Jump to content

LEE presser, hva, hvordan og hvorfor?


Spinnvillt

Recommended Posts

Hei folkens, ikke en merkedebatt, kom med dine erfaringer ang LEE pressen omtalt... 

Jeg har ladet noen år med en LEE CLASSIC turret 4 hulls, som har fungert veldig bra, lader 6,5 på den, samt 44&38spl, med autodrum krutt mål. 

Kommer til å beholde turret pressa pga 6,5, men ønsker noe litt mer produktivt til 38...

1d5e8794d5588a679f67d461f1a6382d.jpg.0c7afa4f6803fb36f0cce27d605a916a.jpg

 

Snuser nå på å bytte ut, evnt legge til en progressiv presse... Det står da mellom Auto Breech Lock Pro,

90900-fullyloaded.jpg.5abf626b00ff8e291fc533ba729d98c3.jpg og Load master...

l_100032129_1_l.jpg.b0e9ca32699ed0ee267c59b061f59bd8.jpgMed case og bullet feeder. 

 

Kjør debatt, men hold det saklig! 

Edited by Spinnvillt
Lagt til litt spesifikasjoner
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en load master. Muligens en gammel utgave, jeg tror de har hatt noen små forbedringer underveis.

 

Når alt funker så går det jo fort, men kaliberbytte innebærer mye fikling og finjustering. Kule- og hylsemating har aldri fungert optimalt, sist jeg ladet noe på denne fjernet jeg kulemateren og måtte gi hylsemateren en liten dytt for hver patron. 

 

Tennhettemateren har alltid vært det svake punktet, nå skal det visst være en forbedret hettemater siden sist så jeg vil gjøre et siste forsøk med å bestille en ny plastikkduppeditt. Er vel på tredje eller fjerde hettemater nå, et lite uhell så blir de klemt i stykker. Man bør "jukse litt" for å hjelpe pressa med å sentrere hylsa presist over hettemateren, ellers setter den tennhetta skeivt og ødelegger plastikken på et øyeblikk. Ikke gøy å lade når annenhver patron ikke får tennhette satt riktig, flatklemt hette sidelengs er ikke uvanlig når det begynner å trøble. Løsningen er å size i samme stasjon som tennhetta settes i, men da må man jo plukke ut utstøterstanga fra dien og bruke en separat hetteutstøterdie i stasjon 1. Ved å size i samme stasjon holdes hylsa helt sentrert og hetta har større sannsynlighet for å treffe riktig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nettopp tennhetteisetteren er grunnen til jeg vurdert å heller kjøpe Breech Lock pressa... Selv om den blir mindre automatisert mtp å måtte manuelt "lade" tennhetteisetter ram for hver patron... Men har fått inntrykk av at på både Pro1000 og load master er det isettersystemet som er det svakeste leddet..  

 

Så igjen, er load master faktisk verd kostnaden som er omtrent 50% høyere enn Breech Lock Pro? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en Berech Lock Pro, og er igrunnen fornøyd. Disse breech lock  muffene er selvsagt en ekstra kostnad hvis du skal har dem til alle diene, men de gjør kaliberbyttet raskt. Hylseplaten går det også fort å skifte.
Det kan være litt fikling med hylsemateren i forbindelese med kaliberskifte. Tok også litt tid før jeg fant den beste måten å stille inn hylsemateren på.  Det hender at lange hylser (357 mag) faller ut.  Kulemater har jeg ikke. Breech Lock Pro har jeg en slags "halv-auto" tennhetteisetter som fungerer greit så lenge man konsentrere seg om det rette håndlaget. Glemmer man den bevegelsen en runde, får man en patron der kruttet renner utigjennom hullet. Har skjedd etpar ganger eller mer. En og annen av de gamle hettene som støtes ut, faller ikke ned i oppsamlerrøret, men lander på gulvet. Jeg ser ikke på det som et stort problem.


Jeg har ingen erfaring med Load Master, men bildene viser jo at den har mer stål. For pistolpatroner er Breach Lock Pro likevel solid nok. Så langt har den fungert fint for meg. Jeg lader 38 spec, 357 mag og 9mm.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Tanken er at de skal stå oppsatt i 38, skyter såpass litt 44, at det kan jeg lade på turret. Breech Lock bruker vel samme tennhetteisetter som jeg har på turret nå,  "safety prime" 71Q3M2Y9MIL._SL1500_.jpg.396e93e43219aaacd5285b05ac9e5359.jpg

Den er jeg godt fornøyd med, men den må jo "aktiveres" for hver patron... Det slipper man jo på load master, men hjelper lite hvis det ikke er pålitelig.. 🙉

Link to comment
Share on other sites

Tennhetteisetteren på Loadmaster funker ganske greit så fremt du har en DØNN SOLID arbeidsbenk. Hadde en for svak benk tidligere og en del problemer med at hettene havnet litt i hytt og pine. Laget en ny solid benk hvor jeg har noen hundre kilo med blybarrer som veier den ned, og problemene med hettene er borte. 

Kule- og hylsemateren bruker jeg ikke da jeg synes de var for ustabile, men nå er dette en gammel presse som jeg fikk gratis i sin tid...

Link to comment
Share on other sites

Hvis det manuelle grepet i forbindelse med hetteisettingen er ok for deg ( og det er det samme utstyret som på turret.),  bør Breech Lock Pro gjøre god nytte for seg med 38 spec. 

 

Husk at på Breech Lock Pro må du betjene hetteisetteren hver gang du drar i spaken. Dette til forskjell fra turreten der du drar 3 (eller 4) ganger i spaken for hver patron.

 

Det manuelle blir altså litt mer intenst på den progressive.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Spinnvillt skrev:

Ja safety prime får litt mer å gjøre, eller dvs like mye, men på kortere tidsintervall.... 😉 En kollega håndprimer alt av hylser, mens han ser på tv, før han lader de.... Det er jo en mulighet... 🙈

Spørs om du vinner noe produktivitet da. En annen mulighet hvis man ikke vil gjøre alt på en gang:

 

1. Kjøring: Presse hylse, støt ut hette og sette i ny hette (alt på pressa).

2. Kjøring: Krutt og kule til ferdig patron.

 

Nr 1 går svært raskt selvom man må aktivere hetteisetteren. Man kan klargjøre hylser i bøtter og spann  til senere bruk.

Nr2: Fingrene skal kun brukes til å sette på kula. Man kan ferdigstille patroner etter behov.

 

Arbeidet blir litt mer avslappende enn om man skal konsentrere seg både om hetteisetting og påsetting av kule på en gang, men størst utbytte av dynamisk presse får man nok ved lage patronene fra begynnelse til slutt i samme kjøring.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, har bare ladet på enstasjon og turret, og ingen av de er det kulemater tilgjengelig... Men den universale fra LEE skal være mulig å få til å passe på Hornady sin kulemater die... Snubla over en YouTube DIY på det... Må bare finne den igjen....  Pga kulemater-dier, og evnt krutt sjekk die, er det for meg interresant med presser med feks 5 hull.... 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Lee kulemater, mulig det er jeg som gjør noe feil men synes ikke jeg fikk den til å virke pålitelig nok. Prøvd i 9mm og .44 med både mantlede og blykuler. De fjærbelastede fingrene som skal holde kula hadde en tendens til å glippe litt, spesielt på glatte mantlede kuler. For meg går det fortere totalt sett å ikke bruke kulemateren fordi jeg da slipper å plundre med kuler som faller på gulvet etc.

Edited by Vargen
Staveleif
Link to comment
Share on other sites

Heisann. 

Jeg har begge pressene og kan i forhold til pris og produktivitet anbefale begge. Kan derfor gi deg noen brukererfaringer dersom det er av interesse. Begge pressene mine er utrustet med hylsemater og kulemater. Loadmasteren er den jeg har brukt lengst og har lada i overkant av 10 000 38 spc. på den. Fordelen med Loadmaster er at den er lynrask, greier faktisk å lade fortere på den enn for eksempel Hornady Lock n Load AP som jeg også har utrustet med både kulemater og hylsemater.

 

Kjente problemer med Loadmaster er tennhettemating, sentreringsproblemer og litt varierende patronlengde, av disse problemene så er definitivt tennhettene det mest irriterende (er utrivelig å banke ut 38 wadcuttere som sitter flush med hylsemunning pga. manglende hetter..). En annen ting ift. Loadmasterens tennhettemekanisme er at den IKKE anbefales brukt sammen med Federal hetter, jeg har selv opplevd at hetter av dette merket har gått av under montering med denne pressa (Nifst!). Sentreringsproblemer løses ved bruk av utstøter die uten utstøterpinne. Variende patronlengde løses vha. bruk av låseplate (Turret Stablizer) fra "Mikes Reloading Bench". Lee sin kulemater er et unikum dersom du ønsker å lade wadcuttere fort, den fungerer stort sett feilfritt og man unngår flate fingre som fort kan oppstå ved manuell innsetting. Avslutningsvis så kan det nevnes at jeg fortsatt bruker pressa til lading av 38 spec. da jeg synes den gir svært jevne resultater uten altfor mye kluss.

 

Auto Breech Lock Pro har en veldig fin pris, men det er litt mye plast etter min mening. Jeg bruker den til lading av 9mm og har allerede knust/deformert bunnplata (plast) under hylseplata. Dette er et kjent fenomen og skjer fort dersom du har en feilmating av hylser (hylsa klemmes mellom toppen av pressa og bunnplata). Pressa går relativt fort og handterer Federal hetter med trygghet ettersom innpressing av hetter skjer adskilt fra resten av depotet. Det bør nevnes at den ekstra bevegelsen med for å montere hetter tar litt ekstra tid og tilvenning (blir fort noen hylser uten hetter i begynnelsen, men dette er en vanesak). Etter måling av patronlengde så må det sies at denne pressa er veldig presis og gir svært lave variasjoner. Breech Lock systemet gjør at kaliberbytte går fort, har du kulemater så blir det litt ekstra kluss ved bytte men ikke avskrekkende.

 

Har du spørsmål så er det bare å fyre løs!

 

Mvh.

 

BMM

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no selger rimelige reservedelssett for plastikkdelene til Auto Breech Lock Pro. Et sett for de sorte delen og et annet for de røde. Har selv kjøpt de sorte etter at jeg kom til å klemme den lille armen som dytter ut patronene. Settet koster 50 kroner. Det ble ikke noe langvarig eller kostbart driftsavbrudd. Det er 80 for de røde delene.

Edited by Bäke
skrivefeil, rettelse
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
21 minutter siden, Eyeflow skrev:

Kjører selv en 2 trins løsning med depriming, sizing og ny hette i en Pro1000. Og så krut, kule og krymp i en Load Master. Syns selv jeg får beder kontroll på helle i settingen i en Pro1000.

 

Depriming og sizing? Er det i samme ladebevegelsen? Hvis dette er pistol/revolver, når gjør du utvidelsen av hylsehalsen?

Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Hva gjør den tingesten? Lee har allerede hetteisetter på pressene som er virksom når man tar spaken opp.

 

Ellers er håndprimeren til Lee anstrengende ved større serier slik @strekkfisk antar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kuttet ut å bruke isetterne til LEE, altså den delen med tennhettemagasin, syntes det var litt for mye feilfunksjonering. Det gjelder de sidemonterte på classic cast  pressene. Det ble til at jeg matet en og en hette for hånd.

Den jeg linker til er vel også ment brukt på enstasjonspresse, ser at den pressa som "strekkfisk" skal ha har integrert hetteisetter, så da skjønner jeg ikke helt hva han skal med den benkmonterte.

På den jeg linker til setter man isetteren der hylseholderen vanligvis er, skrur inn en bøssing på toppen og setter hylseholderen der, går veldig kjapt når man finner rytmen.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Den er til både turretene og enstasjons. Har brukt den og var absolutt ikke fornøyd. Bare plastikk, så den ble fort slitt. Og du må uansett sette hver tennehette manuelt fra hettemagasinet. Det er ofte kjappere å plukke løse hetter og sette de i isetteren.

Jeg bruker den også. På både enstasjons og Breech Lock Pro. Jeg synes ikke det er raskere å plukke løse hetter, men den krever noe konsentrasjon og håndlag. 

Jeg hadde også følelse av slitasje etter en stund, men jeg plukket den fra hverandre og renset den. Da ble den som ny.

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Nagant 762 skrev:

 

Den jeg linker til er vel også ment brukt på enstasjonspresse, ser at den pressa som "strekkfisk" skal ha har integrert hetteisetter, så da skjønner jeg ikke helt hva han skal med den benkmonterte.

 

Alvestad har ikke turret pressa som sett, og da måtte jeg jo finne de delene jeg trenger selv og dermed snubler jeg over den benkmonterte varianten. Men du antyder jo som korrekt er at jeg egentlig ikke trenger den, men siden det ble "selvplukk" og jeg ikke vet bedre så valgte jeg den. Og så er det ikke nødvendigvis en sammenheng mellom trenger og vil ha...

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Nagant 762 skrev:

Jeg har også mengder av utstyr som jeg ikke trenger men er "kjekt å ha". Har latt være å regne ut hva patronene egentlig koster meg :cool:

Kjenner meg igjen der... Kommer nok ikke til å spare no særlig på dette, men syns det er stas å "forske" på hva som gir best resultat for et gitt formål. 

Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2020 den 10.19, tjensve skrev:

 

Depriming og sizing? Er det i samme ladebevegelsen? Hvis dette er pistol/revolver, når gjør du utvidelsen av hylsehalsen?

 

Det skjer i  Lee sin krutt disspensere. Når du kjører opp hylsa for o aktivere krutt matting , blir hylsa og lite utvidet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...