Jump to content

hvilket kikkertsikte skal jeg kjøpe .


Håvard Myren

Recommended Posts

Jeg ville også vurdert sikter med 50 mm objektiv. Hvis skal ha 6 x zoom må du nok se etter brukt for å holde deg innenfor budsjett, kan du klare deg med 4 x det nok mulig å finne nye sikter 3-12x50 i premiumklassen (Zeiss, Svarowski, Leica, m. fl.). Alle skal jo ha 6 eller 8 x zoom nå. Et sikte med 4 x zoom og 50 mm objektiv er mindre, nettere og ikke minst lettere. Og det vil dekke de fleste former for jakt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@Håvard Myren

Dersom du ikke er så gammel ville jeg også sjekket ut Meopta Meostar R2 2,5-15x56. Grunnet det faktum at de ikke er så dyre, men ligger høyt oppe i optisk kvalitet. Selv om det helt sikkert ikke kommer opp til de beste Zeiss eller Swarovski kikkertene. De er også tunge kikkerter, som enkelte andre merker er i tilsvarende forstørrelse. Du trenger kanskje ikke 56 kikkert med lys, før du passerer 40 år med god margin. Dersom du ikke trenger en kikkert til bøjakt vil jeg også vurdert en lettere kikkert i 50 istedenfor i 56. Det er store rør å dra rundt på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Håvard Myren

Den første kikkerten jeg kjøpte for rein bøjakt var et sikte med retikkel som hadde tysk nr 4, og som var medforstørrende. Det betyr at retikkel satt i 1. bildeplan. Som var vanlig i gamle dager. siktet en Smith&Bender 3-12x50 brukte jeg i mange år. dyrene datt, og min konklusjon var at dersom jeg såg dyret, såg jeg også retikkelen som var medforstørrende. Det betyr i praksis at retikkel ble større når jeg øket forstørrelsen. Det var ikke noe problem å sjå dyrene fordi eg såg godt. Ser en dyrene, ser en også retikkel, fordi i den tid var det vanlig med medforstørrende retikkel. Imidlertid når jeg ble godt over 40 år merket jeg at det var "behov noe mer lys". Da falt valget på en Zeiss 3-12x56, og etter litt frem og tilbake ble det også med lys. Nye kikkerter har også "ikke medforstørrende retikkel", der retikkel sitter i 2. bildeplan, som er mere vanlig nå til dags. Dersom den ikke blir forstørret når en øker forstørrelsen er det enklere med rødpunkt. Så det er også noe å tenke på. Imidlertid er det fleste hjortedyr i år skutt med litt billigere Meopta Meostar RI 3-12x56 med lys og ikke medforstørrende retikkel. Dette er skyttere som ikke har fylt 25 år. De ser godt disse krabatene, og har ikke kikkerter til over 20000. Nuvel, du får selv bestemme. hvor mye du vil betale for moroa.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Jeg har passert 40 for litt siden.

Jeg har alltid sett godt men etter hvert må jeg vel ty til lys i sikte jeg også.

Synes prisene på sikter med lys er temmelig drøye, kvalitetssikter alltså og nytt.

Eneste, zeiss V4 3-12x56 med lys kan en vel få til 10 000 eller så.

Duger vel den også selv om det ikke er victory.

Det er jo mye penger det også men er nå overkommeligt, men når det bikker 15 og 20 begynner det og bli a major setback.

Noen som husker om dette siktet har blitt testet i ett eller annet jaktblad?

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Men når det først bikker 15-20 000 så er det såppas dyrt att en liksågodt kan dra på litt å fleske på med Swarovski eller Leica ;)

 

En kan vel bortimot garantere att en blir fornøyd med det merkene i +20k klassen ? (Om en ser bort fra pris)

Edited by AsgeirK
.
Link to comment
Share on other sites

Det er en misforståelse at når man blir eldre må man ha større objektiv. Faktum er at når man blir eldre blir den maksimale pupilleåpningen mindre. Vi ser altså dårligere i mørket MEN det betyr også at vi utnytter større objektiv dårligere/ikke i det hele tatt. Større objektiv betyr at utgangspupille i optikken blir større men siden våre øyner får mindre maks pupilleåpning gir det oss ikke noe gevinst.

Det vi(over 40) tjener på er kvalitet, altså at objektiver fanger det lyset den kan og at tapet er minst mulig, mao vi må betaler oss ut av ulykka og kjøpe så god kvalitet vi kan. Kvalitet er stikkordet her.

Et sikte med 50mm åpning og 10x zoom gir 5mm pupilleåpning. Et sikte med 40mm åpning og 4x zoom gir 10mm pupilleåpning, altså mye større lysgjennomgang og bedre å bruke i mørket men det kan jo hende at siktet med 40mm åpning er noe kinadritt og den med 50mm er en Zeiss og likevel er mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, smaug skrev:

Et sikte med 50mm åpning og 10x zoom gir 5mm pupilleåpning.

Ikke bland begrepene forstørrelse og zoom. 

 

Jeg har også en drøm om at begrepet lysgjennomgang blir glemt. Det er ikke det som skaper et kontrastrikt bilde, og begrepet ødelegger for forståelsen for hvordan optikk virker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Begrepet "lysgjennomgang" har nok festet seg godt hos mange som et mål på optisk kvalitet  (en dassrull har jo som tidligere nevnt 100% lysgjennomgang).
På samme måte som at det er "energien" i kula som dreper storvilt  ( gjennomskyting er bortkastet energi da den ikke blir i viltet men går til spille i myra).


 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Eg hadde ikkje valgt frå 3x og oppover til all jakt, det er for høgt etter mi meining.

Har div kikkerter og skrur alltid forstørrelsen heilt ned når jaktdagen starter. Min erfaring er at ein oftere har tid til å justere opp enn ned og etter dyr er felt så står sjelden forstørrelsen på sikta mine høgare enn 5-6x, også når eg er på reinsfjellet... 

Merke, tja. Velg annerkjent...

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, tussehaugen skrev:

Eg hadde ikkje valgt frå 3x og oppover til all jakt, det er for høgt etter mi meining.  -   etter dyr er felt så står sjelden forstørrelsen på sikta mine høgare enn 5-6x, også når eg er på reinsfjellet... ..

 

Reinsjakt er den jaktforma der høy forstørrelse kan ha mest for seg. Det "rette" dyret går inn i flokken, så kommer det ut et dyr og blir skuddbart på samme sted - er det samme dyr? Likevel, 10 x forstørrelse er (mer enn) nok.

 

Jeg skrev om forstørrelse  og "mega-zoom" i dette innlegget:

 

https://www.kammeret.no/topic/88020-trenger-hjelp-til-valg-av-kikkertsikte-til-elgbørse/?do=findComment&comment=1294872

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...