Jump to content

Hjelp med kjøpskontrakt til uregistrert hund!


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann.

 

29. desember skal jeg hente en vestsibirsk laika i Sverige. Valpen er dessverre ikke registrert i SKK, da mor ikke er FCI registrert. (foreldrene er originalt fra Litauen). 

Oppdretter har solgt mange hunder, men mest til venner og har ikke hatt kontrakt. Jeg har derfor begynt å kikke etter noen gode kontrakter for en slik uregistrert jakthund, men har ikke funnet noe som passer. NKK sin er OK, men mye fokus på at hunden er registrert og forsikret. Forbrukerrådet sin for dyr er ikke spesifikk nok føler jeg. 


Noe som også gjør det litt komplisert er at oppdretter forsøker å FCI-registrere mor nå, så det er mulig at valpene kan etter-registreres på mor inn i FCI, og dermed i NKK senere. 

 

Noen som har noen tips til gode kjøpsavtaler/kontrakter til dette formålet? 

Edited by Grønnskollingen
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kan du ikke bare ta utgangspunkt i de to kontraktene du nevner og lage en kontrakt som dekker dere begge sitt behov slik situasjonen er nå med uregistrert mor. Før nettet kom for alvor var det vel på denne måten de fleste kontrakter ble laget, mens man nå føler man bruke ferdige kontrakter fra nettet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg har vurdert det selv. Det er mer det at jeg føler at når oppdretter ikke har hatt kjøpskontrakter tidligere, og (hittil) ikke har sendt meg noen kontrakt, vil jeg sende over en kontrakt som forslag til kjøpskontrakt, som kanskje dekker mer enn en han skriver selv. Føler kanskje det er litt rart om kjøper skriver kontrakten selv, men kanskje det ikke er så merkelig som jeg føler at det er. Er litt redd for at om han setter opp en kontrakt selv, er den av en litt enklere form enn det jeg kunne tenkt meg. Spesielt siden han verken skriver veldig godt engelsk eller svensk. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, jjrckd said:

Hva ønsker du å oppnå med en kontrakt?

For eksempel en kontrakt som hjelper hvis det er noen problemer med valpen selger burde kunne forutsett som en sannsynlig og ikke informert meg om/tatt høyde for. De har blant annet ikke tatt HD test på hundene, da det ikke er vanlig der de flyttet fra (Litauen), og rasen har lite av det. De sier de aldri har hatt noen helseproblemer med egne hunder selv. 

 

Men siden de sier dette, er det en fordel om kontrakten hjelper litt ved en eventuell tvistesak i framtiden her. 

Link to comment
Share on other sites

Du kjøper i praksis en bastard som ikke har blitt skikkelig undersøkt av veterinær så en kontrakt vil nok uansett ikke hjelpe deg nevneverdig i en eventuell tvistesak. Hvis dette er noe du føler er viktig så burde du kanskje vurdere en litt mer seriøs og ikke mins etablert oppdretter.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, jjrckd said:

Du kjøper i praksis en bastard som ikke har blitt skikkelig undersøkt av veterinær så en kontrakt vil nok uansett ikke hjelpe deg nevneverdig i en eventuell tvistesak. Hvis dette er noe du føler er viktig så burde du kanskje vurdere en litt mer seriøs og ikke mins etablert oppdretter.

 

Valpen blir undersøkt av veterinær og har alle vaksiner og ormekur, samt EU pass og chip. Setter pris på omtanken, men det er ikke så ille som du legger det frem. De fleste av hundene hans er FCI registrert, men moren til dette kullet ble ikke registrert da den ble født når de holdt på å flytte mellom Litauen og Sverige, så han fikk ikke registrert den samtidig. Derfor er planen å reise ned til Litauen når valpene er ferdige med moren i denne omgang for å registrere moren på sine foreldre, eventuelt innmønstre den inn i FCI i Litauen. 

 

Det er dessverre lite oppdrettere å velge mellom i denne rasen, spesielt lite gode oppdrettere hvor alt er som det skal. Denne oppdretteren er den jeg har funnet i Skandinavia hvor jeg må gjøre minst "kompromiss", etter daglig leting i 5 måneder, som har kull nå eller i nær fremtid.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...