Jump to content

Kikkertsikte på HV-mauser


mandler

Recommended Posts

Eg har ein gammal HV-mauser (30-06) på handa, som eg kanskje vil kjøpe av eit pensjonert HV-befal, eit flott eksemplar. Tanken er at eg i så fall vil prøve ho på jakt, men då vil eg jo gjerne ha eit kikkertsikte. Likevel vil eg ikkje gjere permanente endringar på våpenet, i form av borringar og boltingar og sånn, ei heller koste på det alt for mange lappar.

 

Nokon som har tips og erfaringar? Eg ser det er nokon nette løysingar for såkalla "scout mount", der ein demonterer jernsiktet og erstattar det med skinne for kikkertmontasje (t.d. denne). Desse kikkertane ligg jo då ganske langt framme på rifla, og har vel følgjeleg ganske smalt synsfelt. Nokon som har erfaringar med slikt?

 

Det er jo løysingar for bakstilte sikte òg, men desse ser fælt klumsete ut, og vil vel lett kome i konflikt med lading av patronar (?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en HV-mauser, som jeg har slitt med noen år. Når det gjelder å montere kikkertsikte, så kan jeg anbefale

 

https://www.kinneysshootingsupply.com/searchresults.asp?Search=832M&Submit=

 

Fikk nettopp tilsendt et sett med baser som passer på HV-mauser. De heter WARNE Maxima M902/832M. Jeg bestilte to i samme slengen - så hvis jeg ikke klarer å ødelegge det ene før montering er fullført, kan du få kjøoe det andre for kostpris.  Men jeg vil holde på det ennå, just in case. Og kinneys er raske, de sender samme dag med USPS priority, så du har pakken i løpet av en ukes tid.

 

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har forsøkt å bore, men etter sigende skal låskassene på disse mauserne være settherdet - og jeg planlegger å utarme den settherdingen ved å gløde ut akkurat der jeg skal bore, med en oksygen/LPG-flamme. Jeg har hørt at det å merke av hullene skikkelig med en kjørner skal være nok - men jeg tar ikke sjansen på det.

 

Og det er garantert mange her inne som har gjort denne jobben før meg - og som kan komme med gode råd.

 

Og WARNE anfefaler et visst moment ved tiltrekking av skruene, og stoler man ikke på eget håndledd, vil jeg anbefale https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-momentnøkkelsett-for-sykkel/p/31-8670. 

 

Det er en billig løsning som funker til formålet.

 

Og "blå" skruelåsing får man kjøpt over alt ...

 

Og så får man bevart jernsiktet - som er laget ut fra ballisitkken til den originale 8 mm mauser- ammoen - som bare er sånn cirka det til en militært 30-06. Vi som lader selv,  kan lage patroner i 30-06 som passer kulebanen til de gamle jernsiktene på HV-mauseren perfekt. Men det er et prosjekt som ligger litt frem i tid.

 

Lykke til !

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, mandler said:

Nokon som har tips og erfaringar? Eg ser det er nokon nette løysingar for såkalla "scout mount", der ein demonterer jernsiktet og erstattar det med skinne for kikkertmontasje (t.d. denne). Desse kikkertane ligg jo då ganske langt framme på rifla, og har vel følgjeleg ganske smalt synsfelt. Nokon som har erfaringar med slikt?

Jeg forsøkte med noe lignende først - en slags clamp-on montasje som ser stygg ut på den fine våpenet M98 er, og da jeg lå rett ved svenskegrensen på beverjakt i 2003 - og ikke traff en eneste svenske ELLER en bever - på tide å tenke nytt. 

Link to comment
Share on other sites

Behold rifia som den er og kjøp en ferdig herpet en fra finn. Billigere (montasje, borr, tapper, skruer, ringer, kvartsikring, oi-her ble det null kinnestøtte, dæven-den sparket)  og oftest bedre.

 

Det ligger jevnt fine ombygde m98 på finn til 1/10 av byggekost. For såvidt en og annen hvor prisen ikke engang er i nærheten av deleprisen

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, joar1 said:

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har forsøkt å bore,

...ville helst unngå boring og styr, men elles ser patenten fin og smekker ut. Vil ikkje forskjellige bak-monterte kikkertsikter på desse riflene lett komme i konflikt med lading og ladearm og sånn, og rett og slett vere litt i vegen?

 

Gje gjerne ei tilbakemelding på funksjonalitet, ...og kanskje eit bilete av rifla di med siktet påmontert når du har fått ting i orden. :)

 

Eg synest eigentleg desse skinnene montert i sikte-ramma ser nokså ok, solide og diskret ut, men kor funksjonelt er det med framme-montert kikkertsikte sånn reint bruksmessig? Nokon som har erfaring frå bruk, og eventuelt tips til sikte som har gode eigenskapar for ei slik plassering?

 

Mauser-kikkert.JPG

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Torf said:

Kjøp en kopi av orginal skarpskyttermontasje.

Jo, kunne vært eit artig prosjekt det. Denne blir vel òg montert ved sida av jernsiktet (?) ...men er sikkert dei færraste mausarane som har hol for montering....og må vel til med borring då?

 

Kva sikte har du montert? Funkar ok? Bilete av montasjen? :D

Edited by mandler
Link to comment
Share on other sites

Har du en fin gammel Mauser så la den være som den er. Det ligger jo haugevis med ferdig ombygde våpen på finn. Skal børsa bli et bra jaktvåpen er det en hel jobb. Kikkertmontasje, omsmiing av heve arm, nytt avtrekk, ny stokk ?

Om en først skal starte på noe slikt er en M67 et mye bedre utgangspunkt da den allerede har meget bra avtrekk og ferdig omsmidd heve arm og en stokk som faktisk er meget god å skyte med. De fleste er også beddet og har grei presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja til bruk på jakt hadde jeg nok heller tatt plastikk Mauseren. Selv har jeg tre ombygde Mausere en Tyskmauser i 8x57, en HV mauser i 30 06, og en M67. Alle med kikkertsikte og skikkelige avtrekk. Men de er tunge og med unntak av M67 er de ikke veldig presise men grei nok til jaktbruk klarer vel snusesken på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Ikke alt dreier seg om konkurranseskyting, vel verdt å tenke over. Faktisk veldig mange som skyter "uttafor konkurranse" også; hyggeskyting, plinking, jakt i ymse former. Skal ikke se helt bortifra at mange gamle M98 går godt nok til formålet. Fikk sjøl bygd (av en meget dyktig børsemaker) ei slik, med 23mm tjukk pipe, Timney avtrekk, tilpassa gamle SAKO-klakker/montasjer og solid bedding. Står nå i et KKC skjefte. Tung, og presis nok - "hølihøl "på hundremeteren. Godt nok, gamle mausere dauer aldri. Men det er klart, nye og mer presise konstruksjoner finnes - ingen tvil om det. Men man kan godt leve med flere børser, sant. Langt vanskeligere uten ei bøylerifle eller pumperifle...

 

En annen side ved DFS-reglementet: Ved medlemskap i skytterlag kan du vel kjøpe både  en Sauer, Mauser og Krager, da det er klasser til disse.

Noe godt kommer da ut av gær´nskapen...🤤

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, BC.Airn skrev:

En annen side ved DFS-reglementet: Ved medlemskap i skytterlag kan du vel kjøpe både  en Sauer, Mauser og Krager, da det er klasser til disse.

Nei i DFS er det ikke egne klasser for forskjellige våpen som  Sauer, Mauser og Krag. De stiller alle i samme klasse. Klasse settingen kommer an på alder og hvor bra du skyter. Eneste unntak her er de som skyter med militære våpen og jegerklasse. Selv har jeg brukt  både Krag, Mauser og nå Sauer i DFS skyting. Er jo en grunn til at en har skiftet våpen for de gamle var ikke utslitte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, bardp skrev:

Nei i DFS er det ikke egne klasser for forskjellige våpen som  Sauer, Mauser og Krag. De stiller alle i samme klasse. Klasse settingen kommer an på alder og hvor bra du skyter. Eneste unntak her er de som skyter med militære våpen og jegerklasse. Selv har jeg brukt  både Krag, Mauser og nå Sauer i DFS skyting. Er jo en grunn til at en har skiftet våpen for de gamle var ikke utslitte.

Ingen tvil om at Sauer´n er Mauser´n rett så overlegen på de aller fleste områder (unntatt nostalgi).

På akkurat samme måte som patronen .223/5.56 er 6.5x55 overlegen på alle områder (også unntatt nostalgi).

Så vil man ta steget full ut, bør DFS også se på patronvalget, tiden er overmoden.

 

Hvilken ervervsgrunn har man for Krag og M98 for anskaffelse i DFS?

Om man har en Sauer fra før?

Hva skal man i så fall oppgi som grunn for anskaffelse?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

På akkurat samme måte som patronen .223/5.56 er 6.5x55 overlegen på alle områder (også unntatt nostalgi).

Så vil man ta steget full ut, bør DFS også se på patronvalget, tiden er overmoden

Hvordan i all verden kan 223/556 være overlegen 6.5x55? Antall poeng man kan klare å skyte på 200m kanskje, men det stopper der. Og ja - jeg har begge.

 

Sitat

Hvilken ervervsgrunn har man for Krag og M98 for anskaffelse i DFS?

Om man har en Sauer fra før?

Hva skal man i så fall oppgi som grunn for anskaffelse?

Samme som Saueren. Generelt kan man få innvilget en til baneskyting, en til trening / 15m, og en til feltskyting - evt reserve, om man er veldig aktiv... Politiet bryr seg ikke om hva slags rifle der er, bare den er godkjent til DFS-bruk. Altså Krag, Mauser, Sauer. Så om du har en Sauer fra før, kan du erhverve Mauser eller Krag på et av disse bruksområdene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, M67 skrev:

Hvordan i all verden kan 223/556 være overlegen 6.5x55? Antall poeng man kan klare å skyte på 200m kanskje, men det stopper der. Og ja - jeg har begge.

Om jeg skulle bruke 223 til noe i DFS sammenheng måtte det bli til Stang skyting.

Link to comment
Share on other sites

Dagens 6.5x55 er det vel heller ikke mye nostalgi ved, vi lader til 4kbar med moderne VLD-kuler, og skyter 150 m/s fortere enn de kunne drømme om i "nostalgitida".

 

Sitat

Om jeg skulle bruke 223 til noe i DFS sammenheng måtte det bli til Stang skyting.

Det blir jo nesten en annen øvelse.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, M67 skrev:

"...Hvordan i all verden kan 223/556 være overlegen 6.5x55? Antall poeng man kan klare å skyte på 200m kanskje..."

"...Så om du har en Sauer fra før, kan du erhverve Mauser eller Krag på et av disse bruksområdene.."

Ja. Mildere rekyl, gir gjerne høgere poengsum; Er vel hva DFS handler om.

Spot on: Kan erverve for DFS, dét var problemstillinga.

 

Å kunne være saklig i tilsvar, er et vitnesbyrd om klokskap. Må huske at det er mange gjester og brukere herinne som leser, og som nok setter pris på saklighet. Håper det kan føre til rekruttering og flere skyttere. Fordi vi trenger flere kulturbærere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ja. Mildere rekyl, gir gjerne høgere poengsum; Er vel hva DFS handler om.

Ja, jeg skjønte ikke at det kun handlet om DFS. Men selv i DFS er 223/556 håpløst underlegent i en av to hovedøvelser - feltskyting. På en skikkelig feltrunde er det et surt handicap.
Skyting er ikke bare DFS, og det var mest det jeg tenkte på - det fins en HAUG andre skytedisipliner, der kaliber ikke er gitt og obligatorisk - og kun en eneste (DSS) er 223 vanligst - og selv der leter man etter andre kalibere - 223 er mest fordi det er std. kaliber i det mest egnede våpenet, AR15.
I både benkeskyting og i ISSF er 6 og 6.5mm kalibere (mye) mer vanlig enn 223, og i PRS/NRL er 6 og 6.5-kalibere som er svært like 6.5x55 langt mer vanlig enn 223 - som knapt brukes. Det samme gjelder F-class.

223 har sin store fordel når det skal skytes fort og presist på kort hold. Men få rifleøvelser går ut på det.

 

Til jakt er 223 en utmerket småviltpatron, og idag, DEN mest anvendelige av disse. Og den er suer til unger, skuddredde skyttere, og folk som ikke kan skyte.

 

Men overlegen? Jeg vil si den er klart underlegen til ca alt det er fornuftig å bruke ei repeterrifle til ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jobber riktignok ikke i jernbaneverket, men en og annen vy har jeg jo, og nå prøver jeg å spore på igjen. Et av spørsmålene til TS er scoutkikkert. Det har jeg såvidt prøvd, men har noe mer erfaring med pistolkikkert, som har enda lenger øyeavstand. Og det fungerer veldig greit. Vil rett og slett si at i jaktsituasjoner gir det mer oversikt og sidesyn enn tradisjonell riflekikkert. Ville ikke betenkt meg på en slik løsning må en gammel kriger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bardp said:

Har du en fin gammel Mauser så la den være som den er. Det ligger jo haugevis med ferdig ombygde våpen på finn. Skal børsa bli et bra jaktvåpen er det en hel jobb. Kikkertmontasje, omsmiing av heve arm, nytt avtrekk, ny stokk ?

Om en først skal starte på noe slikt er en M67 et mye bedre utgangspunkt da den allerede har meget bra avtrekk og ferdig omsmidd heve arm og en stokk som faktisk er meget god å skyte med. De fleste er også beddet og har grei presisjon.

Du mister noe av poenget - som er å lage noe selv, noe helt unikt. Børsa må plukkes fra herandre uansett, og har man ikke egen dreiebenk, så er det bare å levere løpet til en børsemaker for å lage gjenger til lyddemperen. Jeg skal legge ut bilde her når jeg er ferdig, av en Mauser i sitt tredje liv: Første liv som standardvåpen i Wehrmacht, andre liv som standardvåpen i heimevernet, ombygd på Kongsberg, og sitt tredje liv som jaktbørse med kikkertsikte og lyddemper. Gode børser dør aldri - de bare omformes til annet bruk.

 

Og M67 er et helt forferdelig våpen, sammenlignet med M98. M98 er det beste som er laget av boltrifler noensinne - ingen har klart å utvikle en mekanisme som er bedre enn den på M98. Selv moderne mausere som selges over disk i dag, er å betrakte som en "nedgradering" av funksjonalitet i forhold til M98. Det er egentlig bare Remington 700 med mauserlogo og en prislapp som ikke ligner grisen. Bare tull. Og det er ganske fantastisk, for M98 er som i 1898 - ikke 1998 ... noe å tenke på.

Edited by joar1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, BC.Airn said:

Fordi vi trenger flere kulturbærere.

Nå var jo dette en tråd om å motere kikkert på HV-mauser. Men så plutselig ble det en diskusjon om kaliber i skytesporten ? Der kan jeg skjære gjennom og spikre måken til fisken - eller hva det nå heter:  I DFS: 6.5x55 eller 7.62 NATO. Ferdig snakka. Ikke noe frøkenkaliber som 5-56/.223 der.  I skiskytterleiren: Der er .22LR godt innarbeidet, men skal denne idretten overleve og ha publikumsapell, så er nok en tilbakegang til grovere kaliber påkrevd, og da er vel 6.5 x 55 naturlig - gode, gamle, Krag-Jørgensen.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Dagens 6.5x55 er det vel heller ikke mye nostalgi ved, vi lader til 4kbar med moderne VLD-kuler, og skyter 150 m/s fortere enn de kunne drømme om i "nostalgitida".

 

Det blir jo nesten en annen øvelse.

 

K

 

Hva betyr "VLD" ? Very Low Density ? Aluminiumskuler ? Og 4000 bar i en Krag-Jørgensen  - da er man enten veldig dum, eller veldig modig. På grensen til heltemodig, vil jeg si. Et slikt trykk stanger mot taket for det en M98 tåler - som er MYE mer solid enn Kragen.

Edited by joar1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, joar1 skrev:

Og M67 er et helt forferdelig våpen, sammenlignet med M98. M98 er det beste som er laget av boltrifler noensinne - ingen har klart å utvikle en mekanisme som er bedre enn den på M98. Selv moderne mausere som selges over disk i dag, er å betrakte som en "nedgradering" av funksjonalitet i forhold til M98. Det er egentlig bare Remington 700 med mauserlogo og en prislapp som ikke ligner grisen. Bare tull. Og det er ganske fantastisk, for M98 er som i 1898 - ikke 1998 ... noe å tenke på.

 

Ja, dette har du kontroll på.....

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, joar1 skrev:

 Og 4000 bar i en Krag-Jørgensen  - da er man enten veldig dum, eller veldig modig. På grensen til heltemodig, vil jeg si. Et slikt trykk stanger mot taket for det en M98 tåler - som er MYE mer solid enn Kragen.

Disse patronene brukes nok i Sauer, ikke i Krag.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Chiefen.v-2 said:

 

Ja, dette har du kontroll på.....

Nei, egentlig ikke. Skjønner ironien. Jeg bare refererer det jeg har lest, og egen erfaring. Det som er spesielt med M98 er at sikringsfløyen mekanisk blokkerer tennstempelet - en funksjon som ikke finnes på moderne rifler, etter det jeg har oversikt over. Men å sammenligne en moderne mauser til 30k med en billigrifle fra remington - flåsete, jada. Jeg tar selvkritikk der.

 

Samtidig vil jeg gjerne reklamere litt - helt uten godtgjørelse - for det aldeles flotte skyteanlegget på Skurve (mellom Sandnes og Eigersund). Her kan man komme og gå som man vil for et par tusenlapper i året, bruke elektroniske skiver til 3,50 pr. skudd - når man skal skyte inn børsa, eller ta med seg et kronometer - eller bruke det som ligger i skapet, for å sjekke V0 når man skal teste ut ny ammunisjon. Og så lenge man rydder etter seg, er det fullt lovlig å sette opp egen blinker osv. Helt fantastisk flott anlegg - åpent på dagtid for medlemmene, alle skyttere fra Kristiansand til Haugesund burde hatt medlemskap der.

 

Alle må bli medlemmer der - slik at vi kan få beholde dette flotte tilbudet ! http://skurve.skytesenteret.no/home/

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Torf said:

3,50 pr skudd i skiveavgift?

Takk, men nei takk!

Da hadde hver trening kostet meg 700-1000.- pluss ammo og bompenger..

Da blir det dyrt å skyte et par ganger i uka.

 

 

Du kan sette opp egne papirblinker - det blir jo helt gratis. De elektroniske skivene krever vedlikehold, så det er helt rimelig at det blir tatt en pris pr. skudd.  Poenget er å ha et "fristed" der man kan skyte - uten at hysteriske naboer går bananas, og lensmannen kommer ulende med blålysene på,  hvis man skyter blink i egen hage.

Edited by joar1
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, AsgeirK said:

M67 og m59 ER en m98 som har vert med Kongsberg våpenfabrikk for ombygging ;) så det er ombygde m98 med endret navn

Jeg kan ha dummet meg ut der - det ser jeg. Jeg mente å henvise til mauser sin versjon før M98 - men jeg har nok mikset sammen Kongsberg-modellene og det som kom originalr fra Mauser. Men sånn er livet - lett å snuble.

Link to comment
Share on other sites

Å betale en tusenlapp eller 2 er forsåvidt greit hvis man da får fri tilgang alle dager hele året. Men at en Njff forening forlanger betaling pr skudd blir for meg helt latterlig...

 

Dettw skaper bare irritasjon og redusert trening for de som kanskje trenger det aller mest..

Link to comment
Share on other sites

Treningsavgift er nå helt vanlig da det koster å vedlikeholde skyteanlegg. I vårt skytterlag må alle unntatt ungene betale 25 øre pr skudd i treningsavgift beløpet er det samme enten en skyter ute eller inne. Inne banen kan benyttes til trening hele døgnet hele året med unntak av når ungene har trening og når det arrangeres stevner. Ute banen kan også benyttes hele året men her er det i tillegg ikke lov å trene mellom klokka 2300 og 0700 samt på søndager og et par andre dager i året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, joar1 said:

Samtidig vil jeg gjerne reklamere litt - helt uten godtgjørelse - for det aldeles flotte skyteanlegget på Skurve (mellom Sandnes og Eigersund). Her kan man komme og gå som man vil for et par tusenlapper i året, bruke elektroniske skiver til 3,50 pr. skudd - når man skal skyte inn børsa, eller ta med seg et kronometer - eller bruke det som ligger i skapet, for å sjekke V0 når man skal teste ut ny ammunisjon. Og så lenge man rydder etter seg, er det fullt lovlig å sette opp egen blinker osv. Helt fantastisk flott anlegg - åpent på dagtid for medlemmene, alle skyttere fra Kristiansand til Haugesund burde hatt medlemskap der.

 

Alle må bli medlemmer der - slik at vi kan få beholde dette flotte tilbudet ! http://skurve.skytesenteret.no/home/

 

Det vil jeg kalle et helt rævva tilbud. Da holder jeg heller en knapp på Blikshavn på Karmøy, og Karmøyhallen om vinteren. Hilsen haugalending ;)

Quote

Riflebanene er alle utstyrt med elektroniske skiver med monitorer som er kortaktiverte.Enkelt sagt: medlemmene har et kort som en fyller opp med f.eks 100, 250, 1000 treff etc. For hver treff i blinken teller systemet ned til kortet er tomt. En kan i tillegg veksle mellom innskytingsbenker, feltfigurer, standardskivene og løpende elg med det samme kortet.

Litt for amerikansk for min del....... måtte avslutte skyting fordi klippekortet er fullt. Takke meg til gammaldags skriveunderiloggbokaførenstengerportenoggår.

 

Og forøvrig; stor forskjell på Mauser M03/M12 og M18......

VLD = very low drag

Moderne 6,5 skytes i Sauer. Ikke Krag..

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bardp skrev:

Treningsavgift er nå helt vanlig da det koster å vedlikeholde skyteanlegg. I vårt skytterlag må alle unntatt ungene betale 25 øre pr skudd i treningsavgift beløpet er det samme enten en skyter ute eller inne. 

På ett eller annet vis må man dekke inn driftskostnadene ja. Noen lag tar det via treningsavgift og har lav årskontingent, andre har høyere kontingent og ingen avgift per skudd.

 

25 øre skuddet er ikke langt unna reell kostnad på grovkaliber-skiver, gitt at de holder 30-40-50.000 skudd mellom hver gang de må overhales fullstendig - dvs ikke jegerskiver. For innendørsskiver hørtes det litt høyt ut. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...