Jump to content

Blyblanding


hikkas

Recommended Posts

Nå støper/lader jeg ikke til .357, men jeg støper jo til diverse annet (.22- 6,5- .30- .44). Jeg bruker nå nesten bare legering rundt 15 Brinell. Veldig allsidig.

 

Jeg ville  blandet 90% taktekkerbly med 10% antimonielt  bly, og så anriket med 1% tinn (96/3/1- legering). Så ville jeg vannsluppet kulene fra tanga. Da får du kuler som oppnår sin «endelige» hardhet ganske raskt, og den blir (tipper jeg) rundt 15. Dessuten sparer du på det antimonielle blyet ditt, slikt har blitt vanskeligere å få tak i.

 

Mine ideer, bare. Lykke til!

 

PS det slo meg at jeg ikke kjenner innholdet i taktekkerbly. Oppskriften over forutsatte at det er rent bly. Men det er kanskje tinn i det, fra før?

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det er hverken nøye, eller nødvendigvis noen fordel. Nå har jeg ikke brukt Hi-tec, men hvis det har samme effekt som pulverlakk kan du lade nokså myke legeringer til nesten mantekulenivå i .308win; toleranse for trykk/fart øker drastisk.

 

Min erfaring fra riflekaliber, er at pulverlakkerte «plainbase» kuler tåler noe mer trykk/fart enn tilsvarende GC- kule, uten pulverlakk.

 

Harde blylegeringer er mest nyttig for kommersielle kulestøpere, som sender bokser med kuler land og strand- de ser finere ut, når de kommer frem. Av samme grunn bruker kommersielle kulestøpere ofte (for) hardt kulefett. Ulempen med harde legeringer, er at du får mindre «kulestukning» (obturasjon), og spesielt med litt underdimensjonerte kuler gir dette blying. Ulempen med harde kulefett, er at de i vekslende/inkonsistent grad slipper kula ved munningen, og kan gi dårligere presisjon.

 

Harde kuler er en fordel i løp med krapp riflestigning (som 6,5x55), det er iallefall mitt inntrykk. 

 

Med Hi-tec trenger du en helt minimalistisk legering, egentlig- godt mulig du kan gå ned til f.eks 2% antimon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med tinnfat og tinnstaker fra Fretex? Noen sier at dette er greit å blande inn? Jeg kommer til å støpe litt for første gang til sommeren (uteaktivitet for min del). Jeg har del bly som skulle være rent og noe taktekkerbly. Jeg har også noen kuler fra Blykula.com som jeg ikke ser vitsen med, men heller smelte om. Jeg er generelt mye usikker legeringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...