Jump to content

Optikk til jakt, små mål og "langhold"


HotShot

Recommended Posts

Er på jakt etter en kikkert til småvilt og rådyrjakt, som også kan være egnet til å prøve seg litt på langholdsskyting. Ca 5-600 m, med 308. Har lest mye på forumet, men så har det jo skjedd mye på optikkfronten de siste årene. 

 

Har et budsjett på ca 15k, kjøper gjerne brukt. Er ute etter høy forstørrelse, åpne tårn og brukbare skumringsegenskaper. I retikkelet vil jeg helst bare ha en opplyst liten prikk, ikke et helt juletre. Bruksområdet blir postjakt på rådyr, gås, rev og bever, jaktfelt og langhold. Blir ca 50/50 skyting og jakt.

 

Har sett på brukt zeiss victory 6-24x56, kahles k624i og ny vortex pst og meopta optika6. Lurer på om kahles blir litt for rendyrket langholdssikte, og zeiss med retikkel 60 kanskje blir det beste? Men ser også at den har fått noe negativ omtale.  

 

Har noen erfaring med nevnte sikter, eller andre bedre forslag jeg har glemt?

Edited by HotShot
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, FreeSkier skrev:

Hvor smått skal du skyte på @HotShot? Har ikke problemer med å skyte på 10x10cm gong på 590m, eller 30x30 på 740m, med min Zeiss V6 3-18x50. 

 

Leste litt mer om v6 nå, trodde ikke denne hadde utvendig sidetårn.. Da er denne plutselig veldig aktuell! Fåes den med cm klikk?

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, HotShot skrev:

 

Leste litt mer om v6 nå, trodde ikke denne hadde utvendig sidetårn.. Da er denne plutselig veldig aktuell! Fåes den med cm klikk?

Det har den, å de fungerer utmerket! Men V6 kommer kun med Moa-klikk såvidt jeg vet.. 

Det er vel det eneste negative jeg har å si om den også. 👍

Link to comment
Share on other sites

Husk bare på at du har nok klikk tilgjengelig på siktet.. ut til 600 meter så går det med pluss minus 50-55 klikk alt etter kule og hastighet. I 308 (155 grs AMAX V0820ms) skal den brukes til jakt gir 6 x forstørrelse litt begrensinger om en får dyr tett på.. ville gått for 4-14..3-15..4-18.. Kahles K312..Steiner M5xi 3-15..sub 4-16 er sikter som fra tid til annen dukker opp brukt..disse siktene er ikke for lange/store.. og vil fungere strålende til litt kombinert jakt/langhold osv.. de fleste jakt kikkertsikter har begrensinger på antall klikk.. og det er ikke uvanlig at en ikke har mere enn 40-45 klikk tilgjengelig når en er ferdig innskutt..og det er litt forskjell i forhold til siktene som jeg nevner over..som gjerne har 250 klikk tilgjengelig.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som @Sunnmøring sier sliter man ofte med for lite elevasjonsjustering på vanlige jaktsikter. Jeg har Zeiss HT og Swaro Z6i/8i som jaktsikter, kommer ikke særlig lenger enn 500m med disse uten tiltet skinne. Skal du skyte langhold er en langholdskikkert absolutt å foretrekke, så får du bare vurdere hvor mye ekstra masse du gidder å dra med på jakt....

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg har lettere rifle de dagene jeg må gå langt. Står vel mest mellom brukt k624i gen 1, ny k312 uten lys og brukt zeiss victory 6-24x56. Evt meopta. Ser for meg at zeiss kanskje er det beste jaktsiktet, men dårligst til langhold. K312 uten lys blir kanskje for dårlig til jakt?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Hva er et vanlig jaktsikte?

 

Det virker som en ufrivillig godt bevart hemmelighet at jo lavere forstørrelse man har, jo flere klikk. 

Jeg tenker vanlige jaktsikter som de jeg refererer til, tenker ikke på forstørrelse. Det er stor forskjell i elevasjonsjustering på f. Eks Zeiss HT 3-12 (12 mrad) og en Kahles K312 (25 mrad)

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det virker som en ufrivillig godt bevart hemmelighet at jo lavere forstørrelse man har, jo flere klikk.

Det er ikke så enkelt. Jaktkikkerter (og kanskje spesielt Zeiss sine) har lite justeringsområde - De med ASV har jo et "totalt" område, som kanskje er 140-160 klikk, men nullstilt, så har du en runde, 60 eller 70 klikk. De kan moddes, så låsen ikke fungerer, og da kan du mer enn en runde, (fra bunn, ikke fra innskutt) og det suger uansett balle å skru mer enn en runde når det er sånne ulike tall per runde. Det blir litt vel ofte feil om man ikke gjør det mye.

 

Et eksempel:

Zeiss Victory HT 2,5-10x50

Vertikal justering v/100 m: 140 cm

 

Det er totalt, og montert på en plan montasje har en under halvparten igjen til å skru opp. En "langholdskikkert" har gjerne 280.

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har hatt vordende langholdsskyttere på banen, med nyervervede Zeiss et eller annet, med ASV og WTF, og dette er the shit. Til 450m. Alle blir like forbauset når høyderattet stopper, selv om jeg kanskje sa det både før de kjøpte kikkerten, og ba dem sjekke det før de kom på langholdsbanen. Man kan faktisk sjekke hvor mye det er igjen å skru hjemme i stua.

Setter en Zeissen på ei 20moa/6mil skinne, så har en det meste av de 140 klikkene til rådighet - og klarer som regel å komme seg til 1000m med det aller meste av kikkerter, med 6.5x55 og langt løp. Med 308, eller kort løp, ikke helt. Sånn sett, kjøp hva som helst, men da MÅ det stå på en skrå montasje. 20moa/ 6mil, det ER 60 klikk...

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, HotShot skrev:

Som sagt, jeg har lettere rifle de dagene jeg må gå langt. Står vel mest mellom brukt k624i gen 1, ny k312 uten lys og brukt zeiss victory 6-24x56. Evt meopta. Ser for meg at zeiss kanskje er det beste jaktsiktet, men dårligst til langhold. K312 uten lys blir kanskje for dårlig til jakt?


Hei,

 

Jeg tror en K312 uten lys vil fungere utmerket som sikte til jakt og langholdsskyting. Jeg bruker selv en Schmidt & Bender Pmii 3-12x50 til lignende formål, som du skisserer.

 

slb

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

Det er ikke så enkelt. Jaktkikkerter (og kanskje spesielt Zeiss sine) har lite justeringsområde - De med ASV har jo et "totalt" område, som kanskje er 140-160 klikk, men nullstilt, så har du en runde, 60 eller 70 klikk. De kan moddes, så låsen ikke fungerer, og da kan du mer enn en runde, (fra bunn, ikke fra innskutt) og det suger uansett balle å skru mer enn en runde når det er sånne ulike tall per runde. Det blir litt vel ofte feil om man ikke gjør det mye.

 

Et eksempel:

Zeiss Victory HT 2,5-10x50

Vertikal justering v/100 m: 140 cm

 

Det er totalt, og montert på en plan montasje har en under halvparten igjen til å skru opp. En "langholdskikkert" har gjerne 280.

Jeg vet ikke hvor mange ganger vi har hatt vordende langholdsskyttere på banen, med nyervervede Zeiss et eller annet, med ASV og WTF, og dette er the shit. Til 450m. Alle blir like forbauset når høyderattet stopper, selv om jeg kanskje sa det både før de kjøpte kikkerten, og ba dem sjekke det før de kom på langholdsbanen. Man kan faktisk sjekke hvor mye det er igjen å skru hjemme i stua.

Setter en Zeissen på ei 20moa/6mil skinne, så har en det meste av de 140 klikkene til rådighet - og klarer som regel å komme seg til 1000m med det aller meste av kikkerter, med 6.5x55 og langt løp. Med 308, eller kort løp, ikke helt. Sånn sett, kjøp hva som helst, men da MÅ det stå på en skrå montasje. 20moa/ 6mil, det ER 60 klikk...

 

 

K

 

 

Takk, var omtrent det jeg også prøvde å få frem

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Zeiss victory HT 1,1-4x24 har 300cm på 100m

Hva er epler og hva er pærer da? 1.1-4 er helt irrelevant i forhold til det trådstarter spør om, og jeg har en 5-20 (altså dobbelt forstørrelse ift. 2.5-10en) som har godt over dobbelt så mye justering som Zeissen.

Mekanisk-optisk er det jo selvsagt slik du sier, sålenge ikke designeren gjør noe for å få mer justering, og beholder designet helt likt. Og det er jo grunnen til at vi anbefaler TS en "langholdskikkert", ikke en jaktkikkert med mye forstørrelse, og iallefall ikke en drivjaktkikkert med 4 ganger forstørrelse?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes det er enkelere når alt er i milliradianer, så la det inn for dere.

  

1 time siden, M67 skrev:

Zeiss Victory HT 2,5-10x50

Vertikal justering: 14 mrad

 

56 minutter siden, amatør skrev:

Zeiss victory HT 1,1-4x24 har 30 mrad høydejustering. 

 

Tror forøvrig ikke det er så gøy å skyte langhold med lukkede ratt på Zeiss 1.1-4x24. Ser for meg at de både er uten tall og nullstopp. Med ordentlige ratt kunne nok 4x blitt brukt til langhold. De fleste sikter med 1x som laveste forstørrelse og utvendige ratt er imidlertid ofte bare enrundes.

Link to comment
Share on other sites

@M67

Jeg forstår godt hva du sier, men det med mindre forstørrelse gjelder langholdsikter også. Et 4-16x langholdsikte bør ha flere klikk en et 6-24x (av samme konstruksjon)

 

Jeg ønsker nok det samme som deg, at folk som velger utstyr må forstå hvilke kompromisser man må gjøre. Man får ikke i pose og sekk og en del parametre er direkte motstridende. 

 

 

 

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men ikke helt. Zeiss V6 3-18x50 (gjelder nok og 5-25) har et stort justeringsområde ift. klikk. Jeg finner ikke tallene på Zeiss sin side nå, for de har bygd den om. (til jævli dårlig spør du meg) De skriver nå: "Square adjustment range at 100 m: 300 × 170 m" noe som ikke forteller meg særlig uten å måtte sette meg inn i det. 

 

Men, jeg hadde null problemer å skru meg ut til 740m fra nullstilling, uten tilt, på min V6 3-18x50. Og det med .308 og fabrikk 150g Golden Target i 727 m/s. Altså "potetkanon". 

Så Zeiss har nok forbedret seg der @M67👍

 

Edit: US siden til Zeiss sier "this riflescope with 103 MOA elevation and 58 MOA windage adjustment" om V6 3-18x50. Det blir vel 30.5 MIL, eller da 412 klikk MOA tilsvarende 350 klikk MIL. 

Edited by FreeSkier
La til mer.
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, FreeSkier skrev:

"Square adjustment range at 100 m: 300 × 170 m" noe som ikke forteller meg særlig uten å måtte sette meg inn i det. 

 

Antageligvis skrivefeil fra Zeiss, skulle nok stått 300 × 170 cm, ikke meter. Det blir isåfall 30 mrad høyde- og 17 mrad sidejustering. Fristende å si henholdsvis 300 og 170 "klikk", men det stemmer ikke helt siden det er 1/4 MOA klikk. https://www.zeiss.com/consumer-products/int/hunting/riflescopes/conquest-v6/conquest-v6-3-18x50.html#data

 

Sitat

US siden til Zeiss sier "this riflescope with 103 MOA elevation and 58 MOA windage adjustment" om V6 3-18x50. 

 

103 MOA er ca. 30 mrad, mens 58 MOA er ca. 17 mrad. Ser ut til å bekrefte mistanken om skrivefeil.

 

 

 

Edited by Midt-I
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 10.12.2019 den 18.40, T3 Varmint skrev:

Meopta optika 6 5-30x56 er kanskje ein kandidat ? Da får du ny kikkert godt innenfor budsjettet ditt. 

Den der så faktisk meget interessant ut. Ser den finnes også som 4,5-27x50 FFP med 30mm rør.

Noen som har sett igjennom noen av disse ? Meopta har vel generellt bra optikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...