Jump to content

Erfaringer med Zeiss V8 4.8-35x60


Stefan J

Recommended Posts

Jess, da har den snikende trangen etter nytt og bedre utstyr meldt seg igjen. Denne gang føler jeg at det er en Zeiss V8 4.8-35x60 jeg MÅ ha. Hva er kammerfolkets erfaringer med dette siktet? Helst masse negativt så jeg sparer et parogtjuetusen kr ;)  Siktet skal for mitt vedkommende brukes på posteringsjakt på hjort i utmark, med hold på 50-200+ meter. Samt skyting på bane på hold fra 100 til 4-500 meter. Har en Zeiss Victory HT 3-12x56 fra før og denne gjør jo jobben, men liker tanken på større forstørrelse på 200m +. Så er det jo noe med kvaliteten på disse Zeiss siktene som lokker. Hvilken erfaringer har du gjort deg med dette siktet?

Link to comment
Share on other sites

Tja, siden du spør om negative punkter, så vil nok mange, meg selv inkludert, mene at det er et litt vel "lubbete" sikte med 36mm mellomrør og nesten 1 kg i matchvekt. Et veldig bra alternativ er det nye Swarovski Z8i 3.5-28x50. Dette gjør vel mye av det samme som Zeissen, men med en betydeligere lavere vekt og mindre dimensjoner. (Dette sparer deg riktig nok ikke for noe særlig med tusenlapper, men det er jo snart jul).  

 

Optisk er begge to high-end, så der er det vel ikke så store forskjeller. Noen liker glassa i Swarovski best, andre liker Zeiss. Det kommer vel mer an på hvilken menighet man tilhører.  

Link to comment
Share on other sites

Den bør sitte på en "voksen" rifle for at oppsettet ikke skal bli topptungt. Den er jo enorm!  Selv er jeg en tilhenger av høy forstørrelse både til jakt og blinkskyting. Men ett eller annet sted går grensen for hva som er praktisk. Spesielt på storviltjakt.   

Link to comment
Share on other sites

Hei!
Jeg har også HT 3-12x56 og en V84.8-35x60 i stallen.. HT skal jo i følge Zeiss være det ultimate på måneskinn (muligens Zeiss sin 72mm er enda bedre?), men jeg synes nesten at justeringsmulighetene og den store zoomen gjør V8`en bedre å se med i mørket. Lettere å se detaljer og et skarpere bilde. Lysmessig synes jeg de er ganske lik, men det kan jo være fordi mine gamle øyne ikke uansett ikke klarer å nyttiggjøre seg den gode optikken. 

 

På høy forstørrelse synes jeg V8 kan være litt kilen mtp øyeplassering. Og den veier et tonn.. Jeg bruker min på akkurat det bruksområdet som du beskriver Stefan. 

Edited by vwhotrod
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, vwhotrod skrev:

mine gamle øyne ikke uansett ikke klarer å nyttiggjøre seg den gode optikken

For gamle øyne er passende zoomområde viktig for å utnytte den gode optikken. Når øynene blir eldre (mannen føler seg like ung) vil pupillen ikke utvide seg like mye som tidligere. Det kan kompenseres ved å øke forstørrelsen på kikkerten slik at utgangspupillen fra kikkerten stemmer bedre med pupillenes åpning. 

I min kikkert med 72 mm lysåpning bruker jeg ca 12x forstørrelse. Da blir utgangspupillen 72:12= 6 mm, bruker jeg 14x forstørrelse blir utgangspupillen 5,1 mm. Prøv hva som best når du sikter på dyr i mørket, men 60 mm objektiv tror jeg ca 12x blir best. Skrur du opp forstørrelsen for mye blir bildet mørkere.

 

Uansett stor objektivdiameter gir store fordeler om natten.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer sikkert det @Per-S! Tok en "blind-test" der jeg i mørket justerte slik at det ble best for mine øyne og da endte jeg på rundt 12x forstørrelse slik forholdene var den natten. Var også tydelig at hvis du skrudde for mye opp så ble det mørkere og mørkere..

Edited by vwhotrod
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! :) De positive tilbakemeldingene herfra, samt at jeg fant en strøken, pent brukt Zeiss V84.8-35x60 til 18.000, + 1700 for skinnefester til picatinny hos Lyngdal jfs gjorde "dessverre" saken lett, så nå er den i vei i posten. Skal stå på en Remington SPS i 30.06 med en HS precision thumbhole-stock, så jeg kan ikke annet enn å tro at det blir en god kombinasjon :) Takk for svar!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...