Jump to content

Kikkertsikte til skyteavstand på under 10 meter


LisleArne

Recommended Posts

Er endel tråder om kikkertsikter, men prøver meg...

 

Sliter med å finne et ok sikte til mini-skytebanen. De fleste jeg har prøvd oppleves uklare, spesielt når forstørrelsen økes.

 

Noen som har konkrete tips til rimelige kikkertsikter som fungerer bra på under 10 meter?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en sånn for et par uker siden. Har vel trent 4-5 ganger og 5-600 skudd. Ungene har brukt den og andre skyttere prøvd.

Foreløpig bare gode erfaringer, ser ut som mye for pengene.

Forbausende skarp optikk, men klikkene er ulne.. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Meopta MeoStar R1 4-16x44 har parallaksejustering fra 9 meter og utover. Knivskarp optikk uansett forstørrelse og med tydelige klikk. Kan ikke uttale meg hvordan denne stiller seg optisk sammenlignet med diamondbacken, men da jeg opplever meoptaen hakket skarpere enn viper pst gen 2 (5-25x50) vil jeg anta det skiller vesentlig ned til diamondback. Kan plukkes opp brukt fra ca. 5-6k.

Edited by Inner10er
Link to comment
Share on other sites

Leapers/UTG har fokus (parallax) fra 5yds, har en 6X32 bugbuster compact og de funker på korte avstander  

https://sandefjordpaintball.no/sikter-kikkerter/kikkertsikter

 

Hawke Vantage 4X32AO har fokus fra 10yds. har en slik og det funker på 10meter. Bedre optikk en Leapers/UTG

https://www.skittjakt.no/hawke/173263/hawke-vantage-4x32-ao-mil-dot-uten-lys-1--justerbart-obj

 

2-7X32  https://www.skittjakt.no/hawke/173264/hawke-vantage-2-7x32-ao-mil-dot-uten-lys-1--justerbart-obj

 

3-9X40  https://www.skittjakt.no/hawke/173266/hawke-vantage-3-9x40-ao-mil-dot-uten-lys-1-justerbart-obj

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å informere om at parallaksefri og at bilde er i fokus ikke er det samme. Dybdeskarpheten varierer med forstørrelse. For eksempel har Vanguard 1-7x44 fast parallakse ved ca. 90 meter, og oppgitt til å være skarp fra 0.5 meter ved minste forstørrelse og fra 5.5 meter på høyeste forstørrelse. Dette kalles nærgrense.

 

--> Er det kun skarpt bilde du er ute etter er det nærgrensen som er viktig (ser ut som det er dette trådstarter spør om?).
--> Er du også ute etter minst mulig parallaksefeil er parallaksejusteringen (også) viktig.
 

  

På 27.11.2019 den 22.48, lpm skrev:

Vortex viper pst gen 2 kan justeres ned til 20 yards. Er det noen som vet hvor bra denne funker på 15 meter?

 

Det er flere ulike modeller av PST Gen II med forskjellige forstørrelser og dertil ulik parallaksejustering.

  • PST Gen II 1-6x24: Fast på 91 meter (100 gårdsplasser)
  • PST Gen II 2-10x32: Fra 18 meter (20 gårdsplasser)
  • PST Gen II 3-15x44: Fra 18 meter (20 gårdsplasser)
  • PST Gen II 5-25x50: Fra 23 meter (25 gårdsplasser)

Så antar du har sett på enten 3-15 eller 2-10.

Disse skal da kunne justeres til å være parallaksefri på 18 meter (20 gårdsplasser) til uendelig.

Det er ikke nødvendigvis det samme som at bildet er skarpt, da må man sjekke nærgrensen ("near focus").

 

Ser for meg at det optisk kan være ganske stor forskjell på 15 og 18 meter.

 

Min hypotese er at du vil få uskarpt bilde med PST Gen II 5-25 på 15 meter med maks forstørrelse, men at bildet blir klarere når du skrur ned forstørrelsen (flytter nærgrensen for fokus nærmere). Med en PST Gen II 3-15 tror jeg også du må skru ned forstørrelsen noe, men mindre.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Midt-I skrev:

Så antar du har sett på enten 3-15 eller 2-10.

Disse skal da kunne justeres til å være parallaksefri på 18 meter (20 gårdsplasser) til uendelig.

Det er ikke nødvendigvis det samme som at bildet er skarpt, da må man sjekke nærgrensen ("near focus").

Siktet er til salongbørsa. Den skal brukes til litt av hvert, men ned til 15 meter var mtp. dfs kikkertklassen. Skarphet er ikke så nøye. Tror ikke det er noe særlig vanskeligere å sentrere seg i en fuzzy sirkel enn en klar sirkel. Parallaksen kan muligens være litt viktigere.

 

Har uansett kjøpt en pst 3-15. Venter bare på at montasjen skal komme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med Meopta MeoStar R1 4-16x44, og som nevnt over kan parallaksejustereres ned til 9 meter. 

Jeg bruker denne sammen med en Scatt Basic skytesimulator i kjelleren min hvor det er 9 meter til blinken og det fungerer veldig bra. Både bilde or retikkel er skarpt. Jeg ville ha samme sikte til hjemmetrening (Scatt), skytebanen og jaktfelt og valgte derfor et litt dyrere sikte som skulle tilfredsstille alle mine behov til en jaktfeltrifle. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fjærluftgevær, kjøp en brukt  Leupold, skal en på en billig enkel måte  få klarere siktebilde på korte avstander, sett ei billig (Europris, Jula, Biltema etc.)  brille med styrke 3+ i tillegg til det du vanligvis bruker på vanlig briller linser eller, bildet blir  mye klarere, paralaxe har man ikke men plasserer en øyet på samme plass  i forhold til siktet,  da går det tålelig greit. 

Link to comment
Share on other sites

På 3.12.2019 den 12.49, Midt-I skrev:

 

Det er flere ulike modeller av PST Gen II med forskjellige forstørrelser og dertil ulik parallaksejustering.

  • PST Gen II 1-6x24: Fast på 91 meter (100 gårdsplasser)
  • PST Gen II 2-10x32: Fra 18 meter (20 gårdsplasser)
  • PST Gen II 3-15x44: Fra 18 meter (20 gårdsplasser)
  • PST Gen II 5-25x50: Fra 23 meter (25 gårdsplasser)

 

Det er ganske trangbodd der over dammen. :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...