Jump to content

Halvauto og smøring


Doodlebugger

Recommended Posts

Har akkurat mekka litt på "Salongrifle II", en Marlin 70P fra slutten av 80 tallet. Har byttet begge utdragere, og byttet ut rekylfjæra med en stivere fra McCarbo i USA. Original rekylfjær er alt for svak når man skyter Stinger og andre kraftigere High Speed patroner, og bufferen blir fort slått i stykker. Har etterhvert konkludert med at lyddemper på en halvauto ikke er særlig hensiktsmessig, det er jo mye lyd fra sluttstykket og repeteringen blir upålitelig, særlig i kulde. Så nå er det CZ Varmint med A-tec der jeg ønsker lite lyd, og Marlin med high speed ammo der lyd ikke betyr noe, og lett og hendig er en fordel.

 

Så til spørsmålet, hvilken olje er best egnet til smøring av sluttstykke, rekylfjærstang og underbeslag? Måtte vaske/ gni vekk mye størknet "gugge" fra smådelene nå da jeg mekket litt på utdragere og rekylfjær. Så en olje som ikke størkner/blir hard er vel et krav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ATF olje, altså automatgirolje på mine halvauto våpen, og haglene mine meg godt resultat. Den er nokså tynn og blir ikke så utpreget seig i kulda. Vær obs på at den løser opp maling/lakk over tid. Og jeg vet ikke hvordan det blir med blåneringen hvis man har et smykke av et våpen. Mine våpen er bruksverktøy så jeg bryr meg fint lite om det.

 

Har fortsatt samme 1l kanne som jeg kjøpte for 160,- i 2017.  

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...