Jump to content

Sierra MK 100 gr


Stihl Crazy

Recommended Posts

Noen som Hvet hvor jeg kan få tak i denne kula i annet enn 500 bulk pakninger?

Med ny rifle på vei tenkte jeg og se om jeg kunne lade den og sierra 100 gr varminter med samme kruttmengde, tenkte Vv150.

For og se om jeg kan få de til og gå likt.

Det må ikke på død og liv være denne kula men anntar den er lettest og få til og sammskyte med varminteren som har ry som presisjonskule.

Begge er jo fra sierra med samme kulevekt.

Kaliberet er 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte en til trening og en til jakt, tok det for gitt at det var ganske god forskjell i pris.

Så grunnen er vel økonomisk kan en si.

Skal vel skyte en del før det har så mye og si da, men skal liksom ikke bruke varmint kule til trening synes jeg, men klart en kule er jo enklest,er med på den.

 

Jakt med varmint kula er på kråke, ravn, gås og så har jeg lyst til og prøve meg på rev, ville du bare kjørt på med en kule til alt?

 

Lurer på om varmint kula ble brukt i rekruttladninger før.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Ok er Vv 150 brukende til 123 gr kuler da? Tenker vel ikke knallharde feltladninger.

Så litt på reloading manual fra Vv, er to stykker for 6,5x55.

Denne:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=70 og denne: 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=71

For ei tikka t3x hvilken skal jeg gå ut ifra?

Ser ut som Vv 160 fyller bedre i hylsa og er muligens litt mer egnet.

Virker som Vv sine skytterlagskrutt varierer mindre enn Norma fra lott til lott.

Er iverfall mitt inntrykk.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Til en T3 kan du bruke den tabellen du vil. I en gammel Krag eller M96-mauser ville jeg brukt de for "Swedish Mauser" eller knapt nok det. VV har av og til noen rare patronlengder. 75mm for 120-123gr kuler, og 77-ish for 130-140 er gode utgangspunkter.
VV har vel ikke egentlig skytterlagskrutt?

 

Til 123gr hvasomhelst har jeg brukt 40gr N19, det er nok ikke det best egnede kruttet, men det er et av de rimeligste kruttene, og som bardp lader jeg også 5-6000 patroner i året, fordelt på 123gr NCC og 130gr DL.

 

Etter noen år, og noen piper, og trolig prøvd de fleste kulene i markedet, så er det veldig vanskelig å si at ei kule er bedre eller mer presis enn de andre. Skal du skyte langt, så er 130gr DL veldig mye BC per krone, og den kula som nok gir best ytelse uten at en må opp på dobbel pris, for ELD-M eller Berger. De beste samlingene jeg har skutt noen gang, i både x55 og x47L, og i flere våpen, har jeg skutt med 136gr Scenar L, men det kan like godt være tilfeldig

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk hadde jeg  brukt 107gr TMK eller bare 100gr ELD-M. Da blir det brukbare effekt i kråka og du har en god BC kule i sin vektklasse. Tradisjonelle matchkuler, kanskje særlig de nyere VLD kulene uten plastspiss går bare rett igjennom kråka og den når ofte å fly litt før den dauer, langt nok til at man tenker "faen hvordan klarte jeg å bomme der" og så bruker man litt tid på følge med hvor den flyger osv osv. Varminter funker jo som en granat men som nevnt, den flyger utrolig dårlig igjennom lufte og går alle veier i vinden.

Min nye favoritt kule til slik skyting er 100gr Nosler Ballistic tip men den er litt for dyr til at jeg vil bruke den til stålplinking og småsteiner i vannkanten.

Til 6,5x55 hadde jeg valgt 123 ELD-M til diverse plinking, kråker og rev. Ikke prøvd selv men har trua på den. 41-42gr N150 så har du en snill ladning med lite rekyl.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

120 grains Sierra Match King burde også fungere fint på blinkskyting, men om den ekspanderer på kråke vet jeg ikke. Det er jo et lite hull i fronten.

 

120 gr. er en del kortere enn 123 grains Match King og har litt annen fasong, kortere boat-tail etc.

 

image.png.347fab9bfe0df6a28e21381db0532421.png

 

Ladedata her: https://m-b-r.co.uk/PDF/Sierra 6.5x55.pdf

 

Sierra sier patronlengde (C.O.L) på 76,2mm. Jeg ser de oppgir data med N-160, men dette kruttet er ganske tregt.

Med N-150 kan du nok starte på 41.0 grains, i følge GRT dataprogram (beregning) skal du få rundt 810 m/s med 56cm pipelengde.

 

Pakning med 100 kuler er å få hos Norma :

https://nettbutikk.norma.as/ladekomponenter/matchkuler/sierra/sierra-matchking-kuler-6-5-120gr-7-8g-matchking-kule-bc-0-421-100pk-hpbt-861725-p0000004515

Edited by Bergara-Man
rettelser/tillegg
Link to comment
Share on other sites

Takk, veldigt informative innlegg !

Har såvidt prøvd rifla i dag for og få noen hylser til morgendagens utfordringer.

Foreløpig har jeg Sierra gameking 140 gr og 100 gr Varminter.

Lader førstnevnte med 45 gr mrp og varminteren med, tja begynner med 41 gr Vv150.

 

Kan godt tenke meg og prøve en av kulene jeg har blitt tipset om her etterhvert.

 

Litt om hvordan jeg liker rifla sålangt: Lett og bære, kort og hendig, god kolbekappe, stokk som passer meg.

Har demontert den i dag igjen og satt den inn med Eezox, men nok om det.

Avtrekket bix&andy er veldigt bra til presisjonsskyting men for lett til skyting på frihånd.

Skutt 15 skudd i dag, tok noen skudd for og «finne blinken» så ble bare en 3 skudds sammling, den målte 22 mm, norma rekrutt.

Er ikke gjenget for demper ennå, så smeller bra ja.

Matet greit, hev hylsene ut til nabogården. Synstest det var veldigt greit og bare legge patrona inni geværet og lukke sluttstykke.

Mauseretterliggningenr jeg har vært borti må mates fra magasinet.

 

Dette med avtrekket og presisjonsskyting syntes jeg var veldigt greit siden stort sett alle mine skudd er med støtte.

Ble litt betenkt når jeg skøt uten støtte, sittende der opplevde jeg vel at en tyngre rifle, med litt mer tyngde i avtrekket er bedre men til gåsejakt vil ett sånt avtrekk fungere utmerket.

Har nevnt det før men ingen ting gir meg sån puls som når jeg har gåsa i siktet.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, smaug said:

Hvilken børse er det snakk om? Blaser R93?

Svaret ligger i tråden :thumbup:

 

On ‎11‎/‎19‎/‎2019 at 2:38 PM, Sitka said:

For ei tikka t3x hvilken skal jeg gå ut ifra?

 

On ‎11‎/‎19‎/‎2019 at 3:21 PM, M67 said:

Til en T3 kan du bruke den tabellen du vil

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...