Jump to content

Norsk Elghund grå til hjortejakt?


Kaleki

Recommended Posts

Jeg er en relativt ny jeger, med lite erfaring. Skal drive med mye variert jakt, men hovedsaklig rype og hjort. Jeg undrer derfor over hvilken hund jeg skal skaffe meg (først😁).

 

Med fuglejakt er jeg nokså bestemt for at vorsteh passer meg best. Men tror jeg ville hatt mer glede i en NEG til å jakte hjort og muligens en gang i blant elg. Men vil hjorten stå for hunden? Eller blir det en milevis lang los? Ser ikke sjansene mine for å komme meg inn på et elgelag som særlig høy, så jeg bør ta høyde for hvordan hjorten vil reagere på hunden.

 

Er det noen med erfaringer om dette?

Link to comment
Share on other sites

Storbukker kan stå, spessielt nå etter brunsten. Det viktigste kriteriet er poster og avsløring av annen menneskelig aktivitet i området. Hører hjorten at det er flere i nærheten, eller får været av folk så er det rett ut.  Fikk stålos en gang på 3 storbukker, da var det ikke så kjekt å være hund, da kom den taslende tilbake. 

 

Jeg har ingen egen erfaring med grå elghund, men det ville ikke vært førstevalget mitt for hjort. Beagle, Dachs, drever og Wachtel.  Selv har jeg sistnevnte nå og det fungerer veldig bra for oss. Dachs synes jeg blir for treig, greit hvis postene liker å fryse og hundefører liker å hjelpe hunden som sitter fast..  Litt terrengavhengig. En kompis bruker å ha med seg en dachs på førjulsjakt hos oss, på ett terreng som Wachtelen søker av på 4-5 minutt brukte Dachsen 1t15min..

 

Vet ikke hvilken erfaring du har med hund, eller jakt fra før, men tror jeg vil anbefale deg til å jakte noen sesonger først, hvis du ikke allerede er dreven med hund. Ser en del folk som går i den fella, spesielt fuglehund. Da kan det bli mye tull og billig underholdning for tilskuere. 🤣 Drivende hund krever ikke så mye utenfor vanlig god dressur, men er man ikke kjent med jaktformen blir det lite utbytte og belønning for hunden..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på noen drev der enten drever, basset, NEG eller Jemt har gått på hjort.

Mange elgdrev med NEG og Jemt går jo omtrent som et rådyrdrev med småhundene, i ring - bare en veldig mye større ring - men elgen kommer tilbake etter noen timer, og prinsippet blir det samme som rådyrjakt, bare ekstremt oppskalert. Det kan være noenlunde effektivt om postene er rett satt ut. 

Står dyret er det jo greit. I prinsippet.

 

Hjorten derimot, vil som regel dra avgårde med mye større fart enn elgen og rådyret (for alle de nevnte hundene), og jeg har ikke vært med på et slikt drev som har felt noe, den tar av i stor fart og GPS-track på hunden er ei rett linje så langt den henger på for småhundene, og gjerne milevis for de store. Neste kommune er stikkordet. Hunden blir kommer hjem utpå kvelden, eller blir hentet vhja. peiler utpå kvelden... Lett opp neste morra, osv..

Hjortebukkene kan finne på å stå for alle disse hundene, men sjelden. Og ikke minst, den kan finne på å angripe dem. Jeg har vært med der hjorten har kjeppjagd både NEG og drever. Siden den beveger seg så fort, så foregår dette gjerne langt unna eventuelle poster...

En gang har jeg vært med der vi prøvde å gå inn på hjort som stod for en NEG, den tok ut, og ble skutt på en av postene. Vi hadde ompostert rundt standen før vi gikk inn. Såvidt jeg forstod av skytteren, så kom den på hjortevis - i full fart. en annen ting er at det var så bratt at det knapt var kommende for folk der den hadde stilt seg. Idag ville jeg skutt den fra nede i dalen.

 

Som ladebenken sier er det veldig terrengavhengig, bratte ulendte vestlandslier funker dårlig med en dachs, men på flatland kan det være dachsen som unngår å jage hjorten til månen. Er det motsatt, kanskje en NEG, men jeg har da mer tro på en drever.

 

Uansett gjelder det @ladebenken sier i det siste avsnittet 100%. Det er mange ubrukelige fuglehunder, mens drivende hunder stort sett gjør det de skal, det er verre med eierene. Man må gjerne ha holdt på noen år før en får dreis på det.

 

Det er ikke mye erfaring jeg har med dette, men her har du den iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til jakt på Hjort så hadde jeg uten tvil gått for enten Tysk Jaktterrier eller  Wachtel .. de fleste Hjorte hegn er ikke så store at tradisjonelt Losende hunderaser ikke driver hjorten strake veien ut av terrenget. Derav fordelen med støtende hunderaser.. 

Hjortebukker kan stå for hunden..spesielt nå når snøen er kommet..den er i sparemodus og det skal mere til for at den skal ta ut....kolle og kalv står som regel ikke.. som band hund fungerer Norsk Sort Elghund veldig bra her på Vestlandet på hjort og rådyr..

Link to comment
Share on other sites

Vel, i utgangspunktet er vel ikke NEG godkjent for slipp etter hjort. Du kan bruke den som bandhund, men å slippe den bevist etter hjort er nok i gråsonen..?   

Forskrift av 22.03.2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst

§22. :” Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

Årsaken til denne formuleringen er nok at en NEG -eller en Jamt for den saks skyld- lett løper oppe en liten hjortekalv tidlig i jakta. Men om du kan garantere at hunden slipper losdyret  etter maksimalt 5 minutters los kan en bruke en mer langbeint hund til jakt på hjort.

Selv har jeg en Beagle jeg bruker på hjort- og er godt fornøyd med den.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, asterix skrev:

Vel, i utgangspunktet er vel ikke NEG godkjent for slipp etter hjort. Du kan bruke den som bandhund, men å slippe den bevist etter hjort er nok i gråsonen..?   

Forskrift av 22.03.2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst

§22. :” Bruk av løs, på drevet halsende hund er tillatt brukt under jakt på følgende viltarter: hjort, rådyr, gaupe, rødrev og hare, eller felling av gaupe. Boghøyde til løs, på drevet halsende hund som brukes under jakt på hjort og rådyr må ikke overstige 41 cm.

 

 

En elghund det være seg NEG eller Jämt er vel ikke løs på drevet halsende hund? Elghunder skal lose under ganglos eller stålos og utover det være tause i forfølgelsen av vilt. Altså ikke løs på drevet halsende hund.  Stålos på hjort er en vrien øvelse, men det lar seg gjøre.

 

De aller fleste hjortesituasjoner med elghund oppstår nok i elgjakta, når bikkja finner hjort i stedet for elg. Vanskelig å få gjort noe særlig med akkurat det...

 

Når det gjelder bruk av løs på drevet halsende hund er det riktig som du sier, samme regler som for jakt på rådyr.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Swift skrev:

 

En elghund det være seg NEG eller Jämt er vel ikke løs på drevet halsende hund?..................  Stålos på hjort er en vrien øvelse, men det lar seg gjøre.

Vi er nok helt enige i det meste. Det er nok en årsak til at forskriften er utformet som den er. Forskriften forteller videre at en støtende hund kun skal jage hjort/rådyr i kort periode (maks 5 minutt i følge MD.) At en NEG jager hjort når den er sluppet etter elg er vanskelig/umulig å unngå. At den utfører "ganglos etter hjort" er heller tvilsomt... Jeg vil tro hundeeieren kan være i trøbbel når den grå elghunden hans dreper en hjortekalv i hagen til fru Iversen 1. september. Da er ikke elgjakta startet, men det er derimot hjortejakta. Gråhund på hjort er i en gråsone- derfor prøver jeg å formidle til trådstarter at NEG ikke burde være førstevalget til en hjortejeger. NES derimot er et godt valg.   😏

Edited by asterix
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Jakter sjølv med laushund i terreng der det er ca 50/50 elg og hjort.Har NEG og det fungerer iblandt på hjort.

Det er meget avhengig av hunden og dens oppførsel. Ståloser blir det iblandt og har opplevd det på alle typer hjort men mest på store bukker. Forrige hund hadde ikkje ganglos i det heile og det fungerte brukbart. Då tura hjorten rundt med hunden 50-100m taus bak. Med gps peiler så fungerte det faktisk brukbart. Men normalen er for det meste at hjorten tar ut som fy, bikkja etter og alt reiser langt. Vil vel oppsummere med at du ikkje bør anskaffe deg gråhund kun for hjortejakt, men skal du i tilleg jakte elg så kan det vere brukbart. 

Løs på drevet halsende er nok mest optimalt for bruk kun på hjortejakt.

Ser det er fleire forslag med NES, det vil eg absolutt fråråde som første hund for ein som ikkje har mykje hunde og jakterfaring. Det er også ei jaktform som passer best for ein til to jegere, og er ikkje egna på eit stort jaktlag med mange poster. 

Båndhundjakt krever mykje av både hund, terreng og ikkje minst fører for å lykkes. Om du ikkje klarer å få til ein båndhund ut av NEG så kan du i motsetting til NES fint gå over til løshundjakt eller kombinere om du er dyktig på dressuren. 

Vil legge til at NEG ikkje er i noko særstilling for noko såkalla "gråsone" for bruk på hjortejakt. Det er hundens oppførsel på viltet etter hundeførers vurdering som bestemmer dette. Tid for kva lenge ein los kan pågå er satt for å definere kva type hund du har, støtende eller løs på drevet halsende og då kjem høgda på hunden inn som ein faktor for å bremse ned farta for å ikkje presse viltet. Har du feks. Jämt som loser hjort i høg fart så kan du fint bruke den om du klarer å kalle den inn/avslutte etter max 5 min.

 

Uansett, Lykke til.👍

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, tussehaugen skrev:

Jakter sjølv med laushund i terreng der det er ca 50/50 elg og hjort....... ....Men normalen er for det meste at hjorten tar ut som fy, bikkja etter og alt reiser langt. ..........................Har du feks. Jämt som loser hjort i høg fart så kan du fint bruke den om du klarer å kalle den inn/avslutte etter max 5 min.

Det har du helt rett i, men på 5 minutt risikerer du at bikkja er flere Km unna uttaket. Det er hele poenget ved valg av løshund- primært etter hjort. Hvordan greier du å kalle den inn når uttaket har vart i 5 minutt og hunden er 2- 3 Km unna og i en annen dal?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, asterix skrev:

Hvordan greier du å kalle den inn når uttaket har vart i 5 minutt og hunden er 2- 3 Km unna og i en annen dal?

Garmin Alpha 100 👍👍👍🐕🦌👌

 

Så kan du i tilleg ha postjegere på strategiske plasser i terrenget som kobler bikkja om det ikkje blir fall. Ikkje heilt unormalt at hjorteterrenga er slik at både hjort og hund må opp eit fåtall renner i fjellsidene.

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Joda, slike hunder- og jegere- finnes sikkert. Jeg har hørt mye om både superhunder og superjegere, men har aldri fått opplevd de i praksis. Og de aller fleste jakthunder er jo utrolig gode- ihvertfall når en snakker med eieren. 🙂Utover det har nok trådstarter fått en del gode tips i tråden, de aller fleste virker rimelig fornuftige. 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har sett av NEG på hjort er altfor fort og for langt. Helt idiotisk å bruke NEG på hjort både mtp mulighetene for å få dyr men også ikke minst mtp stresset som hjorten utsettes for. At NEG på hjort ikke defineres som løs på drevet halsende hund er i beste fall ytterst teoretisk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

” løs på drevet halsende”
knytter seg til hundens faktiske funksjonsmåte, og ikke hundens rasetilhørighet» 

 

Støtende hund på klovvilt i Norge» – Det er vel ikke lov??

Mange jegere har sikkert hørt disse ordene når de forteller at de har skutt rådyr eller annet klovvilt for en «langbeint» hund. For å slippe å argumentere for dette hver gang man har vært på en vellykket jakt, med bra bikkjearbeid, kontaktet en jegerkompis Miljødirektoratet for en bekreftelse og uttalelse, om et relativt lite omtalt tema.

Uvitenhet og muligens et snev av misunnelse, ofte blant «sofa og kjøkkenbords» jegere og personer som ikke jakter, kan muligens dempes noe ved å vise til dette skrivet fra Miljødirektoratet (publisert i sin helhet her).

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://jakt24.no/bruk-av-stotende-hund-til-jakt-pa-klovvilt-i-norge/&ved=2ahUKEwjx6K6MqpnmAhVr16YKHcJBBqoQFjAIegQICRAB&usg=AOvVaw3uadYkT8SXJ9JRKLI3bsDB

 

20161023_124133_IMG_0498.JPG

20161016_113134_IMG_0425.JPG

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Det er derfor jeg hevder at det i beste fall er ytterst teoretisk at en NEG på hjort ikke defineres som løs på drevet losende. Har kun erfaring med 2 stk NEG som brukes kun på hjort men begge disse loser som om de skulle vært drevere. Fort går det også og det hender ikke sjelden at hjorten som skytes for disse har skum rundt munnen.

 

Tror forøvrig uansett ikke at en NEG vil kunne defineres som en støtende kortdriver uansett hvor kreativt en tolker forskriften.

 

Sitat

Når det gjelder støtende hunder så vil lengden på et drev med los variere mellom raser og den enkelte hund. I praksis er det lengden på drevtid som avgjør om en hund en kortdrivende eller løs, på drevet halsende. Miljødirektoratet har likevel valgt å ikke forskriftsfeste en maksimal lengde på et drev med los. Basert på tidlige uttalelser fra Direktoratet for naturforvaltning fastholder Miljødirektoratet tidligere kommuniserte definisjon om at grensen mellom kortdrivende og løs på drevet halsende hunder er drevtider på 5 minutter. Dette vil si at dersom en hund som i utgangspunktet er støtende/kortdrivende har drevtider som overskrider 5 minutter vil den aktuelle hunden i et slikt drev falle inn under definisjonen løs på drevet halsende.

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://jakt24.no/bruk-av-stotende-hund-til-jakt-pa-klovvilt-i-norge/&ved=2ahUKEwjx6K6MqpnmAhVr16YKHcJBBqoQFjAIegQICRAB&usg=AOvVaw3uadYkT8SXJ9JRKLI3bsDB

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, jjrckd skrev:

 

Tror forøvrig uansett ikke at en NEG vil kunne defineres som en støtende kortdriver uansett hvor kreativt en tolker forskriften.

 

Hvis den derimot er stille på jag er den uansett lovlig. Og hvis den ikke er det, er den like ulovlig å bruke på elg (når elgen løper) som på hjort eller annet. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med jaktprøve på NEG. Mener du at det er poenggivende om en NEG får ganglos på en hjort på en jaktprøve?

 

Edit: Mener forøvrig ikke at en NEG er uegnet på hjort gitt at den har de rette egenskapene. MEN, jeg ville ALDRI kjøpt en NEG hvis jeg kun skulle jaktet hjort. Har ikke spekulert mye over hvorfor de NEG jeg har sett i aksjon jager så hardt. Kanskje er det gener, innjaging, etc men kanskje er det også at når de kun brukes på hjort så trigger det andre instinkter en når de brukes på elg? Vet ikke, det finnes uansett andre raser som er mer egnet på hjort.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Forskrifta skiller ikkje på  hjorteviltet så det bør vel vere likt på ei jaktprøve? Om det er slik aner eg ikkje men det er sikkert prøvedommere her inne som kan svare på det.

Dønn enig i at det er feil for ein med lite erfaring med hund og jakt å anskaffe NEG for løshundjakt KUN etter hjort, akkurat som med båndhund. Det har eg også nemnt i tidlegare innlegg.

Det er langt fram og mange kontakter med hjorten før bikkja eventuelt knekker koden. Det er enklere veger å gå med andre raser, men om ein vil og har lyst så er det absolutt mulig. 

 

Eg er på tredje NEG nå, siste er bare hvalp enno. Begge forgjengerene fungerte heilt greit på hjorten. Nr to fungerte eigentleg meget bra men ho vart desverre kjørt ihjel...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tussehaugen skrev:

Forskrifta skiller ikkje på  hjorteviltet så det bør vel vere likt på ei jaktprøve? 

Hvilken forskrift er det du viser til? Forskriften som er diskutert så lang i denne tråden er vel § 22, og den spesifiserer at denne særforskriften gjelder hjort og rådyr. Elg er ikke nevnt med ett ord i denne paragrafen. Hva som er løs på drevet hund er en annen diskusjon.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_9#§31

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, moviken skrev:

Ganglos er uønsket atferd for stillende hunder. 

 

Akkurat? Sikkert derfor det er poenggivende på løshundprøve for elghunder?

 

MOMENT 7. LOSTID (koef. 0,5)

Lostid for stålos eller ganglos angis med en nøyaktighet på hele minutter. Pauser på under 2 min skal ikke trekkes fra i lostiden.

Ved flere loser legges lostidene sammen.
Ganglos regnes også inn under lostid, men kan ikke godskrives med flere minutter enn fast stålostid. 

 

At stålos er det ideelle og det vi ønsker å oppnå på jaktprøver for løshund er i mine øyne selvsagt, men å kalle ganglos uønsket (som ofte brukes om diskvalifiserende feil) blir vel å dra det litt langt?

 

Jeg smiler litt i skjegget og nikker anerkjennende jeg når bikkja mi blir taus i det hastigheten blir så høy at han ikke lenger lett følger elgen, og jeg smiller enda bredere hvis det etter en stund blir ny stålos....

 

Nå handler denne tråden om hund til hjortejakt, og til ren hjortejakt hadde jeg valgt noe annet enn NEG. Men når vi kan felle hjort i elgjakta er det morro når det klaffer, selv om det er en NEG.

 

Edited by Swift
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

9 timer siden, jjrckd skrev:

 Har kun erfaring med 2 stk NEG som brukes kun på hjort men begge disse loser som om de skulle vært drevere. Fort går det også og det hender ikke sjelden at hjorten som skytes for disse har skum rundt munnen.

 

På 3.12.2019 den 12.09, tussehaugen skrev: Men normalen er for det meste at hjorten tar ut som fy, bikkja etter og alt reiser langt.

Når en NEG jager en hjortekalv over lengre tid- som beskrevet over- er det er vel liten tvil om at dette er et brudd på Viltlovens §19, lov om human jakt? Forskriftens §22, for hjort og rådyr- er vel utarbeidet nettopp for å forhindre slike episoder? Altså, hunden skal være så liten og treig at den ikke jager hjorten "til den skummer rundt munnen" 

Et annet moment, dyr som skytes etter slike loser som beskrevet over er som regel så fulle av adrenalin og melkesyre at kjøttkvaliteten blir deretter. Kvaliteten på kjøtt fra stressede dyr burde være et kjent problem for de fleste jegerne.  

Når jeg oppsummerer tråden er vel enkelte av oss uenige i tolkningen av forskriften, men det ser ut til at det er enighet om at NEG ikke burde være førstevalget til primært hjortejakt.😉

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Swift «ganglos» er vel noe annet enn et «drev» 

I et dachs/basset drev etter rådyr så dilter hunden på sporet av dyret, kanskje godt utenfor synsvidde, og rett bak noen ganger. Dyret går litt, står litt og løper av og til. Det gjør en NEG ofte bak en elg også. Men den skal ikke lose i en slik situasjon. Det tror jeg trekker kraftig ned på en prøve.

Men i en «ganglos», så går elgen så sakte at hunden er på den, og loser, det er en «stålos i «bevegelse». Dette er absolutt ønsket adferd.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

@M67 Ja, vi er nok enige. Mitt forrige innlegg gikk på kommentaren om at ganglos var uønsket. Noe vi er enige om at det ikke er da det som du sier er en stålos i bevegelse. 

 

Ellers, som du nevner, hadde jeg gått for en dachs eller drever til hjort, hvis ikke terrenget er vertikalt da vel å merke.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Men for å snu det? Hvilken rase om løshundjakt på hjort er primærmålet?

Dachs siden den kanskje ikke jager hjorten over for mange kommunegrenser?

 

Eller er det en håpløs oppgave?

 

K

 

Det er jo det store spørsmålet. Min erfaring er at hjorten kan ture som et rådyr tidlig i jakta men drar ofte rett ut senere i sesongen. Værer den folk så drar den som regel alltid rett ut når den har en hund i hælene. Personlig så liker jeg en god los hvis det turer i nærheten av meg men kjenner ingen tilfredsstillelse med en los som holder på i det uendelige når det er åpenbart at det ikke blir fall. Her er jo folk forskjellige, for noen er losen målet, for andre er det fall. Selv har jeg kommet frem til at en hund med max lostid på 1t ville vært perfekt. Hvis den i tillegg klarer å få hjorten til å stå så hadde det vært helt ypperlig. Har en Fauve nå, fin fart på drevet, hjorten turer gjerne, men syntes lostidene blir for lange hvis hjorten drar ut. Erfaringen min med Drever (men da på rådyr) er at den er "verre" enn Fauven. Tipper jeg vil gå for en terrier som neste hund. Mest sannsynlig en tysker med gode linjer.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Beste rase til kun laushund på hjort?

Eg hadde valgt ut frå terrenget eg jakter mest på.  Er det stort, bratt eller kjem snoen tidleg då hadde eg valgt ein litt større rase og motsatt. Viktigere enn rase er å velge ut frå gode jaktlinjer. Mange av dei mindre drivande hundane er populære som sofabikkjer, er avla for hardt på utsjånad og jaktlysta er heller laber. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jo en Fauve tidligere. Og det store problemet da var jo at jeg hadde rådyrjakt, på et nokså lite terreng i tillegg, men der det var hjort.

Alt for ofte fikk den los på hjort, og forsvant over alle hauger og Garmin-rekkevidde, og kom tuslende utpå senkvelden...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, tussehaugen skrev:

Beste rase til kun laushund på hjort?

Eg hadde valgt ut frå terrenget eg jakter mest på.  Er det stort, bratt eller kjem snoen tidleg då hadde eg valgt ein litt større rase og motsatt. Viktigere enn rase er å velge ut frå gode jaktlinjer. Mange av dei mindre drivande hundane er populære som sofabikkjer, er avla for hardt på utsjånad og jaktlysta er heller laber. 

Jeg nevnte dachs for kona, og joda, hun kunne snakke med ei dame hun kjente, som hadde 6 stykker, og drev oppdrett

Jakter hun med dem spurte jeg, svaret var nei, men de var veldig søte...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

 

3 minutter siden, M67 skrev:

Jeg hadde jo en Fauve tidligere. Og det store problemet da var jo at jeg hadde rådyrjakt, på et nokså lite terreng i tillegg, men der det var hjort.

Alt for ofte fikk den los på hjort, og forsvant over alle hauger og Garmin-rekkevidde, og kom tuslende utpå senkvelden...

 

K

 

 

Høres kjent ut... De som skrev rasestandarden kan ta den og tørke seg bak med den🤣 Strihåra Drever er det faenskapet er..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nevnt en Beagle. Terrenget er variert med innslag bratte lier og steinur, litt for krevende for dachs og andre små hunder. Vi har tidligere hatt et par drevere på laget, men Beagelen er i en annen divisjon- (antaklig mest pga bedre dressur). Brukes til ettersøk, løshund og på sporet i bånd. Funger meget bra i los etter hjort- de gangene jeg slipper den. De første årene turet hjorten i ring i terrenget, men nå kjenner hjorten tydeligvis hunden og tar kun en runde eller to- før de drar ut av terrenget. De lærer fort. Stålos er ikke uvanlig, men har ikke greid å stille innpå å få skutt i stålos. Skjøt både elg hjort og rådyr for den som åring, den fikk da litt for mye selvtillit. Det ble en stri tørn å ta av den sjefsrollen etter det😕

Negativt med min  Beagel: Jaktidiot som aldri må gå uten bånd selv på korte turer. Krevde nok en bestemt/hard dressur. Sterk hund, og hard i lina når en er tett på frisk hjort i terrenget. På ettersøk er den lett å gå med. Tynn i pelsen, blir lett frossen. Den har ingen forståelse for at den er en liten hund, møter den en annen hannhund/huskey på "sitt område" forstår han ikke at han er en mindre hund og vil tape en kamp... Konstant sulten, krever stor disiplin i matveien- hvis ikke blir den en julegris på få dager.😕

Positivt: Fin familiehund, glatt fin pels som er veldig lett å holde ren. Sosial, huslig og lydig. Sporsikker, takler det meste av terreng. Etter 3-4 årsalderen ble den en meget "forstandig" hund. Bra losmål og bryter av losen rimelig kjapt når hjorten stikker ut. Ingen interesse for sau, men jeg stoler ikke på den, slipper den ikke før sauene er borte. 

 

Jeg vil nok ikke anbefale en Beagle som første hund om du ikke har godt med tid til dressur de første par årene, krever litt. Men når den først har forstått sin plass i hierarkiet har du en fantastisk venn og jaktkompis. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Swift skrev:

 

Akkurat? Sikkert derfor det er poenggivende på løshundprøve for elghunder?

 

 

 

Tror ikke det blir veldig mye poeng av 30sek uttak og ganglos resten av dagen. Men morro for postene er det jo. Hunder som jager etter driver dyra ,hadde hunden klart å holde kjeft når losen tok ut hadde dyra stoppet fortere.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ganglos og fart så har eg kun sett to versjoner av dette hos typiske elgbikkjer. Enten så går dei sakte, altså meget sakte og blir tause når farten øker,  eller så er det full los i den farta bikkja klarer å springe. Uansett lostype så har eg aldri opplevd ei elgbikkje som loser utan at dei har synskontakt med vilt. Sakte ganglos er poenggivande på jaktprøve og aksepteres. Bikkje som loser i full fart er det ikkje lov og heller ingen vits å slippe på elg eller hjort, langt mindre å stille på jaktprøver. Er mulig ikkje nødvendig å definere kva som er ganglos for det gjev seg litt sjølv.

 

Når det gjelder spørsmål om kvifor ganglos er ok så er det mest vanlig at elgbikkjer har ganglos og det hadde vore heller få som gikk til topps på jaktprøvene i både Norge og Sverige om ikkje dette var tillatt. Ganglos er ikkje noko problem på elg, det går så seint at du mange gonger klarer å avskjære eller gå den opp. Ganglos på hjort har eg ikkje opplevd, det blir istaden meget korte loser som flytter seg rundt i terrenget.

Mulig dette er årsaken, veit ikkje...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, moviken skrev:

Hunder som jager etter driver dyra ,hadde hunden klart å holde kjeft når losen tok ut hadde dyra stoppet fortere.

Du er spot on på første del. 

Mange elghunder gjer akkurat dette, jager etter og dei driver dyra. Det er trygt å spasere bak å bjeffe og dei foretrekker dette.

Dyktige og tøffe bikkjer fronter elgen dei loser godt og og det står som spikra.

Link to comment
Share on other sites

Turer hjorten i terrenget rundt postene kan den holde på en time eller to, men tar hjorten ut kommer den fort tilbake til der den forlot meg sist og følger sporet mitt til den finner meg, så starter vi søk etter nye dyr. Har det vært en lang los sitter den på ATVen og venter til jeg kommer. Det lengste den har vært borte etter at hjorten tok ut er vel en liten time. Regelen er 10-20 min. Jeg går sammen med hunden, så søker den ut en 100-300 meter til hver side til den finner dyr. Kommer innom meg ca hvert 5 min i håp om skryt og en liten godbit. Slipper den kun i et kjent område med litt fjellterreng, lengst mulig unna trafikkerte veier og strie elver. Er den på los er den idiot og hopper på elva uten tanke for konsekvensen. I trafikkerte områder går den med sporlina sammen med meg. 

Link to comment
Share on other sites

På 5.12.2019 den 12.36, jjrckd skrev:

Skjønner ikke dette meg ganglos. Hvorfor regnes ikke en hund i ganglos som løs på drevet losende? Ser at det opereres med max lengde på drevtid på støtende hunder men hvor kommer dette med farten på losen inn?

 

Sannsynligvis fordi en ganglos ikke er et drev som sådan, men en elg som rusler med en stillende hund rundt seg. Er jo rimelig vanlig spesielt på ungdyr at det rakler litt i losen, ikke står helt i ro. Okser også, kan det synes som. 

Link to comment
Share on other sites

Har en stor dachs som er innjagd på rådyr og rev. Var i Finland i høst på et drevmesterskap. Var litt skeptisk da dommeren fortalte meg at det ikke fantes rådyr, men kun hjort i terrenget jeg trakk. Men dachsen overbevisste. 2 fulle drev på hjort som turet som bare det. Setter av et par dager i elgjakta neste år der elgbikkja blir hjemme og dachsen får enerett på de få hjortene som er i terrenget.

Hjorten turer bedre da man har en saktedrivende hund med godt og forutsigbart fotarbeid. Bukk i brunst kan likevel dra rett ut, er jeg blitt fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...