Jump to content

Moment på låskasse 200str i Bredvold stokk


jarwe

Recommended Posts

God kveld!

 

Sitter og prøver å finne riktig moment på 200STR/SSG3000 kasse som skal ned i en Bredvold stokk men finner det ikke spesifikt.

Jeg finner informasjon om at det brukes 4,5nm på den originale stokken og regner med at det da også er dette momentet som skal brukes her?

 

På forhånd takk for svar. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er noe spesielt med den stokken men de 4,5 Nm på originalstokken er nå bare et veiledende utgangspunkt. For å finne det momentet som samler må en prøveskyte og det kan ende opp med alt fra 4-6 nm på både for og bakskru. Har man beddeblokk går den stort sett bra uansett moment. Tror nokk du må ta med deg noen hundrede skudd og dra på banen for å finne ut av det. Det er ikke likt fra våpen til våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.12.2019 den 0.09, bardp skrev:

Tror nokk du må ta med deg noen hundrede skudd og dra på banen for å finne ut av det.

Med mindre du er ekstremt sikker på dine egene skyteferdigheter så er det totalt bortkastet ammo og tid! Om du skulle være en super skytter er det mest sannsynlig like bortkastet. Dra til skruene med «sunn fornuft» og skyt. Samler ikke rifla er det antagelig ikke monumentet på skjefteskruene som er problemet. Diagnosen for STR som må «tunes» på skjeftreskruemoment er ødelagt/sliten stokk/bedding. Det er en grunn til at alubeddeblokk funker med omtrent hva som helst av momentvalg som tilsvarer at låsekassa henger tilstrekkelig fast i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det @Bly sier. Utvilsomt. Spesielt morsomt finner jeg det når folk tester dette med reim og diopter, og kommer fram til et moment med tidels Nm... Det er nok noen som er så gode til å skyte, men ikke mer enn såvidt, og alle vet hva de heter.

Jeg har 4 Sauere, og har testet en haug andre. Et par responderte på ulike moment, men de ble bare ikke like presise som de andre - før bedding.

De andre var like presise innenfor alle moment det er fornuftig  trekke til treverket med, sålenge begge skruene var tiltrekt. Uten fremre skrue samlet en jeg jeg testa slik rundt 20mm på 100m - med omtrent kun høydespredning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjørte 4,5nm på begge skefteskruene og dro på banen i dag.

 

3 skudds serier med Lapua Mega samlet i et raggete hull, og 5 skudd med 108grs Scenar samlet alle på innsiden klistrelappen.

Det fungerer for meg.

 

Så da er børsa klar for litt toppjakt før jul!😀

 

Artig å slanke ned SSG’n fra 8,5kg med Vision chassis og IOR Recon ned til 5,3 kg med Bredvold stokk og Vortex DB Tactical! 🎉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...