Jump to content
M67

Feltskyting i DFS, kikkertklassen

Recommended Posts

Akkurat nå, jeepthing skrev:

Kaster inn et spørsmål. Vil deltagelse i kikkertklasse i DFS kunne oppgis som ervervsgrunn for kjøp av rifle?

Nei, men det vil være "aktivitet" i DFS dersom det er en 200STR du vil kjøpe, og kunne utløse ervervsgrunnlag av 200STR. Jeg lager ikke reglene.

K

Ikke for å kverulere, eller kanskje litt...En kan bruke en rifle ervervet til jakt for å skyte konkurranse i både felt og bane, men ikke søke om en dedikert konkurranserifle i en  klasse godkjent (og opprettet for å få med flere skyttere) i de fleste stevner i DFS? 

BB

Vet ikke helt hvor du vil hen, men medlemsskap i forening/lag og dokumentert aktivitet i konkurranser er vel et "godt kort" hvis en vil søke om en dedikert rifle til dette. Jeg har rifler ervervet til jaktfelt/ DFS felt. 

Det jeg lurte på var om deltagelse i kikkertklasse ville være gyldig ervervsgrunn til å anskaffe et dedikert våpen (også andre enn 200STR) til  dette formålet. Fortsatt at medlemskap og alt annet er på plass. Kjenner til aktivitetskrav for erverv av håndvåpen. Hvilke aktivitetskrav må man oppfylle i DFS?

BB

Svaret mitt øverst er det riktige, og det er fullstendig.

Aktivitetskrav i DFS er nokså «rundt», og deltagelse på dugnad, trening eller stevner holder. Uansett klasse. En av delene er som regel nok.

Men ingenting du gjør i DFS gir ervervsgrunnlag for noe annet enn 200STR (og krag og mauser da)

K

Edited by M67

14 minutter siden, Simplex skrev:

Begrunn gjerne dette.

PODs våpenkompendium, side 31

Sitat

DFS har også en jegerklasse, som er ment for jegere.
Det forutsettes derfor at de som skyter denne klas-
sen har egnet våpen fra før, så derfor gis det ikke 
ervervstillatelse på bakgrunn av medlemskap i 
DFS.

Med andre ord, du skal pinadø ikke få noe utenfor jaktgarderoben enkelt.

Man kan lure på vitsen med dette, utenom "ha-ha-ha må ikke komme her" faktoren.

Takker igjen for svar. Regelverk er regelverk. Har skutt noen felt stevner med elgbørsa og vil nok gjøre det igjen. Argumentet om å rekruttere flere skyttere ville nok for min del treffe bedre om initiativet med kikkertklasse ble fulgt opp helt ut. Jeg har stor respekt for DFS skyttere og deres prestasjoner med diopter , men jeg foretrekker kikkert og kommer nok aldri til å anskaffe 200STR. 

BB

Her forstår jeg virkelig ikke problemet. Man kan skyte med nesten hvilket våpen man vil i kikkertklassen - med kikkertsikte, og til DFS skyting kan man erverve 200STR, som er det eneste våpenet man (i praksis) kan konkurrere med i de andre DFS-klassene.

200STR er trolig også (på denne siden av doble prisen) det beste alternativet i kikkertklassen.

K

• Like 1

Ikke noe problem. Vet at 200 STR er et utmerket våpen og at Audi lager bra biler. Har bare ikke lyst på noen dem. Er fullt inneforstått med at det er jeg som er sær og resten som går i takt. Prøvde bare å belyse at en ved å gi kikkertklassen (som allerede er broket forsamling hva våpen angår) en fullverdig plass i programmet kunne det motivere flere til å delta. F.eks ervervsgrunn

ut fra kriterier oppgitt i klassen.

Kommer til å fortsette å bruke det jeg har og forholde meg til at slik er det.

Når poenget er å rekruttere (inn i eksisterende klasser) så gir det ikke mening å gi ervervsgrunnlag for noe som ikke er tillatt i de eksisterende klassene. Igjen, jeg lager ikke reglene. Men jeg vil oppfordre til å la kikkertklassen "ligge" slik den er en stund, og konsentrere seg om å skyte og ikke mase. Enkelte er så lei maset rundt den, at de er truende til å legge ned hele greia. Folk som er interessert i klassen må stemme med avtrekkeren, og skyte - når klassen så er "stor" eller iallefall lit moden, kan man stå på barrikadene...

For nysgjerrighetens skyld, hva ville du kjøpt om det var grunnlag for erverv av "hva som helst", til kikkertklassen?

K

• Like 2
  • Thanks 1

Ser poengene dine og mente ikke å bråke. Når det kommer til hva jeg ville valgt så sa jeg at jeg er sær. Er en Steyr SSG 88 med benevnelsen DFS  til salgs på finn som jeg ikke har plass til i garderoben som jeg tror kunne passet fint.....

BB

Jaktfelt i NJFF er jo ervervsgrunnlag dersom du skyter konkurranser, rifler som er lovlige på jakt kan brukes til det.

Så det er igrunnen jaktvåpen folk er ute etter da? Og dumme noen har ikke laget et kjøphvaduvilnprgarderobenerfull-tilbud?

Sånn uten å tenke mye kommer jeg på 3 muligheter utenom jakt og DFS til "behov" for den Steyr-saken...

• Like 1

12 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sånn uten å tenke mye kommer jeg på 3 muligheter utenom jakt og DFS til "behov" for den Steyr-saken...

Jaktfelt

UNL

F-class

Metallsilhuett

NSF/ISSF 300m

NSF/ISSF Viltmål

er de første 6 jeg kommer på ;)

K

Igjen mente jeg virkelig ikke å lage bråk. Ville brukt våpenet til formålet som det var tenkt søkt om. Bedre egnet enn de jaktvåpen jeg har var tanken. Med mulig unntak av jaktfelt (vekt), bor jeg nok minst 30 til 50 mil unna de andre mulighetene. Men det igjen er mitt problem..

BB

Det er plenty av folk som er med i klubber langt fra dem, og som likevel har nok aktivitet.

Vi prøver bare å hjelpe deg, den rifla er jo nice, så du må få kjøpt den ;) Hvor bor du?

K

Bor ved Mo i Rana. Har i tillegg til geografi utfordringer som sterkt begrenser aksjonsradius (gårdbruker med små barn), så må nok la denne gå. Setter pris på svarene jeg har fått.

1 time siden, jeepthing skrev:

Igjen mente jeg virkelig ikke å lage bråk. 

Det er helt greit å spørre, reaksjonen du fikk henger nok sammen med at mange skytterlag opplever å bli brukt som rundingsbøye for folk som melder seg inn for å få gjennom en våpensøknad og så forsvinner ut i det store intet. Det er ikke ulovlig, men det undergraver tilliten vi trenger å ha hos våpenkontorene. Så når vi lukter en søk-og-forsvinn er det lite hjelp å få, og svarene kan sikkert oppfattes som krasse. 

Forstår problematikken. Omvendt problem er 10 kilos 338 lapuaer registrert til elgjakt men brukt til langhold..Spurte derfor om det kunne gjøres på riktig måte og fikk svar. 

Hva er problemet med at det står en 200STR sammen med 6 jaktvåpen i våpenskapet ?

Jeg forstår ikke problematikken i det hele tatt. Men nå blir vel snart 8 stk. garderobe innført og da er problemet ditt løst.