Jump to content

Norma vs Lapua hylser i 30-06


Doodlebugger

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en eske Hornady V-Max 110 grain i .308. Planen er å lade disse i 30-06, og bruke de Norma hylsene jeg allerede har liggende, sammen med Vihtavuori krutt. Ladedata fra Vihtavuori er basert på Lapua hylser. Så da lurer jeg på om oppgitt startladning likevel kan benyttes med Norma hylser. Rifla er en Brno ZG47, som er en sivil variant av M98.

Link to comment
Share on other sites

Det tenker jeg veldig lite på. Veksler ganske mye mellom Lapua og Norma i 308 og opplever ikke noe problem med det. Det kan selvsagt, i ytterse konsekvens være en forskjell på volum som igjen utgjør noe når man nærmer seg rødt i tabellen men med vanlig ladevett er dette et ikke-problem.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Doodlebugger skrev:

Neida, lurte bare på hvilke erfaringer folket har med ulike hylser. 

Bare ikke bland hylsemerker. Det vil ofte påvirke presisjonen. Hold deg til like hylser når du skyter.

 

Ellers er Lapua, Norma, RWS, Geco helt topp hylser. Men de er forskjellige og oppfører seg forskjellig. Så du kan fint lade forskjellige hylser, men ikke bland de i magasinet under skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Å holde rede på hylsefabrikat blir en ganske arbeidskrevende logistikk etter hvert som man skyter ulike patroner og blander tomhylsene inn i egen reproduksjon. Så jeg har tatt det valget å blande helt vilt - uten kontroll. Det vil kanskje føre til litt større spedninger - men så lenge jeg holder meg innenfor snusboksen, er jeg egentlig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Én måte er også å lade kuler med forskjellig vekt, men som kan forveksles i ulike fabrikat hylser.

En 165 grains Sierra GK er for eksempel vanskelig å skille fra en180 grains dito etter lading.

Sitter de derimot i to ulike hylser er de lett å skille. 

 

Gjør også dette i kal. 30-30 Win. Norma hylser for 150grains RN kuler,..Federal hylser-(lettere og større volum)-for de tyngre 170 grains. 

Når gjelder kvaliteten på hylser (.30-06) synes jeg Norma og Lapua begge er i første divisjon.- Har alltid tidligere holdt på Norma som klar ener, men Lapua er for tiden like bra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...