Jump to content

Pusse for å få tilbake presisjonen


Stihl Crazy

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg ny rifle men tenkte og beholde gammle rifla også.

Denne gikk skikkeligt bra med enkelte ladninger og kuler, snakker om helt ned mot 7-8 mm tre skudd på 100 meter, mer normalt ca 15 mm.

Nå sliter jeg med tommen eller så.

 

Gått ca 1500-2000 skudd ca.

Var til børsemaker for og sette i nytt avtrekk på rifla han tok en titt med kamera og sa at det var rikelig med mantel i løpet.

Hadde kanskje tenkt nytt løp jeg da men kanskje jeg bør gi det en sjangse til.

 

Har brukt litt av hvert når jeg har pust løpet, mest ballistol, har brukt en del skum avogtil også.

 

Synes og huske at problemene begynte når jeg prøvde med eds red, fulmens greenbore og messingbørste, før det brukte jeg bare pusselapper og en tipton pussestokk.

 

Kan jo være tilfeldig at problemene startet da, uansett noen med tips til hva jeg kan prøve?

Har nevnte iverfall ikke noe om rust eller utbrenning av løp.

Kaliberet er 6,5x55. Løpet er ca 50 cm.

 

 

Edited by Ei tohi varjata
Fikset overskrift. Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Du har det på en pussepropper eller fille og jobber den i pipa. Drar frem og tilbake.

 

Jeg tar 5 frem og tilbake de første 15 cm. Så 5 frem og tilbake ca 40 cm så 5 frem og tilbake hele pipelengden. 3-4 tørre filler/propper. Så gjentar jeg prosessen. Gjør dette til du syns det ser rent ut. PS det vil aldri slutte å komme svart da denne gugga også sliter lett på metallet i pipa. Så ikke bruk den for ofte eller for mye. Men super når det er mye som skal ut.

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt er denne https://www.skytterlinken.no/slipepasta-j-b-borebright. Jeg bruker også pussepropper tilpasset kaliber og tar hele løpet i en omgang, bytter propper til det ser noenlunde rent ut. Avslutter med bronsebørste og en oljet pusspropp for å få bort eventuelle pastarester nede i riflingen. Jeg skyter ikke så mye med mine tre våpen (to rifler og en drilling), men har gjort det til vane å ta en omgang med JB-pasta hvert år (etter trening og før jakta starter).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tok ikke varmt vann men rikelig med olje, er alt håp ute da eller?

Rikelig olje skal gå, men de greiene akselererer rust rimelig greit. Er det kobber/ mantelbelegg du har, så kan det sitte i rustgroper - men det er uansett mye enklere å fjerne slikt med kjemi enn å polere det bort med JB eller Gold Medallion - begge innebærer mye gnukking med pusselapper før du blir kvitt noe særlig kobber.

 

Boretech Cu2+ er det mest effektive mantefjerningsmidlet uten ammoniakk som selges i dag - muligens etter Wipeout med akselerator, men det er håløst å få tak i. Å drive og polere ut kobber er uansett meningsløst, når en bare kan løse det opp.

 

 

Jeg skyter mye - jeg sliter ut minst 1 1/2 løp i året, og jeg har pusset to rifler i dag. Jeg pusser ei rifle grundig omtrent en gang i uka.

Jeg bruker igrunnen to måter. 

Hurtigmetoden:

Bronsebørste med olje på 20-30ggr gjennom løpet, samme retning som kula.

1-3 lapper/propper med olje

1-2 med aceton for å få ut olja

2-3 med Cu2+ eller KG1

la stå i 10-15min

1 med Cu2+ eller KG1

la stå i 10-15min

gjentar til lappene kommer ut hvite om jeg gidder, ellers ikke... De blir jo blå om det er kobber igjen, men det er gjerne blandet i med litt svart også.

Så 2-3 med olje (Eds Red) og en tørr

 

Lettvintmetoden:

2-3 lapper / propper med Cu2+ eller KG1 

la stå 15-60 min

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

la stå halve dagen

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

la stå til kvelds

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

neste morra 

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

rett før middag

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

før jeg legger meg

1 lapp med Cu2+ eller KG1 

....

Så 2-3 med olje (Eds Red) og en tørr

 

Etter en slik puss, og kanskje hver 500 eller 1000 skudd, eller om jeg syns "det er noe", så kjører jeg en gnukkerunde med JB, først og fremst i bakre del av løpet, noe ala det Mas-36 sier, men bar ejukker att og fram så fort og mye jeg gidder. Puss rent etter på med Eds Red. og tørre lapper.

Kjører du en lapp til 1cm fra enden, eller holder en Q-tip inni munningen samtidig som du lyser inn med et skarpt lys vil du få et godt inntrykk av hvordan det ser ut.

Kammerenden kan du se i med ei lupe mens du holder løpet mot ei lampe eller himmelen.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var ikke mangel på råd, og takk for det!

Virker som KG produkter er sentralt men spørs om jeg ikke må være gnikke-Guri med JB eller Goldmedallion da KG virker vanskelig og få tak i.

 

Men sett nå at jeg allikevel får tak i eks vis kg 12, hvor ofte gjør du fremgangsmåten din vavlo? Etter hver skyting?

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Nope. Har gjort det sporadisk, bare for å se om mantling som har vært tilstede kunne påvirke presisjon. Når vi nå først diskuterer dette. Jeg har aldri brydd meg særlig om dette så lenge løpet samler ok til mitt formål. Drar gjennom en runde eller to med lapp fuktet med KG 12 eller Patch Out ifm med puss etter skyting. Sjekker løpa mine med borecam en gang i mellom og er vel så heldig stilt at ingen av dem oppviser noen betydelig mantling, ved nevnte pusseprosedyre. Kan hende en  må følge med bedre ved bruk av kobberkuler.

Link to comment
Share on other sites

Er stor forskjell på løp. Noen samler dritt, andre ikke. Ingen direkte sammenheng med presisjon utover de som går aller best gjerne samler lite dritt. Jeg har heller aldri hatt et som gikk elendig og mantla lite...

Noen begynner å mantle etter 1000-2000-3000 skudd, andre slutter etter 500.

Noen blir gradvis verre, og går gjerne dårligere om en ikke holder dem rene. Andre slutter plutselig å skyte, og noen må ha noen skudd før de går igjen etter puss...

Akkurat nå skyter jeg to 6.5-løp som begge er en plage å holde rene. Men de går, selv om hastighetsvariasjon går opp når jeg slurver. Uten betydning på 100m, men kritisk på 1000.

 

Skytterlinken har Cu 2+, det virker, og er gnukkefritt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Sitka skrev:

Var ikke mangel på råd, og takk for det!

Virker som KG produkter er sentralt men spørs om jeg ikke må være gnikke-Guri med JB eller Goldmedallion da KG virker vanskelig og få tak i.

 

Men sett nå at jeg allikevel får tak i eks vis kg 12, hvor ofte gjør du fremgangsmåten din vavlo? Etter hver skyting?

 

 

Da kjøper du Boretech !

7 timer siden, M67 skrev:

Skytterlinken har Cu 2+, det virker, og er gnukkefritt.

 

Etter jeg begynte med disse produktene har alt av gnukke-remedier stått bakerst i skapet. 

 

Gjør som M67, tar en runde gjennom løpene etter 500ish skudd. Da slipper du at det bygger seg opp med mantel også.

Kan forøvrig anbefale Carbon Remover`n til Boretech i tillegg. Tar fastbrente kruttrester lett som bare det.

 

Gnukke kan man gjøre på kjerringa😄

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Ser at den ene (Cu 2+) tar kopper, naturlig nok og den andre Carbon remover tar selvfølgelig karbon.


Trenger jeg begge for og fjerne mantel?

Tenkte i utgangspunktet lettvintmetoden til M67 med Cu2+ samt og polere med JB etterpå, men dersom dette bare er halvveis så kjører jeg vel på med Carbon fjerneren også.

 

Har lurt litt på om jeg bare skal kline til med ett nytt 60 cm løp også, all den tid geværet er hos børsemakaren, det korte løpet har irritert meg litt.

Men uansett nytt løp eller ikke så er dette nyttig info for meg.

 

 

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

En hurtigmetode for å fjerne dritt/karbon er å gi løpet noen runder med Super 1 olje på en bronsebørste, mens løpet fortsatt har en lunk etter endt skyting. Da er det ikke nødvendig med mye gnikking når du kommer hjem.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Halvveis offtopic, men jeg har en .45 pistol med rustpitret løp. Den mantler naturlig nok som f når jeg skyter vanlige mantlede kuler, blir synlig kobberfarge etter tre skudd.

 

Så kom jeg til å prøve noen slappe hjemmeladninger med Berry's kobberpletterte hulbase blykuler. Disse er myke og har et veldig tynt lag kobber som er kjemisk bundet til blyet.

 

Skjøt bare 5-6 skudd fordi det viste seg at ladningen var for slapp til å veksle, det ble flere klikk og forkilinger per magasin fordi det ikke var nok rekyl til å kaste ut tomhylsa. Overraskelsen var stor da jeg skulle pusse etterpå- de kobberpletterte kulene hadde fjernet alle mantelrester etter de ca 50 skudd vanlig helmantel jeg hadde skutt først. Ikke et spor av kobber eller bly igjen i løpet, bare grått kruttslam som forsvant etter to pusselapper med olje. Dersom denne effekten er repeterbar, så vet jeg hva jeg gjør med denne pistolen framover ..

Link to comment
Share on other sites

@Mas-36, jeg trodde først at det måtte være et belegg over mantelrestene. Pusset med alskens lurium, men det eneste som kom ut var en del gråsvart kruttslam på de første par pusselappene. Inspiserte pipa grundig, og det er ingenting annet enn stål der nå. Jeg skulle fått noe blåfarge på pusselappene hvis der var noe kobber, ikke en antydning. Brukt børste også, i tilfelle det var noe bly over mantelrestene. Ingen forskjell. Kobberbørsten burde i det minste kunne ripe såpass gjennom eventuelle blyavsetninger at kobbersolvent kunne komme til underliggende mantelrester etterpå, men som sagt var der ingenting.

 

Jeg lurer på om dette kan skyldes at pipa er litt rom, og at mantlede kuler ikke obturerer ordentlig på såpass lavt trykk som .45 ACP opererer med. Da kan det hende de river over riflingen og mantler ekstra mye, jeg la merke til at det utelukkende legger seg mantelrester oppå bommene.

Kulene fra Berry's er som sagt veldig myke, og har hulbase. Jeg tipper at de obturerer i løpet og får bedre tak i riflingen. Da tar de visst også med seg mantelrester av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Det som er planen ja. Fikk mye lavere hastighet enn ladedataene til Vihtavuori oppga, det tyder vel også på i overkant rom pipe. Er snakk om en Kongsberg Colt som lå utendørs under krigen, så pipa er mildt sagt rufsete. Jeg skal øke på litt forsiktig med krutt, bare akkurat så det veksler, det bør bli en passelig koseladning for en gammel kriger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...