Jump to content

Optikk Sako 222.


Oxford

Recommended Posts

Hei,

 

Har nylig reservert en Sako A1 i 222. og trenger optikk til denne. Skal brukes til det meste; fugl, rev, rådyr og en og annen bever. Skumringsjakt og dagjakt, med hovedtyngde på dag.

Har følgt med på finn og rundt forbi og pr. nå sett meg ut et par alternativer som jeg ønsker synspunkter på. 

 

 1. Kite KSP HD2 1,6-10x42. Kite er for min del ukjent terreng og er av den grunn litt skeptisk. Da tenker jeg også litt langsiktig mtp. fremtidig salg og deler/service osv. fra et (for meg) ukjent merke. 8500,-

2. Swarovski Habicht 3-12x50 fordel i skumring, men blir kanskje noe stort? 6000,-

3 Swarovski Habicht 2,5-10x42 mest aktuell, men syns prisen var noe høy. 8000,-

Alle er uten lys.

 

Har også sett på Zeiss V4/6. Da mest på 3-12x44 evt. 4-16x44.

Kom gjerne med innspill.

Link to comment
Share on other sites

Enig med bardp.

 

Ang. Swaro x42 eller X50 så er det verdt å nevne at de er like lange og ca samme vekt, kun objektivdiameter som skiller.

Du må være obs på at okularet kan komme i konflikt med hevarma hvis du monterer en X42 helt ned til pipa. I tillegg så må du ha montasjer som ikke er hyllevare her til lands for å få til dette.

Hvis du skal bruke originale ringmontasjer så kan du like gjerne gå for X50, selv om en X42 passer bedre til børsa.

Conetrol og S&K har forøvrig noen fine montasjer og det er ikke verre enn å file litt på hevarma hvis det skulle bli en konflikt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, dette har jeg ikke tenkt så mye på. X42 ble litt favoritt da den vil passe børsa bedre som du sier, men når vekt/størrelse er ca. det samme og x50 i tillegg var noe billigere spørs det om ikke sistnevnte er like greit. Kommer nok uansett til å avvente litt mtp. alt av tilbud som mest sannsynlig vil komme på fredag og helgen.

Meopta og forsåvidt leupold har også vært vurdert, men har hatt noen av disse tidligere og liker generelt swaro/zeiss bedre, vet ikke hvorfor. 

 

Link to comment
Share on other sites

Swarovskis Habicht-utgaver er meget bra. Hvis du skal jakte i skumring med kikkert uten lys trenger du etter min mening et sikte med medforstørrende retikkel, og det har disse. Jeg ville valgt 3-12x50-utgaven. Et lite tips: sjekk hvor mange år det er igjen av garanti-perioden. Mener å huske det var 30 år for disse kikkertsiktene.

Link to comment
Share on other sites

Flott, det skal jeg ta med meg, finnes det noe måte å aldersbestemme disse ut ifra serienr. e.l? Medforstørrende retikkel er det jeg i utgangspunktet foretrekker, selv om enkelte kan bli litt "grove" ved stor forstørrelse på mindre mål. Lys og mulighet for ASV er også litt av grunnen til at jeg har sett på disse Zeissiktene.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Oxford skrev:

finnes det noe måte å aldersbestemme disse ut ifra serienr. e.l?

Ikke som jeg kjenner til. Om så skulle være, er det vel salgsdato som gjelder? Garantikort bakerst i bruksanvisningen pleier å være påført forhandlers stempel og salgsdato, så da er du avhengig av at selger har tatt vare på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en 1" kikkert med lite okular.

Feite 30mm kikkerter med stort okular gjør det omtrent umulig å ta et ordentlig ladegrep på en Vixen.

 

1" kikkert med lite okular ser også "riktig" ut på den lille låskassa.

Selv om Leupold er et optisk kompromiss blir en VX3i 3,5-10x40 veldig "riktig" på en Vixen montert i OptiLock ringmontasjer (de lave uten løse baser)

Edited by Torf
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå tilbøyelig til å være enig med Torf. Vixen er nå liten og nett, så hvorfor ikke gå for en kikkert i samme gata. For meg ville antagelig den ultimate løsningen vært slik:

B0A5ED36-0C62-463A-8143-103B81AEF939.jpeg.686fb775e9a2d04fb627f8ff150f50ca.jpeg

Swarovski z3 3-9x36 med lavest mulig ringmontasje som i dette tilfelle er fra Leupold. Sako sine er litt høyere, men de hadde vel kanskje også funka fint?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pokker heller det så skambra ut...ligger en slik på finn til ca 10k som jeg har vurdert. Skumringsegenskaper er vel det som har holdt meg mest igjen her, blir nok 60/40 dag og skumring.

 

Lys er absolutt en fordel, men prisen øker fort noe og vil heller ha en kvalitetskikkert uten enn en middels med lys, men kanskje en noe feil prioritering?

 

Utvalget av kikkertsikter med 1" rør som fyller mine bruksområder som for min del som gjør at det er mest aktuelt med 30mm. En 2-12x42 ish med tomsrør hadde vært perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Her er den du leter etter:

 

https://aa.swarovskioptik.com/hunting/z3-3-10x42-c20050402/z3-3-10x42-l-brx-p5006168

 

 

20050402.P3.png

Ellers er denne Leupold VX3i 3,5-10x50 en veldig grei kikkert. Den har tom tykt duplex retikkel. Jeg hat 40mm utgaven og den overrasker faktisk:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138438494

 

494_710022467.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Kikkerten bør "matche" børsa, ja. Men bruksområde og jaktform trumfer vel likevel dette?

 

Hadde ikke skumring/nattjakt vært et alternativ, hadde f.eks. Swaro 3-9x36 vært perfekt. Har både det og Vixen selv, men på Vixen står en Zeiss 3-12x56 pga skumring- og nattjakt.

 

Edit; ser du skriver hovedtyngde dagjakt. Da må du bli enig med deg selv hvor mye kompromisser du må gjøre :)

Edited by LisleArne
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Oxford skrev:

Hva vil denne ca havne på tilslutt med toll og moms osv?

En Swarovski Z3 3-9x36 fra EuroOptic; https://www.eurooptic.com/swarovski-z3-rifle-scope-3-9x36-plex-59031.aspx?LineItemId=34e9bc78-78d7-4aff-9ce5-234a3eb3f1d5

kommer på ca. 9-9500,- ink frakt, moms og tollgebyr med dagens dollar kurs. Til sammenligning kostet kikkerten 10300,- (tror jeg det var ) på "messetilbud" med 10-15% rabatt i sommer.

Nå er denne serien (Z3) borte fra markede i Norge av en eller annen merkelig grunn jeg ikke helt forstår? Kanskje selger de dårlig?

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, så rundt samme pris på 3-10x42 da.

Skal jeg tippe selv så vil jeg ikke tro disse selger så bra, det virker som "alle" skal ha stjernekikkert med lys og kompensator osv... Havner selvsagt ofte i den "fella" selv, med at det selvsagt er greit å ha, i tilfelle, hvis om og men. Denne gangen tenkte jeg å ihvertfall forsøke å velge noe mer fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

På ‎27‎.‎11‎.‎2019 den 11.13, Oxford skrev:

3 Swarovski Habicht 2,5-10x42 mest aktuell, men syns prisen var noe høy. 8000,-

Dette siktet veier 480 gram og er ca 33cm langt. Z3 3-10X42 veier 360 og er 32cm.

Synsfeltet er større på Habicht og tråkorset er ette min mening mye bedre. Det er medforstørrende og det er  "svart" selv om du får "lys inn" i okularet (i motsetning til Z3/6 der det får et lysebrunt preg)

Om man ser bort i fra noe "dassrull-effekt" så er Habicht serien til Swarovski noe av det mest vellykkete inne kikkertsikter til jaktbruk. 

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bly skrev:

En Swarovski Z3 3-9x36 fra EuroOptic; https://www.eurooptic.com/swarovski-z3-rifle-scope-3-9x36-plex-59031.aspx?LineItemId=34e9bc78-78d7-4aff-9ce5-234a3eb3f1d5

kommer på ca. 9-9500,- ink frakt, moms og tollgebyr med dagens dollar kurs. Til sammenligning kostet kikkerten 10300,- (tror jeg det var ) på "messetilbud" med 10-15% rabatt i sommer.

Nå er denne serien (Z3) borte fra markede i Norge av en eller annen merkelig grunn jeg ikke helt forstår? Kanskje selger de dårlig?

 

Vil tro grunnen er at det blir litt dyrt når den ikke har lys, «alle» skal vel ha det i dag, er vel for liten lysåpning og for lav forstørrelse også.

Tar vel inn det som selger, selv om siktet er helt utmerket.

 

Enig med at 8000 for ett brukt Swarovski er for mye, begynner jo og nærme seg zeiss v4.

Da får en jo helt nytt.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Sitka skrev:

Hvorfor?

Of topic.

 

Har ikke brukt V4 på jakt, kun tafset på den i butikk, så det handler vell mest om "følelsen" man sitter igjen med. Det virker billig og enkelt. Plastikklokk over justeringstårnene...

Fungerer sikkert utmerket, men jeg er kritisk til konseptet til Zeiss. Hva vil sånne "påfunn" på sikt gjøre med merkenavnet Zeiss. Zeiss skal være "state of the art" optikk. Produsert og sammensatt i Tyskland. Nå er dreiningen over på størst mulig markedsandel. Amerikanerne har lyst på Zeiss. Men det er for dyrt for mange av de. Zeiss "setter ut" produksjonen og klistrer logoen sin på sikte. Jeg har mistet oversikten over hvor mange billigmodeller de har produsert de siste 10 årene. Zeiss er ikke lenger Zeiss. De minner mest om Leupold. Alt fra billig til kjempedyrt. Når man ser hvordan Leupold omtales blant annet her inne på Kammeret (solid, men ikke topp optikk, dårlig i skumringen) så lurer jeg på om dette er spesielt lurt. Det er like stor forskjell på en VX-1 og VX6HD, som det er på en Terra og en Victory HT. Likevel er det en gjengs oppfatning (fortsatt) at Zeiss er "best". Men det går fort å ødelegge merkenavnet. Ref. Winchester M70. 

Purdey kunne også ha satt ut deler av produksjonen til et lavkostnadsland sånn at flere kunne tatt seg råd til en "Purdey". Men det hadde vell ikke vært særlig lurt?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Super XX skrev:

Når man ser hvordan Leupold omtales blant annet her inne på Kammeret (solid, men ikke topp optikk, dårlig i skumringen)

Da skal du prøve den i kraftig motlys samens med en gammel Swarivski. Da får du virkelig en aha opplevelse. Og du kommer etter det til å kjøpe Swarovski.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Leupold VX6, Swarovski Habicht og  Swarovski  Z6i. Har aldri hatt trøbbel i motlys med noen av de. Tråkorset på Z6`en blir lysebrunt når man får inn lys "bakfra". Ubrukbar uten lysprikken egentlig. Men den er jo der, så da er det uproblematisk. (Helt til batteriet er flatt).

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Da skal du prøve den i kraftig motlys samens med en gammel Swarivski. Da får du virkelig en aha opplevelse. Og du kommer etter det til å kjøpe Swarovski.

Forstår ikke hvor du har fått dette med motlys og leupold fra.Har en 30 år gammel vari-X II,er da ikke antydning til problemer i motlys.

Link to comment
Share on other sites

I høst var jeg og et par kompiser oppe på skytebanen for å teste litt en sen etter middag i høst. Sola hang da rett over skivene på 100m og gav et voldsomt motlys. Jeg la meg ned med min 25 år gamle Swarovski Habicht 1,5-6x42 merket jo sola men hadde ingen problemer med å skyte på skiva. Mine kompiser derimot så nærmes ikke en drit i sine sikter. Det var en leupold og en bushnell. Forskjellen mellom disse og swarovski var virkelig påtakelig. Og det er jo når en ser slikt at en skjønner hva kvalitetsforskjell virkelig er.

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Oxford skrev:

"...Så var det montasjer da..."

 

Hør rundt, og prøv å få tak i en av de gamle, originale SAKO-montasjene. Med "klør" som passer i sporene på låskassa. Du får dem i low, medium og high. Både for kikkerter med 25 og 30mm rør. Vanskelige å få tak i, men meget solide. Anbefales.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, moviken skrev:

Forstår ikke hvor du har fått dette med motlys og leupold fra.Har en 30 år gammel vari-X II,er da ikke antydning til problemer i motlys.

 

Hadde en 2-12x42 VX6 i en halv sesong, den bytta jeg ut etter å ha vært i en "motlys-situasjon" sammen med en kompis som hadde en gammel Kahles 1.5-6x42. I VX6'n så jeg overhode ingenting, det var kun grått. Null konstrast og fullstendig umulig å avgi skudd. I Kahles'n så jeg kjønnshåra på rådyrgeitkjeet på 150m. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Oxford skrev:

Det ble etter litt vurdering og kompromiss Swarovski 2,5-10x42, tror neppe jeg blir misfornøyd med valget og tror jeg får pengene igjen ved evt. salg, ga tilslutt 7000.

Så var det montasjer da...

 

 

Disse montasjene skal du ha. Da får du passe høyde og ingen spenn eller merker i kikkerten.

Høyden er akkurat passe for at kikkerten skal "gå klar" av en demper med 40-45mm diameter.

Jeg bruker samme oppsettet selv med en 30mm rør/40mm objektiv kikkert på en sako 75 i 223.

 

https://www.jaktogfriluft.no/optilock-ring-montasje-sako-30mm-29-4

 

0024734_optilock-ring-montasje-sako-30mm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Bly skrev:

En annen sak er at jeg pleier å fjerne den «pluggen» som står i bakre ring for å få kikkerten langt nok frem på låsekassa. 

Er det så lurt?

 

Siden Sako har sitt varemerke i å ha koniske spor til montasjene, betyr vel det å flytte bakre ring, det samme som at ringen også blir flyttet til siden. Det er egentlig ikke så rart at Sako leverer optilock. Med det koniske sporet, og festeskrue på en side, blir det aldri rett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...