeg hater når hetter går av under innsetting, selv om jeg ikke er spesielt skvetten. Svært sjelden foreteelse skal sies. Har som sagt ikke noe erfaring med slik gjenbruk, men ser bare for meg at slike hendelser vil opptre oftere. En annen sak er vel at klikk også vil forekomme oftere, men der har vel dere som driver gjenbruk en statistikk å vise til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...