Jump to content

Kjøp av 22lr for baneskyting


advantix

Recommended Posts

Jeg skal straks begynne prosessen med å kjøpe min første 22lr pistol for baneskyting. Jeg har skutt med klubbvåpen i snart et år, og føler nå behov for et eget våpen for å bli en bedre og mer stabil skytter. I klubben er det primært Ruger Mark IV, Browning Buckmark. Har også prøvd en Walter PSG, men klubbens utgave er ganske sliten.

 

Ruger og Browning syns jeg virker for upresise, da grepet er for løst, og fører til at det blir en del vingling og rykk under avtrekk. Walteren er den jeg liker best. Men siden grepet ikke er fininnstilt til min hånd er det ikke helt optimalt, sikte er heller ikke alltid finjustert. Den gir også endel klikk pga mangel av vedlikehold.

 

Noen gode tips til ett bra våpen? Som nevnt er nok PSG noe jeg gjerne kunne kjøpt, men dette er vel også den dyreste i klassen, så vil gjerne høre om alternativer som har noen av de samme kvalitetene.

 

Hva er det beste bruktmarkedet. Det ligger noe på finn.no, noe hos intersport-bogstaveien, og oslo skytesenter, men finnes det også andre plasser med greit utvalg?

 

Det finnes garantert lignende poster om samme tema, men siden endel at disse trådene er gamle vil jeg gjerne bli oppdatert på det nyeste, ikke det som var best for 8-10 år siden :) 

 

Alle tips fra erfarne skyttere blir veldig satt pris på. På forhånd takk :)

Edited by advantix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom du kun skal skyte baneprogrammer så er det vel Pardini som jeg vil anbefale. Dersom du ikke klarer "pardiniknekken" (grepsvinkel) så er det mulig å få tak i grep med rettere vinkel. Et billigere alternativ, men definitivt konkurransedyktig i baneprogrammene er Feinwerkbau AW93. Jeg har begge og selv om jeg skyter AW93'en mest så er nok Pardinien bedre totalt sett. Fordel med Pardini er at du enkelt kan konvertere til .32 dersom det er et aktuelt kaliber for deg.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har litt dårlig erfaring med Pardini, da vi har et klubbvåpen som er svært så humørsyk(selv etter puss). Og et medlem som har vært nokså uheldig med sin. På en annen side er det absolutt ikke noe å si på treffsikkerheten når alt fungerer som det skal.

 

Ellers så har jo både Walther, Hammerli og andre europeere mye snadder å velge mellom.

 

Jeg kjøpte akkurat min første finpistol. Landet på en Unique Des69 da den ligger godt i hånda mi, var rimelig og har behagelig rekyl med vekt framkant av løp. Noe annet stort pluss er at du kan trene tørrklikk med de. Gav 4500,- fikk da med originalkoffert, ekstra magasin og vekt nr.2. Har også bestilt ny tennål og fjær fra Sverige, da den trolig har gått noen titusen skudd. Og har en lei tendens til å ryke på et stevne eller et annet ukurrant tidspunkt. Presisjon er det heller ikke noe å si på.

Link to comment
Share on other sites

Walther GSP er veldig trygt og godt. Designet har bare såvidt vært endret en gang på femti år ellerno sånt, og kunnskap og reservedeler er ikke noe problem.

Driftsikkerhet er bra, men den er ikke noen Glock. Den må pusses den også som alt annet.

Grepsvinkelen, sammenlignet med andre banepistoler er ganske rett.

Fremdeles i produksjon.

Mange som selger GSP tilbyr også .32 topper til disse.

Flere produsenter leverer grep til GSP.

 

Hämmerli SP20 er et annet godt alternativ. Dessverre ble de oppkjøpt av Walther og modellen avviklet for en del år siden, da den tydeligvis konkurrerte for hardt mot deres egne modeller, spesielt SSP som så ut til å lide under Hämmerliens tilstedeværelse. Ikke voldsomt kresen på pussing, men må tas hånd om innimellom. Muligens litt mer kresen enn GSPen, men ikke veldig.

Grepsvinkel ligger litt flatere enn GSPen.
Kjøper du en slik, sørg for at det er RRS versjonen som er siste revisjon. Er den laget i Tyskland er den aller siste produksjonsrunde. De ble laget i Sveits før Waltjer kjøpte de opp.

RRS kan bygges om til .32 ganske enkelt ved å bytte pipe, rekylfjærer og sluttstykket. (tre unbracoskruer i fronten er alt som skal til av mekking).

Ikke fullt så mange tilgjengelig på brukten som GSP.

 

Pardini SP er vel den mest kjente og objektivt beste pistolen av dem alle. Nesten alle av de beste skytterne benytter denne, både i Norge og internasjonalt.

Grepsvinkelen er ganske flat. For de som får dette til å stemme for dem er det en stor fordel da du slipper å bruke krefter på å holde pistolen i riktig vinkel.

Nyeste utgave som kom for et par år siden var mulig å bygge om til .32, men dette er ikke mulig på eldre modeller.

Påstått litt mer kresen på puss, men dette er etter min mening en overdreven påstand. Men den må tas vare på selvsagt, men ikke i noen ekstremt stor grad mer enn de andre to.

Årsaken til at moroklumper omtaler hånda i været ved funksjonsfeil som en "pardini-hilsen" er nok ganske enkelt fordi det i de fleste skyttermiljøer er et overveldene flertall som skyter Pardini, så da sier det seg selv.

Pardini er også godt representert i Norge og man får et lass med ulike grep til den fra flere produsenter. 

Finnes i "vanlig" og RapidFire utgave. Sistnevnte har et betydelig lettere sluttstykke og innlagte vekter i fronten for å redusere den allerede minimale munningsvippen og opplevde rekylen under hurtigprogrammene.

 

 

Alle tre er svært gode pistoler til baneskyting. Som relativt fersk kan det være lurt å kjøpe noe som de andre i klubben også har, slik at om du får noen problemer med våpenet, så er det alltids noen som kan hjelpe deg. Så om alle de andre har GSP, så kjøper du ikke Pardini med mindre du aldri regner med å måtte ha assistanse med noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har skutt masse med Unique D69, Walther GSP expert og Pardini SP. 

Av dei er det absolutt Pardini som eg trives best med og eg meiner har høgast potensial. Dei to andre føles bare heilt feil når eg tar i dei no. Da tenker eg både på grepsvinkel, senterhøgde, avtrekker mm. 

 

Av andre kandidater har eg prøvd Morini, Feinwerbau og Benneli. Alle disse virker som gode alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, Benelli MP90S World Cup fremstår som et god kandidat, men denne har ikke veldig stor utbredelse blant skyttere, kun i enkelte miljøer, og den har visstnok en tendens til å være litt småkilen, så selv om den føles veldig god så turte ikke jeg å kjøpe en selv, rett og slett fordi INGEN hadde noe peiling på den.

 

Morini og MatchGuns ville jeg vært forsiktig med. Spesielt sistnevnte.

SSP ville jeg også unngått med god margin.

 

(jada, jeg vet jeg garantert tråkker på noen tær her, dere får bare tåle det. sårri.)

Link to comment
Share on other sites

På 1.12.2019 den 11.55, advantix skrev:

"...Noen gode tips til ett bra våpen?.."

Pardini, Benelli, Walther blir aldri feil.

 

Kjøp så nytt du har råd til. Grepet fintilpasser du etter hvert sjøl med Plastic-padding. Om du bare har erfaring med enkle og slitne klubbvåpen, så må du definitivt prøve skikkelige matchpistoler som nevnt. Himmelvid forskjell, og vil gi deg gode opplevelser. Om ingen i klubben din har slike, så søk andre klubber med aktive skyttere som har matchpistoler. Bare artig å låne bort våpen til interesserte. 

Link to comment
Share on other sites

Alle tre eg nevnte har eg no pressa 6 skudd i magasinet på😉

 

Blei nevnt Match Gun oppi her. Her har eg lest masse forskjellig, men virker som dei seinere partia har fått orden på funksjoneringen. Virker som eit våpen med spennende løsninger , Men litt spesielt med tanke på magasin og lading av 6 skudd. 

 

Hammerli SP20 har hatt ein del problemer med sprekker, men veit ikkje om det gjelder siste RRS verdjonen. Deler kan vel og bli eit problem siden Walther ikkje har særleg med deler til den på lager og ikkje kommer til å produsere dei heller. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp våpen der du kan justere grepsvinkel i høyde og side, dvs Walther SSP, Morini og Matchguns. Alle disse krever hyppig og riktig vedlikehold.

 

Selv ha jeg Feinwerkbau AW93 Light, den funker utmerket og har bombesikkert magasin, sleiden stopper i bakre stilling etter siste skudd, tennål kan brukes i atomkraftverk. Svært enkel å ta løpende vedlikehold på. Hos meg løsnet sight hood, å jeg kjenner til en pistol til med samme feilen, utover det så funker den utmerket. Vurderer å gå over til Walther SSP.

 

Benelli, der knekker tennål støtt og stadig.

 

Pardini, nesten alle har en slik, stopper støtt og stadig, men det har jo vært en fordel for oss som trenger all hjelpen vi kan få. Grepet var veldig vinklet tidligere, men er mer normalt nå. Noen tar noen drag med sandpapir ytterst på CCI Standard kuler, da skal disse visstnok mate bedre i magasinene, visstnok patron nr 4 som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med walther gsp, den hadde 32 kit og 22 sr kit.  Jeg klarte å komme opp til å skyte gode og stabil 45 runder med den, noen ggr opp til 47 men det var sjelden.  tenkte jeg måtte ha noe bedre og kjøpte en Morini RF.,    den har vært utrolig stabil, i starten måtte den ha en enkel puss når man kom til 300  skudd, nå må den ha en puss når den kommer til ca 7 - 800 skudd.  hvis den ikke får en enkel puss så får jeg matefeil.   Jeg kjøpte så Pardini RF med 32 kit som reservevåpen, den er meget bra til det meste. her er det bare jeg som må skyte litt mer med den for å prikke inn høyere score. 
Av alle disse 3 våpen så tror jeg faktisk Walther GSP med bedre grep, f.eks rink grep og ett lodd fremme på løpet er knallkjøp. det er rett og slett mye våpen for pengene.  presisjonen er der, den skyter glatt 5000 skudd uten puss.  Tok klubbens gsp frem en dag på trening og skjøt flere 47 og 49 serier før jeg pakket ned våpenet igjen..   Du finner ett slikt våpen med 32 kit ofte til rundt 8 000.-      Kjenner en som har en slik og han skyter MEGET godt og hans våpen har vel gått over 100 000 skudd.
Må vel nevne Matchgun her og.. den er totalt syk å skyte med, men har endel bugs, den krever at du kjenner våpenet ditt mer enn håndflaten din.. den er veldig kresen på rett rengjøring, og rett type olje på de rette plassene.  når disse faktorene er på plass så funker den som F.. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Think! skrev:

Pardini, nesten alle har en slik, stopper støtt og stadig, men det har jo vært en fordel for oss som trenger all hjelpen vi kan få. Grepet var veldig vinklet tidligere, men er mer normalt nå. Noen tar noen drag med sandpapir ytterst på CCI Standard kuler, da skal disse visstnok mate bedre i magasinene, visstnok patron nr 4 som er problemet.

Nå har eg to Pardinier i huset og feilfunksjoneringer med dei er kun ammorelatert med CCI og Top shot. 

Skuddene som ikkje går av i Pardinien min, går ikkje av i GSP eller Unique heller. 

 

Magasinene virker som er blitt revidert design på for nokre år sia. Før var dei veldig korte så CCI blei for lang og la igjen voks i framkant. Dette har eg ikkje problem med på min 2015 mod. Trur ikkje eg har hatt det på den vi har fra 2005 heller. 

 

Nå har eg vært stevneleder for meir enn 15 banestemner i år, og einaste feilfunksjoneringen på Pardini skyldtes feilmontert tennål etter puss. Andel Pardini på disse stemnene er over 50 prosent. 

 

Grepsvinkel er veldig personlig og eg har shimset min for å få den enda flatere(løfte kornet).

Når det gjelder justering av grep sidevegs, har eg kun prøvd det på Walther LP400 luftpistol. Likte det egentleg ikkje og synes  det blir mykje bedre om det blir fiksa i sjølve skjeftet. 

 

Uansett er eg enig med Wolfen over her, at GSP er bra budsjett alternativ med tanke på funksjon, pris og tilgang til deler. 

Link to comment
Share on other sites

Pardiniene jeg snakker om er siste modell, den som kan bygges om til 32. Hvorfor de stopper aner ikke jeg, men de stopper jevnt og trutt. Å hver gang de gjør det på stevne så hevdes det at de i ukesvis har vært feilfri men stopper på stevne. Eneste  GODE grunn til å kjøpe Pardini er at enn kan ha samme våpen til fin og grov. 

 

Den beste pistoln å skyte bane med er Matchguns, bare helt fantastisk å skyte med når den funker.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Må være noko med lufta i nord. 

Er fleire her som skyter den nye versjonen som ikkje har problemer med dei. Av dei som skyter feilfritt, er det både dei som pusser og dei som sjeldent pusser. 

 

Pardini har nok fleire gode egenskaper enn  å bygge om til 32. Er forbanna enkel å skyte godt med egentleg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Pardini grovpistol, samboeren har Pardini finpistol. Begge fungerer greit, de stopper ikke hverken jevnt eller trutt så lenge de får normalt vedlikehold. I nordlig luft. Sjøl har jeg FAS finpistol, men er ikke det minste i tvil om at den dagen den skal byttes ut vil det komme en Pardini nr 2 i skapet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 3.12.2019 den 21.18, AndersR skrev:

Ja, Benelli MP90S World Cup fremstår som et god kandidat, men denne har ikke veldig stor utbredelse blant skyttere, kun i enkelte miljøer, og den har visstnok en tendens til å være litt småkilen, så selv om den føles veldig god så turte ikke jeg å kjøpe en selv, rett og slett fordi INGEN hadde noe peiling på den.

 

Morini og MatchGuns ville jeg vært forsiktig med. Spesielt sistnevnte.

SSP ville jeg også unngått med god margin.

 

(jada, jeg vet jeg garantert tråkker på noen tær her, dere får bare tåle det. sårri.)


jeg har Benelli MP90S - har vunnet flere stevner med den. Etter ca 5000 skudd har jeg opplevd 2-3 kilinger, men nå kan jeg ikke huske sist den sviktet. Måtte bytte nåla etter ett år, men ellers har denne fungert veldig bra...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...