Jump to content

Hva kan man bruke som tynner i matolje?


fluefiskern

Recommended Posts

Merker nå at det blir lengere og lengere imellom hver gang jeg griller. Så nå tenkte jeg og fylle en liten sprutekanne med matolje og spraye ned grillen, men opplever bare are jeg får 1 tjukk stråle og at det ikke sprer seg fint, sånn som det gjør hvis man har vann eller noe annet tyntflytende i spruteflaska 

 

Har brukt pensel tideligere, men har kjøpt ett svært beist av en grill som er 2m lang, masse kriker og kroker osv, som gjør at en sprayflaske gjør jobben enklere og kansje bedre. 

 

Noen som har ett godt tips til "tynner"? Naboen bruker kun wd40, men jeg nekter og ha wd40 på noe jeg tilbereder mat på. Men plutselig om 2uker skal grillen brukes igjen og da er det jo kjekkt hvis man slipper å brenne grillen rein for giftige saker, før man hiver kjøtt og tilbehør på grillen. Vil heller ta den ekstra jobben med å gjøre den rein og spraye med olje hver gang nå på vinteren 

 

Som dere kan se, så står grillen litt utsatt til med tanke på sjøluft og rust, men vil at den skal holde lengst muligt. Treageren står varmt inne, men denne er for stor og brukes for ofte til at jeg gidder det med denne også 

20190120_114124.jpg

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Formfett ja, det hadde jeg aldri tenkt på. 

 

Men åssen ser det egentli ut? Ser for meg at jeg kansje må vaske hele grillen utvendig til våren igjen ? Eller blir det like tynnt og usyneligt som matolje ? 

 

Edit: har prøvd å Google litt, men finner svært lite info. Eneste det er masse info om er hvordan man skal ruse seg på det og hvor farligt det er 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

Wd40 finnes i "food grade".

 

Jeg går utifra du steker maten inni grillen, så rimelig foodsafe å gi den en dusj utvendig med wd40(som er et elendig produkt om en vil hindre rust..), evtcredter vi fordampe når du får varme på grillen.

 

Formfett vill nok funke helt greit, og det vil forsvinne når du får varmen opp

Link to comment
Share on other sites

@fluefiskern

Fluid Film er vel ikke det jeg ser for med på hverken grillen eller maten. Rein Lanolin derimot, blandet med sprit og varmet opp til en 40/45 grader . Er vel greit, det eneste er om det setter smak. Jeg har støpejernsrister i min grill, så det er bare å behandle med matolje og stue vekk innendørs. Vask kunn med varmt vann om våren, og brenn brott resten. De ruster som f**n dersom de ligger i grillen eller ikke er behandlet. Blir vasket ren om høsten, tørket, og smørt inn med soyaolje. Der etter blir de lagret tørt i en bod til våren. Samme ristene i 6-7 år. De holder lenger en grillen.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at den kommer til og bli brukt 1-3ganger i måneden, så lagring inne er ikke aktuelt. Men gogrillen lagres godt og varmt inne 

 

Oppvarma matolje med litt isopropanol er nok teknikken som krever minst jobb og kan gjøres hver gang jeg har brukt den. Skal prøve det og formfett, sånn at jeg finner ut hva som fungerer best til mitt bruk 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...