Jump to content

Norma Diamondline Felt 130 grain 6,5x55


Doodlebugger

Recommended Posts

Hei, har kikket mye på ulike typer 6.5x55 ammo i det siste, og ser at Norma DL 130 grain er svært flattskytende, og sannsynligvis bra på vindavdrift i tillegg.

Spørsmålet mitt er om den er trygg å bruke i en "svenskmauser" fra 1904?  Noen nevner jo disse "small ring" mauserne i samme åndedrag som Krag mhp ladninger, men det kan da ikke stemme.

Jeg har så langt skutt minst 1000 skudd fabrikkladet Norma jaktammo i denne børsa ( Nosler Partition 140 gr, Vulkan 140 gr og Oryx 156 gr) uten noen problemer eller trykktegn. Og mange flere Jaktmatch og Lapua Scenar i tillegg.

 

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange tusen av den sorten men det er i mauser m67 og sauer 200 str. Kjempebra patron til feltskyting. Men den er nokk hardere ladet en jaktammunisjonen den gir tros alt 900 m/s i en 74 pipe som er gått 1000 skudd.

Målte den faktisk til 915 m/s i en ny S&L 70 pipe.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro du er på den trygge siden med Golden Target, som er ladet til vesentlig lavere hastighet. Det er vel den samme kula (130 grs) bare uten belegg? Norma oppgir utgangshastighet 830 m/s (sannsynligvis i lang pipe), jeg har kronografert til rundt 760 m/s i 53 cm jaktpipe. Oppnår tilnærmet samme hastighet for hjemmeladninger med 44 grs Vv N160-krutt, og i følge Ladeboken er dette ladninger som kan skytes i Krag-rifler. Men det blir jo en litt annen kulebane hvis du tenker langholdskyting....

Link to comment
Share on other sites

Det fins både Diamond Line og Golden Target "Bane". Begge gir nominelt 830m/s, og fungerer igrunnen OK nok til langhold, jeg skjøt OK grupper på 1000m så sent som i helga med ammunisjon med 830m/s utgangshastighet i 6.5x55. Ikke DL/GT men nokså lignende kuler. Det er jo mindre optimalt om avstanden er ukjent eller usikker, men vindmessig er det ikke SÅ stor forskjell. Man skjøt både felt og 1000m med Krag og 9.3grams kuler i gamle dager.

 

Derimot er jeg usikker på trykket - DL/GT har mindre utgangshastighet, men det behøver ikke å bety at trykket er lavere, iallefall ikke nok til å være egentlig OK i svenskemauseren.

M96 Mauser er vesentlig svakere enn M98, og det var en svenske som skrev i Vapentidningen tidligere som drev og sprengte dem med vilje. Han sprengte bla flere med ladninger som var "OK" i Sauer 200STR. Dvs. ladninger som helt tydelig var over maks selv i Sauer, men som ikke gav mer trykktegn enn at de var fullt brukbare  (ladninger faktisk som jeg har brukt regelmessig i mine 200STR, og ikke veldig mye over Norma DL Felt) - 1gr over disse, havarerte M96ene, og en ble nokså "sprengt" , en ble også sprengt med ladningen han brukte i Saueren.

Den er svakere av design, og har samme, eller enda verre variasjon i metallurgien.

 

Men noen må kunne svare på trykket i banepatronen?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Norma kan kanskje svare om trykket i banepatronen. Alt annet blir gjetninger og spekulasjoner. 

 

Generelt kan jeg si noe om industriproduksjon: Hvis jeg skulle produsere ammo i båtlass av gangen, og bruke krutt i trailerlass av gangen, da ville jeg brukt det raskeste kruttet jeg kunne. Og om jeg ikke måtte presse maks hastighet ut av patronene, da skulle jeg ihvertfall ha brukt det raskeste jeg kunne slippe unna med.

 

Ved å bytte fra tilsvarende Norma MRP til 203B kunne jeg spare kanskje 3-5% produksjonskostnad på hver patron uten at noen merket forskjell. Men maks trykk ville vært det samme som for DL Fält. 

 

Dette er problemet; man vet ikke. Er det ikke merket at ammoen kan skytes i Krag er den ikke Krag-sikker, og da må man nesten anta at den er på maks av trykkstandard. 

Link to comment
Share on other sites

Det @boble sier.

 

Nå er jeg 100% overbevist om at trykket er lavere i banepatronen, så mange har jeg skutt av begge. men jeg har ingen aning om hvor mye. En god grunn til det er kanskje at trykket i feltpatronen er så høyt at en holder seg under det hvis man kan.
Ellers som det sies, man kan spare minst 10% av kruttkostnaden (jeg er usikker på hvor mye det betyr for patronkostnaden) med å bruke et raskere krutt her, og man vinner kanskje også noe på presisjon og pålitelighet.

 

Men man kan finne svaret med å åpne en banepatron. Det er ca 46gr i en feltpatron, og når jeg lader med like mye N19 som det er krutt i en feltpatron, så får jeg eksakt samme hastighet. Med 40gr N19 får jeg samme hastighet som en banepatron - men jeg har ikke åpnet en banepatron.
Mine 40gr hjemmeladde "banepatroner" har svært lavt trykk, og noen ganger kommer tennhetta ut litt, indikerer at hylsa ikke strekker seg. Jeg kan også bruke hylsene 10+ ganger uten å helpresse dem. Kjøpings banepatroner ser ut til å ha høyere trykk...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg slaktet en fabrikkladd Norma GT i 6,5x55, og funnet at kruttmengden er nøyaktig 44 grs. Det må vel bety at patronen er ladet med et krutt som har brennhastighet tilsvarende Vv N160, siden jeg får samme hastighet med 44 grs av dette kruttet? Da mener jeg det er nærliggende å tro at trykket også er sånn noenlunde i samme gate. Så vidt jeg kan se av Normas produktoversikt leveres GT kun i "baneversjon".

Link to comment
Share on other sites

Nå jobber jeg ikke med å produsere ammo, men et spørsmål som bruker å dukke opp i storskala industriproduksjon er "trenger vi å fortelle kunden om denne endringen?" Svaret alle ønsker seg er "Nei."

 

Man kan endre produksjonsparametre, endre oppskriften og trykket, men så lenge resultatet for kunden er likt - 830 m/s i 74 cm pipe - så forteller man det ikke. 

 

Kanskje Norma har mye N19 til overs i høst, da får vi en lot med tregt krutt og lavt trykk til våren. Kanskje har de produsert en forsvarskontrakt med 7,62x51 i sommer og har to tonn krutt til overs fra det, da får vi en lot med høyt trykk til våren. Eska er lik, patronen ser lik ut, du treffer med begge, de har samme fart og overholder trykkstandarden for 6,5x55 SM - men bare den ene lot'en er trygg i Krag.

 

Du kan finne et svar, for en lot, med å åpne en patron som dere sier, men jeg ville ikke ekstrapolert det til å gjelde for enhver lot. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, boble skrev:

Du kan finne et svar, for en lot, med å åpne en patron som dere sier, men jeg ville ikke ekstrapolert det til å gjelde for enhver lot. 

Nei, og her er vi enige. Jeg ville ikke skutt fabrikk-patroner i en Krag med mindre de var merket for det. Men mitt poeng var at å bruke Norma Golden Target 130 grs i TS sin gamle svenskemauser bør være rimelig trygt, så lenge h*n har skutt tusenvis av jaktpatroner, Jaktmatch og Lapua Scenar i den allerede. Det var jo den ganske friskt ladede DL feltversjonen vi var skeptiske til?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Sølvrev skrev:

Det var jo den ganske friskt ladede DL feltversjonen vi var skeptiske til?

Ja, den vet vi må være hissig ladd for å få den høye farten. Men hvis produsenten som skal lade DL til 830 m/s ønsker å spare krutt kan han bruke et raskere krutt med mindre ladning og høyere maxtrykk.

 

Da er vi like langt - og den relativt sedate baneammoen er like skadelig for en gammel kriger som den heite feltammoen. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, boble skrev:

Men hvis produsenten som skal lade DL til 830 m/s ønsker å spare krutt kan han bruke et raskere krutt med mindre ladning og høyere maxtrykk.

Ja, jeg ser den. Jeg vet ingen ting om hvordan ammunisjonsprodusenter manipulerer med krutt med ulik brennhastighet, og om styringsparameteren kun er lik utgangshastighet (innenfor maksimalt tillatt trykk). Kanskje er det slik, kanskje ikke. Men hvis den gamle svenskemauseren er like skjør som en Krag er det dumt å ta sjansen. Men da bør man jo utelukkende benytte Krag-ammunisjon. Eller man kan ta kontakt med Norma for (om mulig) å få verifisert at GT bane-versjonen også lades innenfor et akseptabelt trykkområde.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...