Jump to content

Hagle til 12 år gammel gutt.


Snik Lars

Recommended Posts

Hei håper noen her inne har noen ider, om hvordan hagle som kan passe til en 12 åring.

Er ikke den største gutten i klassen akkurat. Men han vil gjerne være med far på leirdue banen.

Pris spiller så klart en rolle, men jeg vil strekke meg litt. For å la han få prøve denne hobbyen som jeg liker så godt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sabatti har ei hagle der stokken er komstruert spesielt for damer. Den er litt kortere enn vanlig mener jeg. Alternativt finne en finsnekker, kapp kolben på ei eksisterende hagle. Blir dette gjort fint, kan stykket limes på igjen når guttungen har vokst ut.

 

Kaliber 20 kan jo være et tips. Alternativt halvautomat. Jeg skjøt med begge deler i den alderen, men jeg var lang nok til å bruke våpnene uten modifisering. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kanskje lurt å spørre de som driver banen om de har noen utlånshagler, f. eks. ei for damer i kaliber 20. De fleste foreninger tilsluttet NJFF og som arrangerer jegerprøven har det. Så kan poden få prøvd seg uten at du må gjøre noen investering før du ser at dette fenger?

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg misforstår noe, men hvordan hjelper kaliber 20 en tolvåring med å skyte leirduer? 

 

Patronene har uansett 24 gram hagl, en kaliber 20 blir lettere og slår mer enn en tolver.

 

En gutt på én seksti og 45 kilo løfter og svinger 2,8 eller 3,4 kg omtrent like godt, men for rekylen gjør det en del forskjell. Jeg ville gått for en Baikal, fintannet sag og tykk kolbekappe.  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

"...utlånshagler..."

Neeeii… da skusler du bare bort ein muliheit for ei hagle til…

 

Jeg (og flere jeg kjenner) opplever faktisk en noe «hardere» rekyl fra Star/Baikal enn Sauer/Merkel, f.eks. Mer rapp i kinnet, og hardere i skuldra. Mulig det har noe med skjefte, vekt, balanse, utforming. Jeg har skutt "en del", er ikke skuddredd, så bryr meg ikke så mye, men lell. Jeg har ikke kunnskap og innsikt nok her for å spekulere. Men uansett er rekyl en subjektiv opplevelse som setter seg i hjernebarken og minnet. Blir tolvåringen først skremt ,så er det vanskelig å kurere. Derfor er det nok lurt å la en tolvåring bruke ei børse med mjuk rekylkappe og de svakeste ladningene.  Alt for å gi gutten ei god opplevelse. Så å prøve ei 20 kaliber halvautomat er et godt forslag. Kolbelengden blir gjerne mer «tilgivende» også, siden det er mindre rekyl, sant. Ofte er skjeftene ganske rette, så du får det vesle trøkket mer «inn» i skuldra.

Men dette er min oppfatning. Tankene føres i penn fordi jeg brenner for rekruttering, og ser vi trenger flere kulturbærere. Skal se en god gammal brukt Sauer mod8 dukker opp, så får pappa korte ned kolbe og løp…Lykke til, alle unggutter og Pappaer!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Banene har som regel utlånshagler, og en kan iallefall prøve seg gjennom og se hva som passer. Ellers så jeg i dag at jentungen på 12 fikk god dreis på 870en. Har en "Marine Magnum" som jeg fikk av en her inne - begge ungene har hatt stor glede av den. Den er lita nok til å ikke være for stor, og tung nok til å ikke være for slem rekylmessig.
Og så er den tynnere bak forskjeftet enn dobbelløpere er over baskylen, så den er en drøm å bære. Men klart, selv ryker jeg på ei SS av noe slag om jeg skal jakte like mye med hagle framover.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Andreasv skrev:

Sabatti har ei hagle der stokken er komstruert spesielt for damer.

 

Det er vel flere merker (om ikke de fleste) som har modeller med kolbelengde ca 34 cm med modellbetegnelse "lady", "youth" eller "compact", som er beregnet for personer med spedere kroppsbygning. Altså barn, kvinner eller evt mindre herremenn. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når ungene var små brukte de halvauto i cal 20 (fra 7 år til 13 år - deretter cal 12 O/U). 

Fin rekyl med lerdueammo.

Kappet til kolben på en 1100 Special Field og skjøtet på bitene igjen ettersom de vokste.

 

Jeg tror jeg hadde gått for denne i dag:

https://www.hjf.no/produkt/vapen/franchi/halvautomat/franchi-compact-synt-black-2076-61cm

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...