Jump to content

Ladedata til 416 rigby med 350 grns barnes tsx


magnum_mauser

Recommended Posts

16 hours ago, magnum_mauser said:

ladedata? Helst med N-160 krutt eller mrp

 

Bruk data til A-Frame, Swift 350 gr. Om du IKKE lader til MAX så vil du være på den trygge siden :thumbup:

Data for hver av de krutt du ønsker å bruke.

 

n-160:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=46

 

MRP:

https://www.norma.cc/sv/ammunitionsskolan/laddata/416-Rigby/

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ladedata direkte fra Barnes, her finner du denne 350 grains Barnes TSX kula. Selvsagt bare med amerikanske krutt 😉 

 

H4831SC er kanskje det kruttet som har likest brennhastighet som N-160, litt raskere enn MRP. Startladning på 96 grain... 

 

Jeg lader selv til 416 Rigby, og har erfart at ladedata fra Vihtavuori starter altfor lavt! Startladningen til 350 grain Swift A-Frame kula med 84,1 grain N-160 ga tendenser til "hang-fire" i rifla mi, store variasjoner i målt utgangshastighet, og elendig presisjon. Kun til info... det er selvsagt fristende å finne en komfortabel treningsammo til 416 Rigby, men en så redusert ladning med et så saktebrennede krutt som N-160 er ikke veien å gå!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 29.11.2019 den 14.55, SteinarBM skrev:

Ladedata direkte fra Barnes, her finner du denne 350 grains Barnes TSX kula. Selvsagt bare med amerikanske krutt 😉 

 

H4831SC er kanskje det kruttet som har likest brennhastighet som N-160, litt raskere enn MRP. Startladning på 96 grain... 

 

Jeg lader selv til 416 Rigby, og har erfart at ladedata fra Vihtavuori starter altfor lavt! Startladningen til 350 grain Swift A-Frame kula med 84,1 grain N-160 ga tendenser til "hang-fire" i rifla mi, store variasjoner i målt utgangshastighet, og elendig presisjon. Kun til info... det er selvsagt fristende å finne en komfortabel treningsammo til 416 Rigby, men en så redusert ladning med et så saktebrennede krutt som N-160 er ikke veien å gå!

Vil du seie noko om kor du enda med n160 og 350 grains tsx for å havne på eit fornuftig nivå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke ladet denne kula i min 416 Rigby.

 

Grunnen for mitt innspill her var å vise ladedata direkte fra Barnes med krutt som er noenlunde like N160. Samtidig er det greit å være oppmerksom på at ladetabellen fra Vihtavuori har merkelig lave anbefalte ladninger, langt under det en ville forvente basert på andre kilder (den norske ladeboken, Norma, ladeboken til Woodleigh, Barnes, Speer og Nosler, f.eks). 

 

Hadde det vært min rifle ville jeg startet med 95 grain N160, kronografert ladningen, satset på en ca 750 m/s. Sikkert en super kule til elgjakt!  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...