Jump to content

Kikkertsikte på HV-mauser


mandler

Recommended Posts

9 minutter siden, boble skrev:

For innendørsskiver hørtes det litt høyt ut. 

Nå er det ikke bare vedlikeholdet av skivene som koster ved driften av en innendørsbane.  Når jeg kommer på innendørsbanen en kveld for å trene og det er -20°C utenfor noe det ofte kan være. Og jeg starter ventilasjonsanlegget på banen med 12 skiver trekker det fort bortimot 20 Kw. Når banen ikke er i bruk er strømforbruket for å holde 16°C i lokalet med varmepumper kun ca 2 Kw. Om jeg nå trener en time og skyter 100 skudd har jeg brukt ekstra strøm for ca Kr 20,- Alså ca 20 øre pr sludd da blir det ikke mye igjen å vedlikeholde skivene for på den skytingen. Det er mange faktorer som kommer inn når en skal finne ut hvor mye det egentlig koster å drifte et baneanlegg. Men målet for laget er jo at det meste skal dekkes inn med treningsavgiften. 

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bringe tråden tilbake til utgangspunktet:

 

Hvis du trenger en kikkert på grunn av synet, eller  vil teste Mauserens presisjonpotensiale:

 

Alternativ 1: Sett på på en kikkertbase på baksiktet, og monter en pistolkikkert på den. Da er Mauseren 100% reverserbar til originalstand.  Her med en base fra S&K Scopemounts. (Se bort ifra den tåpelige tofoten, måtte bare prøves).

 

Alternativ 2: Kjøp en allerede skjendet HV Mauser, og monter en sidemontert kikkertbase, da den kommer lavere.  Her med en som ble levert fra KV til M67.

 

Begge disse alternatvene har fordelen med at våpnet kan lades fra klips, og det er ingen problem med hevarm og sikring.

Glem å ta desse med på jakt, til det finns det bedre saker.

DSC00172.JPG

20160920_172102.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 24.11.2019 den 8.43, joar1 skrev:

  -  bruke elektroniske skiver til 3,50 pr. skudd -

 

Hvis dette skal være den reelle kostnaden, skulle jo arragementsavgifta (uten premieinnskuddet) for et vanlig DFS banestevne vært minimum kr. 175,- (ca 50 skudd). Her er det nok noen som har god fortjeneste.

 

At det finnes "jegere" som tar skiveramma, ledninger, og av og til også sensorer (hjørnemonterte), er slikt vi kalkulerer inn i (de rimelige) treningsavgiftene i skytterlaga.

 

Til topic: Jeg har to M/98, og to M/67, med kikkertsikter, og "vanlige" montasjer (en har Leupold skinne, sies at det forbedrer presisjonen en smule). Etpar tidligerre jaktkamerater hadde sidemontasjer for kikkerten på M/98-kassene. De hadde stadig vekk skruer eller andre leamikkdeler som løsnet, sist jeg jaktet med de, hadde den ene skiftet til normale montasjer, og den andre jaktet med et lånt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvis dette skal være den reelle kostnaden, skulle jo arragementsavgifta (uten premieinnskuddet) for et vanlig DFS banestevne vært minimum kr. 175,- (ca 50 skudd). Her er det nok noen som har god fortjeneste.

Egentlig ikke, ikke om dette er et kommersielt anlegg, uten dugnad.

Jeg er medlem i et av norges største skytterlag, med et av de største og mest moderne anleggene. Vi skyter billig.

MEN: Det jobbes mer enn 3000 dugnadstimer i året. FØR jeg regner styrearbeid, kurs og denslags. Det er vedlikehold, standplassledelse, stevnearrangement og instruksjon hovedsakelig. Si at vi er ineffektive og at en person på full tid kunne gjort dette - det er mange 100 000 mer i utgifter, og som man må legge på prisen i et kommersielt anlegg.

Det er driftsbudsjettet, et kommersielt anlegg må legge på MINST det doble i driftsutgifter.

 

I tillegg regner ikke skytterlagene investeringen som en kostnad. Skytterlagene opparbeidet og investerte i banene sine for som regel himla mange år siden, og ingen snakker om kommersielle tall. Et kommersielt anlegg skal ha tilbake investeringen, med renter. Vårt anlegg kostet ca 40 000 000,- finansiert med innløsing av de gamle banetomtene, dugnad, tippemidler og politisk triksing - et kommersielt anlegg må betale dette når anlegget bygges...

 

En skytebane er ikke billig når den gjøres skikkelig - og de ca 900 som skyter for 500,- i året hos oss og ikke jobber dugnad, de har egentlig en j... god deal. Det har vi som jobber 2-3-4-5 timer dugnad i uka også, for vi skyter også for 500,- i året...

 

K

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Litt ståhei om skytebanene på Ålgård ble det - men det er fint. All PR er god PR. Det jeg er redd for er økonomien til anlegget - at det skal gå konkurs. Det som er så flott med anlegget på Skurve er at man kan parkere der en flott morgen, mandag til fredag, og man er nesten garantert å få banene for seg selv. "Reglene" for banen sier at førstemann til mølla bestemmer - men man vil jo ikke ødelegge for andre som kommer til etterhvert - så da blir det å tilpasse seg. Men sånn er det. Men tidlig på morgenen i ukedagene - konge på haugen. Som regel.

Skal opp til uka og teste ut ladninger med 180 grains Swift A-frame i min Remington 750. Forsøker med litt ulike kruttvekter, og sjekker Vo. Ca 800 m/s er målet - det er nok. 750 er gassoperert, og for høyt trykk vil slite ut mekanismen. Og 800 m/s er mer enn nok til å felle gråbein.

 

Legg merke til at jeg konsekvent unngår å bruke U-ordet for gråbein - for  det finnes dyktige datafolk i de ulike dyrevernsorganisasjonene som søker etter U-ordet på slike grupper som dette. Og som bare lengter etter å få tatt gråbeinjegere ut av sirkulasjon. Så dette er ikke risikofritt - ikke på noen måte. Men som gammel NATO-soldat fra Balkan tar jeg sjansen ... for å berge sauer og lam.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

On 11/23/2019 at 11:37 AM, AsgeirK said:

Hva med å kjøpe en til som allerede er ombygd som foreslått over ? :) så bruker du den pene med åpne sikter som den er

 

Denne for eksempel https://www.finn.no/163575848

Det er ikke så enkelt som å "bare kjøpe en til". De fleste må være veldig god venn med politimesteren for å få lov til å kjøpe våpen utover jaktgarderoben - da snakker vi om en veldig liten engere krets av "våpensamlere" - som er uklart definert i lovverket - for å si det på en pen måte.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, joar1 skrev:

 

 

Legg merke til at jeg konsekvent unngår å bruke U-ordet for gråbein - for  det finnes dyktige datafolk i de ulike dyrevernsorganisasjonene som søker etter U-ordet på slike grupper som dette. Og som bare lengter etter å få tatt gråbeinjegere ut av sirkulasjon. Så dette er ikke risikofritt - ikke på noen måte. Men som gammel NATO-soldat fra Balkan tar jeg sjansen ... for å berge sauer og lam.

Og du tror de er dumme nok til å bare søke på «ulv» når de leter... (hvor er egentlig «himle med øynene «-emojien?

 

K

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joar1 skrev:

Det er ikke så enkelt som å "bare kjøpe en til". De fleste må være veldig god venn med politimesteren for å få lov til å kjøpe våpen utover jaktgarderoben - da snakker vi om en veldig liten engere krets av "våpensamlere" - som er uklart definert i lovverket - for å si det på en pen måte.

Ja, blir verre om du har full garderobe ;)

Bygde om en hv mauser selv for noen år siden å totalkostnad kom på 3200 kr :) så veldig dyrt er det ikke

Link to comment
Share on other sites

På 24.11.2019 den 8.43, joar1 skrev:

Og så lenge man rydder etter seg, er det fullt lovlig å sette opp egen blinker osv. Helt fantastisk flott anlegg - åpent på dagtid for medlemmene,

Hvordan i all verden organiserer du dette ?

Er det egen adskilt bane for papir blinker ?

Jeg går utfra at du ikke setter opp egne blinker og sjekker dem mens andre skyter på samme bane. 😲

 

Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2019 at 1:09 PM, Ei tohi varjata said:

 

Det vil jeg kalle et helt rævva tilbud. Da holder jeg heller en knapp på Blikshavn på Karmøy, og Karmøyhallen om vinteren. Hilsen haugalending ;)

Litt for amerikansk for min del....... måtte avslutte skyting fordi klippekortet er fullt. Takke meg til gammaldags skriveunderiloggbokaførenstengerportenoggår.

 

Og forøvrig; stor forskjell på Mauser M03/M12 og M18......

VLD = very low drag

Moderne 6,5 skytes i Sauer. Ikke Krag..

 

Ole

 Jeg bor på Karmøy selv - problemet med riflebanen på Blikshavn er den strenge politikontrollen. Det er, slik jeg har lest reglementet, ikke anledning til å skyte på egenhånd. Det MÅ være en skyteleder til stede, og det må være i organiserte former. I praksis vil det bety to kvelder i uka. På Skurve er man sin egen skyteleder - man kan komme og gå som man vil mellom 08:00 og 21:00 - det blir noe helt annet.  Hadde Blikshavn åpnet opp for lignende tilbud - altså fri skyting utenfor de fastsatte treningstidene - da hadde jeg holdt meg på Karmøy, så klart. Men slik regelverket er nå - ingen skyting utenfor fastsatte tider med skyteleder - Ikke aktuelt. Da tar jeg heller turen til Skurve - selv om det koster penger.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Mix said:

Hvordan i all verden organiserer du dette ?

Er det egen adskilt bane for papir blinker ?

Jeg går utfra at du ikke setter opp egne blinker og sjekker dem mens andre skyter på samme bane. 😲

 

Det er et eget rødt varsellys som man setter på før man beveger seg ut på banen. Det røde lyset betyr "cease fire"  - det er noe alle medlemmer blir orientert om før man får utdelt nøkkelkort og skuddkort. Det fungerer helt brillefint.

 

Men det kreves bruk av sunt vett, selvsagt. Man tenner ikke rødlyset og trasker ut på banen midt under en skyteprøve - det sier seg selv. De aller fleste våpeneiere er sunne og friske personer som skjønner det.

Edited by joar1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Mix said:

Det høres ut som ett profesjonellt bra anlegg. Vi skulle hatt flere slike.

 Det er det. Skikkelig bra. Det er det beste anlegget for privat skyting i landet.. Og det er en pistolbane der også. Jeg skyter ikke pistol så jeg kan ikke redegjøre videre for den.

 

Jeg husker de fæle dagene i over 20 minus på sentralskytebanen på Bardufoss - SSB - med blåfrossen pekefinger rundt avtrekkeren på en iskald AG-3. Det var den kalde krigen, i dobbel forstand, i 1984.

Hutre ...

Og etter lunch var det vår tur til å sitte i anvisergraven - mens de andre idiotene fyrte løs i sandvollen så grusen haglet nedover oss blåfrosne stakkarer som satt i en fryseboks av en anvisergrav, og måtte opp og vifte med pinnen - skivebom - skivebom-1-4-5. Jeg må le når jeg tenker på det. Det var skikkelig kald krig, dengangen.  Men glade og sorgfrie dager  - selv om det var kaldt på fingrene. Happy days ...

 

Det er synd at det er bare et fåtall som får oppleve dette i våre dager. Militærtjenestens oppdragene effekt ble ikke tatt hensyn til når forsvaret ble meislet ut på nytt etter den kalde krigen. Det er et tap for nasjonen. Da ender man lett opp med slike individer som er illustrert i NRK-dokumentatern Innafor - Klimarebellene.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

Det som virkelig fascinerer med skyting, er ytreballisitkken. Det som skjer fra prosjektilet forlater munningen, og til det treffer målet. DET er ikke en banal greie. Det finnes apper- gratis tilgjengelig- som beregner kulenbanen med 6 frihetsgrader - eller variabler, som det kaltes i gamle dager. Er det nok ? Jeg er ikke så helt sikker på det ...

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, joar1 skrev:

Det som virkelig fascinerer med skyting, er ytreballisitkken. Det som skjer fra prosjektilet forlater munningen, og til det treffer målet. DET er ikke en banal greie. Det finnes apper- gratis tilgjengelig- som beregner kulenbanen med 6 frihetsgrader - eller variabler, som det kaltes i gamle dager. Er det nok ? Jeg er ikke så helt sikker på det ...

 

Ytreballistikk er veldig fascinerende, lite er som å se kulesporet kurve opp og ned igjen, mot et punkt ved siden av målet, for så å svinge inn i målet helt på slutten..

 

Det er 6 frihetsgrader, bevegelse i tre akser, og rotasjon om de samme. Det er mange flere enn 6 variable. Men de viktigste er ytreballistiske er vel
- avstand

- skytevinkel i forhold til horisontalplanet

- skyteretning, kompassretning

- geografisk posisjon, breddegrad
- lufttetthet

  - lufttrykk

  - lufttemperatur

  - luftfuktighet

- ballistisk koeffisient

- vind i horisontalplanet

- vind i vertikalplanet

- kulas koning eller nutasjon, som påvirker ballistisk koeffisient

 

Ballistikk regnes som en deterministisk prosess, man kan beregne utkommet så nøyaktig som man kjenner innvariablene. Det betyr som regel at man i praksis er begrenset av hvor godt man kjenner vinden.

Hvilke "6DOF" kalkulatorer bortsett fra Lapua sin er gratis? Den er igrunnen helt fantastisk, og gir perfekte resultater selv i de mest ekstreme tilfeller, men bare med Lapua kuler. Alle andre kalkulatorer jeg vet om bruker en punktmassetilnærming, eventuelt med enkle approksimasjoner for effekter av rotasjon. Et eksempel er Litz sin polynom-tilnærming av spindrift.

 

Sitat

De fleste må være veldig god venn med politimesteren for å få lov til å kjøpe våpen utover jaktgarderoben - da snakker vi om en veldig liten engere krets av "våpensamlere" - som er uklart definert i lovverket - for å si det på en pen måte.

Her er jeg uenig. En kan kjøpe våpen til konkurranse i stor utstrekning. Det er ingen problem å ha 10-12 rifler utenom jaktgarderoben, sålenge man er noenlunde aktiv. Og har råd..

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du kan neppe være mye involvert i noe som er tilknyttet Blikshavn, det du skriver er helt ute på viddene.

Interessant. Fortell hvilke vidder han er på istedet for å komme med intetsigende kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

On 11/23/2019 at 10:54 PM, M67 said:

 

Men overlegen? Jeg vil si den er klart underlegen til ca alt det er fornuftig å bruke ei repeterrifle til ;)

 

K

Kanskje du har litt rett. Det er kun hardt ladde, tyngre kuler som oppfyller forskriften i anslagsenergi for rådyr i det kaliberet - og så lange kuler går dårlig i børser med lav riflestigning. Og hvis det blir forbud mot bly-ammunisjon, som er veldig sannsynlig nå som EU har begynt å rasle med den sabelen, blir .223 ubrukelig til annet enn blinkskyting og rottejakt. Og det nytter ikke å hive børsa på sjøen heller - den må leveres inn til destruksjon hos politiet - eller selges på lovlig vis. La oss håpe fornuften seirer - og  at bly ikke blir forbudt. Alternativet er jo utarmet uran som kjerne i prosjektilene. Det tenker ikke byråkratene i EU på. Idiotene.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ei tohi varjata said:

Du kan neppe være mye involvert i noe som er tilknyttet Blikshavn, det du skriver er helt ute på viddene.

 

Ole

Jeg bare siterer oppslaget jeg leste på standplassen. Det kan jo godt hende folk tar seg friheter utover den tillatelsen som er gitt av politimesteren - og kan hende lensmannskontoret  på Karmøy ser gjennom fingrene med det også. Men så sinnsykt hysterisk som hele samfunnet har blitt omkring skytevåpen i våre dager, så holder jeg meg strengt til loven. Og da blir det Skurve - ikke villskyting på Blikshavn. Den dagen reglene lempes på, og det blir anledning til å skyte mer fritt i Blikshavn - så vil jeg benytte den muligheten - selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/7/2019 at 9:51 PM, M67 said:

 

Ytreballistikk er veldig fascinerende, lite er som å se kulesporet kurve opp og ned igjen, mot et punkt ved siden av målet, for så å svinge inn i målet helt på slutten..

 

Det er 6 frihetsgrader, bevegelse i tre akser, og rotasjon om de samme. Det er mange flere enn 6 variable. Men de viktigste er ytreballistiske er vel
- avstand

- skytevinkel i forhold til horisontalplanet

- skyteretning, kompassretning

- geografisk posisjon, breddegrad
- lufttetthet

  - lufttrykk

  - lufttemperatur

  - luftfuktighet

- ballistisk koeffisient

- vind i horisontalplanet

- vind i vertikalplanet

- kulas koning eller nutasjon, som påvirker ballistisk koeffisient

 

Ballistikk regnes som en deterministisk prosess, man kan beregne utkommet så nøyaktig som man

Jeg tilhører den leiren som mener alt er deterministisk - virker noe kaotisk, så er det noe som påvirker prosessen vi ikke kjenner til. I tillegg til det du ramser opp her, er vel rotasjonshastiget (funksjonen av utgangshastiget og riflestigning) sett i forhold til prosjektilets utforming avgjørende. Det amerikanske forsvaret gjorde banebrytende forskning på det området på 1950-tallet.

Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2019 at 1:41 PM, boble said:

På ett eller annet vis må man dekke inn driftskostnadene ja. Noen lag tar det via treningsavgift og har lav årskontingent, andre har høyere kontingent og ingen avgift per skudd.

Det bør være en balanse mellom fast kontingent og pris. pr. skudd. En veldig høy kontingent uten skuddavgift vil føre til at medlemskap blir veldig lite attraktivt for de som skyter lite. En riktig prising er at skuddavgiften går til å vedlikeholde blinkanlegget, mens den faste kontingenten går til andre utgifter som påløper uansett hvor mye banen er i bruk. Nå har ikke jeg innsikt i rengskapet på Skurve, men 3,50 pr. skudd er overkommelig for å sitte under tak og skyte på elektroniske skiver. Når man tenker på at en ferdig ladet Norma Oryx koster 40-50 kroner i innkjøp for hvermannsen,  så er skuddavgiften overkommelig.

Link to comment
Share on other sites

On 11/24/2019 at 6:11 PM, M67 said:

Krag Jørgensen er en museumsgjenstand - man kjører ikke T-Ford på motorveiene heller.

 

K

Men det er tillatt - en T-Ford kunne nå hastigheter på rundt 70km/t på flat vei - mer enn nok for norske motorveier. Og så vidt jeg vet er Kragen ennå godtatt i DFS - og det eksplisitte forbudet mot Kragen som jaktvåpen som lå inne i forskriften tidligere, er nå fjernet. Så kanskje Krag-Jørgensen står foran en renessanse ? 🙄

Edited by joar1
Feilstaving
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joar1 skrev:

overkommelig.

Nå tidoblet du akkurat prisen for treningsammo og skiver sammenlignet med det normale...

 

Og vet du hvordan du kan påvirker fordeling mellom kontingent og treningsavgift? STILL PÅ ÅRSMØTET, STILL PÅ DUGNAD, TA VERV! 😂

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, joar1 skrev:

I tillegg til det du ramser opp her, er vel rotasjonshastiget (funksjonen av utgangshastiget og riflestignin

Jeg sier jo de viktigste, det er flere. Uansett overskygger som regel vinden all annen usikkerhet. Med en så stor margin at en sjelden ser de andre usikkerhetene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

For å unngå å opprette en ny tråd om noe som allerede er diskutert tar jeg opp denne igjen. Jeg er på leting etter en montasje som avbildet lenger tilbake i tråden her. Den lavtbyggende typen som ser ut til å være godt tilpasset mauser baksiktet. Er det noen her som allerede har fått testet denne, lagt den i roteskuffen og eventuelt kan kvitte seg med den?😁 

IMG_4852.png.2ab6f16b693dab59a9f1d501e7c97c33.pngIMG_4853.png.ecde2b72b4f53739a23ac3b9aa570b30.png

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...