Jump to content

Tips og gode råd til planlegging av jakttur på hjort i utlandet


Tikkahunter81

Recommended Posts

Hei

Har sneket seg inn en tanke om en jaktur til utlandet etter hjort. Har jaktet i mange år i vestlandsområdet etter hjort, elg og reinsdyr og er veldig travel med det fra 20(10). aug til juletider, men noen dager på en jaktreise kan vel skvises inn.

Har ikke spesielt dragning mot drivjakter og den slags, men mer mot sniking og skumringsjakt/postering på hjort.

 

Så da blir det vel naturlig å se på f.eks brunstjakt?

Ideelt sett så hadde det vært best for meg å reist i november eller utenom jaktsessongen i Norge, men kunne kansje gått i slutten av september en 3-4 effektive jaktdager i utlandet. Da får jeg unna reinsjakta og starten på hjortejakta.

 

Hvor bør jeg eventuelt reise? (Polen?) og er det noen som kan anbefale et konkret opplegg, som de har gode erfaringer med? Budsjett +/- 25.000,- perr. pers?

1 stk voksen bukk?

Vet selvfølgelig at det ikke er garanti for å felle en bukk, men ønsker at terrenget skal være best mulig mhp resultat.

 

1-3 personer (mest trolig 2)

 

PS - Siden jeg ikke har rådyr på mine trakter, så hadde det vært en fin bifangst eventuelt..

På førehånd takk for alle innspill, har null erfaring med jakt i utlandet.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Timing er egentlig bra, i januar pleier de å organisere drivjakt på hjort for å fullføre jaktplaner (15.jan er det sesongslutt med hind). 

Pris per dag uten trofer er om. 200Euro (to hundre), i lenken nedenfor finner du adresser til jaktbyråer i "polsk statsskog", dem kan jeg bare anbefale - god overnatting, mat og folk. Bare velg fra lista hvilket området (=fly) som passer best, jeg har jaktet i flere av dem og ser ikke en større forskjel. Gi beskjed dersom du ikke forstår noe - pris lister f.eks. er lange og kompliserte. De byråene henter jegere fra luftplasser, det er bare å slappe av ;) 

 

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=ZGVmYXVsdGRvbWFpbnxib2d1c3pqZWxpbnNraXxneDo1YzkxMWFmNTRjY2RlNGEy

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra link og gode råd.

Ser ut til at jeg må skaffe meg Europeisk våpenpass og eventuelt Europeisk helsekort, i tilfelle tur.

Så også at det var en link om en spesiell tilatelse for innføring av våpen til polen. Den linken virket ikke, er dette noe jeg også må ha på plass?

 

Siden jeg ikke har peiling så har jeg fortsatt mange spørsmål, setter pris på alle svar:

1. Når er det fornuftig å bestille turen, for neste års jakt, nå/vinter/vår? (vurderer å få til en tur i 2020 eller 2021).

2. Må jeg ha våpenpass, godkjent skyteprøve for 2020/21 etc før bestilling av tur? Eller må vi ta en skyteprøve i Polen kanskje?

3. Regner med at det er vanlig å bestille ifbm en helg, er det noen spesielle regler for tidspunkt, eller er det bare å sette opp ønsket datoer/ og antall jaktdager?

4. Er det vanlig å betale turen ved bestilling? Hvordan blir eventuelt endelig beløp betalt, ved regning i ettertid, eller betales det før hjemreise?

5. Hvordan betales det eventuelt i polen, nettbank, mobilbank?

6. Hva med ekstra ting, som f.eks henting ved flyplass, en pils, eventuelt andre ting, er det kortbetaling og/eller eventuelt kontant?

7. Hvor mye kontanter bør jeg ha med?

 

Avslutningsvis, dette med reisetidspunkt, siden målet for turen er å felle en "passelig" stor hjortebukk. Er det et must å reise i brunsten, eller er det gode muligheter å oppnå det samme i seint okt, nov, des, jan, feb? Eller er det brunstperioden som gjelder?

 

Igjen takk for alle svar

Mvh

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

kan anbefale Kroatia,vi var i september i år fikk 4 hjort.

Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info.

 

Kan hjelpe litt ang. dine spørsmål :

 

1. Når er det fornuftig å bestille turen, for neste års jakt, nå/vinter/vår? (vurderer å få til en tur i 2020 eller 2021).

 VI HAR TUR I SEPTEMBER AVREISE 17.9 HJEM 22.9

2. Må jeg ha våpenpass, godkjent skyteprøve for 2020/21 etc før bestilling av tur? Eller må vi ta en skyteprøve i Polen kanskje?

VÅPEN PASS MÅ DU HA,I KROATAIA KREVES IKKE SKYTEPRØVE

3. Regner med at det er vanlig å bestille ifbm en helg, er det noen spesielle regler for tidspunkt, eller er det bare å sette opp ønsket datoer/ og antall jaktdager?

KAN KOMBINERES MEN SOM NEVNT VI ER ALLEREDE 5 STK SOM SKAL PÅ HJORTEJAKT I SEPTEMBER (BRUNST)

4. Er det vanlig å betale turen ved bestilling? Hvordan blir eventuelt endelig beløp betalt, ved regning i ettertid, eller betales det før hjemreise?

FORSKUDD BETALES VED BESTILLINGEN RESTEN KAN BETALES I ETTERKANT

5. Hvordan betales det eventuelt i polen, nettbank, mobilbank?

6. Hva med ekstra ting, som f.eks henting ved flyplass, en pils, eventuelt andre ting, er det kortbetaling og/eller eventuelt kontant?

KAN SENDE INFO

7. Hvor mye kontanter bør jeg ha med?

200 EURO MER ENN NOK ( ALKOHOL FORBRUK OG TIPPS TIL GUIDER )

Link to comment
Share on other sites

 

Hei,

jeg beklager sent svar, måtte kjøpe en bolig :)

1. da jeg bodde i Polen ringte jeg dem og spurte "går det neste helg?" ;) send en epost å spør, det koster ingenting.

2. våpenpass - ja da! skytteprøve - det tror jeg ikke, jeg har aldri opplevd en sånn sjekk, selv om det var påbud i Polen og.

3. se svar 1. det har sikkert ikke forandret seg siden jeg jaktet i Polen. Det kan variere fra sted til sted, og i september & januar (pga frister - start og slutt) er det uten tvil mer krevende - flere jegere fra Tyskland.

4. spør dem selv. ved den første gangen kanskje, når verten ikke kjenner deg måtte du betale litt på forkant, sannsynlig i "high season". Jeg har aldri betalt noe på forkant. Særlig at man må betale for trofeer. Du får alltid en faktura, de jaktbyråene er normale bedrifter.

5. med kort, men bekreft når du spør dem. det er kanskje et punkt som må utvides i det dokumentet.

6. jeg tror ALLE tar jegere fra flyplassen, pris for det finner du i prislister som du får via epost. Men det koster lite, i noen tilfeller var det inkludert i prisen.

7. nei. dersom du vil kjøpe noe mat til i butikken eller på en bensinstasjon (24/7 i Polen) - betaler du med kort.

 

Når du vil jakte i september (bukk) må du bestille kanskje flere måneder på forkant. de største drivjaktene som jeg har opplevd skjedde i januar (fullføring av jaktplaner på hind), men kanskje det var bare spesifikken i Pila området.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...