Jump to content

Første rifle


Tommyer

Recommended Posts

Velkommen til forumet!

Nå skal jeg være GGG.
Hvis du ser i en av de 35 andre trådene denne måneden om samme tema så kan det være du finner noe nyttig info der. 

Så for å bøte litt på det surmaga oppgulpet....
Hva skal du primært jakte? Storvilt eller ikke?

Vi kan begynne der så får vi se hvor lang tid det tar før noen skriver at du skal kjøpe en brukt Tikka T3 i 6,5x55. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Kjøp kaliber 6,5x55, 308 win eller .30-06.

 

Ser Jaktdepotet har fine pakker der du kan oppgradere kikkertsiktet med noen tusen og fortsatt holde budsjettet. Tikka, Howa osv. Tror ikke du i dag får ei "dårlig" rifle om du kjøper nytt i alle fall. Brukt så vil du kunne handle gode Remington og Winchester i 30-06(lite populære om dagen) til 3-4 tusen kroner og da kan du sette på det du ønsker av kikkertsikter og dempere.

 

Litt vanskelig å gi råd egentlig da det ofte er hva du selv liker som avgjør hva du ender opp med. Har du mulighet oppsøk noen butikker og se, kjenn og føl hva du syns om våpenet :D 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft har gode pakkereiser på s&l classic.  Hvis man drar innom setter de opp en grei pakke til budsjettet og slenger med noe på kjøpet. Min første rifle var i 308w har aldri angret på det. 

 

Mauser m18 og sauer 100 to fine  startvåpen innenfor budsjettet.
 

Hvis du ser brukt så vil jeg si dette er ett godt kjøp

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=163045397

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Tommyer skrev:

7mm rem mag 

Hvis du ikke har planer om å lade ammunisjon selv eller har noen i familien, vennekretsen som gjør det så styr unna. Kjøpe ammunisjon blir dyrt om du skal skyte mer enn de 35 skuddene du må i året ;) 

 

Kikkert ville jeg hatt en 2-12x50 kanskje 56. Eller 3-12. Merke Zeiss, S&B, Docter og mye annet er jo bra greier. Selv bruker jeg Bushnell og Leopuld og er kjempefornøyd selv om dette er "billige" sikter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her synes jeg det er noe som «skurrer». Skal du lære deg å skyte, enten på papp eller dyr, så må du sørge for å skaffe deg kunnskap og basisferdigheter. Slikt får du gjennom å trene, søke råd, skyte mye. Helt konkret blir det feil å kjøpe grovrifle. Ingen lærer skyting, sjøl om børsa er råtøff med svart skjefte, tofot og stor demper. Skuddredde folk er farlige, og toppoppskrifta er å starte grovt...

 

Salongrifle, kyndig veiledning og trening er det korrekte. Enten gjennom et skytterlag, eller våpenkyndige som forklarer sikkerhet og teknikker. Så må du øve sjøl, og salongammo er i praksis gratis. Avtrekkstrening lærer du med salongrifla. Skytterlaga låner ut, men om du kjøper ei du kan trene med sjøl, så er det best. Kjøp noe du har råd til å bruke. 

 

Så kjøper du deg ei grøvre rifle seinere. Og ja, jeg går mot strømmen her. Ser hva TS spør om, men nybegynneren er tjent med salongrifle og mengdetrening. Slik får en sekstenåring et langt og godt skytterliv. Men bare noen tanker fra ein halvgammal gubbe ikveill.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For kr 20' får du utrolig mye bra, både av nytt og brukt. Kjøper du ny "riflepakke" i butikk er det vanlig å saldere med en rimelig kikkert, kjøper du tilsvarende pakke brukt kan du få med et premium kikkertsikte. Hvis du ikke skal bruke våpenet før neste år kan du ta deg god tid. Følg med på Finn og se hva som blir lagt ut der, og gjør som andre har anbefalt: besøk forhandlere og klå litt på ulike våpen. Ellers er jeg 100% enig i anbefalingene om kalibervalg: hold deg til 6,5x55, .308W eller .30-06. Og demperen kan med fordel være liten og lett.

Jeg er ikke uenig med garvede skyttere som mener det er lurt å starte med salongrifle .22 LR. Men det går etter min mening utmerket godt an å trene seg opp til å bli en mer enn god nok jaktskytter med et av de nevnte kalibrene. Uansett er mengdetrening en bra ting, ikke så mange skudd pr. trening men å trene ofte. Du behøver ikke kjøpe egen salongrifle for å lære deg det grunnleggende med skyting. Benytt tiden fram til neste sesong med å melde deg inn i et skytterlag og tren med utlånsvåpen i .22LR. Mange skytterlag har slike.

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Sitka skrev:

Xxl synes jeg hadde bedre priser og utvalg på våpen før, vet ikke hva som har skjedd.

 

Dei har vel funne ut at det kanskje er lurt med fortjeneste, ikkje berre omsetning.

 

Tilbake til topic: Viss du finn eit luftgevær med godt avtrekk er det enda billegare trening enn salong.

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Tommyer skrev:

Jeg har sett på en howa 1500 7mm rem mag 

 

men hva slag sikte og zoom er bra 

 

7 rem mag er kanskje den beste patronen som finnes for norsk storviltjakt,men det er det dessverre ikke alle nordmenn som har skjønt.Derfor er det ofte dårlig utvalg av fabrikkammo,og det som finnes er ofte dyrt,egner seg best til hjemmelading.Som flere nevner standard kalibre er den aller enkleste måten å få tak i rimelig ammo.Når det gjelder sikter til storvilt jakt så er kanskje min mening litt i utakt med resten av kammeret.Liten lett kikkert på ei lett jaktrifle utelukker de fleste europeiske sikter.Amerikanske Leupold er etter min mening det ultimate siktet for storviltjakt.1,25-5 eller 1-6 eller de nye 1-8 siktene.8x er mer enn nok til jakt.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, moviken skrev:

7 rem mag er kanskje den beste patronen som finnes for norsk storviltjakt,men det er det dessverre ikke alle nordmenn som har skjønt.Derfor er det ofte dårlig utvalg av fabrikkammo,og det som finnes er ofte dyrt,egner seg best til hjemmelading.Som flere nevner standard kalibre er den aller enkleste måten å få tak i rimelig ammo.Når det gjelder sikter til storvilt jakt så er kanskje min mening litt i utakt med resten av kammeret.Liten lett kikkert på ei lett jaktrifle utelukker de fleste europeiske sikter.Amerikanske Leupold er etter min mening det ultimate siktet for storviltjakt.1,25-5 eller 1-6 eller de nye 1-8 siktene.8x er mer enn nok til jakt.

1.25 er mer enn nokk til vanlig jakt i dagslys ;)

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om lette sikter så hvorfor ikke bruke jernsiktene? De duger i dagslys, veier ikke noe ekstra på rifla og duger til all storviltjakt O.o

 

Nei heldigvis har tiden gått fremover siden 1900. Og vi bruker kikkertsikter og treffer bedre(vel noen av oss).

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

7 mm rem mag. Må nå være mer til spesielt inntreserte, garvet hjemmelader eller lignende. 
Til første gangs rifle er det vel bedre og være en kjedelig fisk og gå for 6,5x55 eller .308, men dette tror jeg nok ts har fått med seg.

 

Sikte, tja er vel ganske kjedelig jeg da.

Ville gått for 50 lysåpning eller 56 kanskje. 50 er muligens litt mer allround.

42 til nød.

Ett tysk eller østerisk zeiss, s&b, helia, Swarowski  muligens leupold har noe brukende. 
Tenker helst brukt her da, men betal ikke for mye.

Brukt er brukt.

 1,5-6x42 bør du kunne få billig siden «alle» skal ha så stor forstørelse.

Pass på at den har tysk nr 4 retikel, helst medforstørande.

Link to comment
Share on other sites

Medforstørrende retikkel har null betydning på et jaktsikte som det diskuteres, og en 1,5-6x42 er trolig det mest anvendelige siktet man får til norsk storviljakt. 

 

2,5-10x50 eller 3-12x56 kan være litt bedre i mørket, men er til gjengjeld større og tyngre. Med mindre du skal jakte mye i dårlig lys, så ofrer du muligheten til å ta raske skudd med bedre oversikt for å få noen potensielle ekstra minuttet med skytetid på morgen/kveld.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1,5-6x42 synes jeg er litt lite til og teste ladninger og sånn, men er vel neppe det ts skal til med det første.

Mest allround synes jeg 2,5-10x50 er vis en først har valget.

56 er kanskje litt tuba, uansett alle fungerer så sant det er noenlunde kvalitet.

Kommer litt ann på bruksområde, det er ikke alltid så lett og vite på forhånd.

Vil tipse deg om børsemaker Wear de har noen gode tilbud på rifler nå om dagen og virker iverfall som er greie og ha med og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

3 er for mye på kanskje drivjakt, men jeg har skutt rådyr på 7-8m hold med 2.5, og ser igrunnen ikke når 3 er for mye på vanlig jakt. i høst jakter jeg med en 5-20... Den samme 2.5-10en har jeg skutt rådyr på 300m med, og en 3-9 med retikkel i andre plan kan man fint sikte på et rådyr på 500m hold med - når blir det for langt?

Man kan ikke bedømme gevir selv på 300m da, det er jo ulempen. 

3-9 får en gode kikkerter uten å ruinere seg, det samme gjelder 1.5-6, og det er et annet godt valg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Tommyer

Dersom du bare er 16 år og ikke har den helt store erfaringen, har du noen du kjenner i omgangskretsen som er en erfaren jeger. Dersom ikke, bor du slik til at det er noen på kammeret som bor i nærheten. Eller så kan du melde deg in i den lokale Jeger og fiskerforbundet, der har du sikkert noen som kan hjelpe deg til og skaffe deg en egnet rifle. For all del luft tilbudene du får her inne, og dersom du ikke har så mye skyteerfaring kan kanskje 6,5x55 være et bra startpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min første rifle på disp som 16 åring.En ombygget hv Mauser,kjøpt ut av ett dødsbo etter en onkel.Ihjel spikka orginal stokk med tynn kolbekappe og en Norlett jaktoptikk 2,5x32 kikkert montert i vippemontasje😎Betalte 1500 kr den gang husker jeg.Men lærte å skyte,og har hatt mye jakt glede av Mauseren i de 20 årene jeg har hatt den.Den har riktignok gjennom gått noen forandringer,men har vært moro å bygge litt au!Og det er garantert siste rifla som forlater skapet mitt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt mitt første rådyr med en original HV-mauser. Den har forlatt skapet for lenge siden. Jeg ga den bort her på kammeret. Tung og klumpete, og må bygges om (dyrt) for å få på kikkertsikte, og bedre stokk. Billigere å kjøpe en som kan brukes enn å bygge om. Ugreit for en 16 åring å begynne med en sånn. Mye bedre med en brukt Howa, Remington, Bergara eller lignende. 

Link to comment
Share on other sites

På 14.11.2019 den 18.12, Tommyer skrev:

Jeg skal jakte storvilt og ser på rundt 20 tusen 

 

Hvis du går for en 7mm Rem Mag bør du i hvert fall ikke ha noen liten demper ! Da hadde jeg kjøpt en A-TEC MageaHertz eller en Mega H2 lyddemper. Så demper du smell og rekyl best mulig. Å gå på jakt og skyte uten hørselvern med en liten demper på en 7mm Rem. Mag (eller alle storviltrifler i grunn) hadde jeg ikke gjort. Selv med en god demper er lydtrykket rundt 135-140dB og det er hørselskadelig. Så da skader du lett hørselen din, og den kan aldri repareres.

 

Kostnader:

20 stk. Federal Fusion 150gr. i 7mm Rem Mag. Kr. 599.- (Schou-katalogen 2019).

20 stk. Federal Fusion 150gr. i 30-06 Kr. 450.- (Schou-katalogen 2019).

Kobber-kule: 20 stk. Norma 140 gr. Eco-Strike 7mm Rem Mag. Kr. 1549.- (Norma-katalogen 2019).

Kobber-kule: 20 stk. Norma 150 gr. Eco-Strike 30-06 Kr. 959.- (Norma-katalogen 2019).

 

50 stk. Norma Jaktmatch 150gr. 7mm Rem Mag. Kr. 1189.- (Norma-katalogen 2019).

50 stk. Norma Jaktmatch 150 gr. 30-06 Kr. 849.- (Norma-katalogen 2019).

 

Det blir ikke nødvendigvis stiggdyrt å jakte med en 7mm Rem Mag. Men skal man skytetrene mye bør man jo kanskje ha en 22LR rifle også. Men en del skudd med jaktrifla må jo gjøres uansett for å lære seg avtrekk, og å håndtere rekyl osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder 7 mm Rem mag.  vil jeg fraråde det på det sterkeste for en nybegynner.
Det er ingenting i veien med patronen som sådan, tvert i mot den fungerer ypperlig på det meste av storvilt.
Men rekylen er kjapp og hard, ammo er kostbar, og på mindre vilt kan kjøttødeleggelsene være ganske store om en ikke bruker premiumkuler.
En god venn og jaktkompis har en slik i en Ruger M77 MKII, og jeg har jaktet side om side med han både her hjemme på elg og hjort, og i Sverige på dåhjort og villsvin med den rifla.
Jeg har også skutt litt med den og vil påstå at dette ikke er noe for en nybegynner, selv med demper.
For en førstegangsjeger er 6,5x55 eller 308 Win et mye bedre valg, både med tanke på rekyl og pris på ammo,  pluss at utvalget våpen i disse kaliber er mye større.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 mm rem mag er ikke noe å være redd for, men det er ikke der man starter.

 

Det er lite som et så kjedelig som å ha ei fin børse men ingen penger til ammo. Hvis jeg hadde vært TS med 20kkr til rådighet hadde jeg kjøpt en brukt 22 og en fin, brukt 30-06 som de aldeles utmerkede nevnt over. Så hadde jeg fordelt resten av pengene likt på ammo for 22 og 30-06, dvs ti-tolv ganger flere plopp enn pang og trent til krampa tok meg. 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, seawolf skrev:

Når det gjelder 7 mm Rem mag.  vil jeg fraråde det på det sterkeste for en nybegynner.
Det er ingenting i veien med patronen som sådan, tvert i mot den fungerer ypperlig på det meste av storvilt.
Men rekylen er kjapp og hard, ammo er kostbar, og på mindre vilt kan kjøttødeleggelsene være ganske store om en ikke bruker premiumkuler.

 

OK, ja det koster noe mer å bruke den og rekylen er så vidt litt hardere enn 30-06.

Jeg finner en god gjennomgang av forskjellene mellom 30-06 og 7mm Rem Mag her:

 

https://www.snipercountry.com/7mm-rem-mag-vs-30-06/

 

Det billigste og med minst rekyl er vel 6.5x55.

 

Den Bergara B14 Sporter har i hvert fall blitt ei veldig bra rifle, koster 10.000.- og er bra kvalitet. Den får du i både 6.5x55 og 308 eller 30-06 m.fl.

https://www.bergara.online/en/rifles/b14/sporter-rifle/

 

Ferdig gjenget (M14x1 tror jeg)...... ikke sikker der.

Baser/skinne er likt som på Remington 700 (koster da rundt 1500.- for baser +ringer), og topper du denne med en bra kikkert og en god demper så har du ei veldig bra jaktrifle. En A-TEC H2 koster 3600.- og veier 410 gram, og demper ca. 33dBc.

 

Kikkert: da har du igjen ca. 4900.- til en kikkert. Som førstegangs-kikkert klarer du deg fint med en billig kikkert.

 

F.eks denne: https://www.skytterlinken.no/continental-3-18x50-ir-inkl-kikkertringer

 

En dyrere kikkert kan jo komme senere, om et år eller to hvis man sparer opp noen kroner.

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Mas-36 skrev:

@ståle240 Blir ikke feil med en god gammel M98, men kan bli dyrt :P En skal jo bare...... :D 

 

Og før hylekoret kommer og sier de er gamle, og ikke så gode som moderne ting. Nei, de er ikke det. Men en god M98 holder til alt av jakt(spesielt storvilt) og til mye av presisjonskytingen i landet.

Baller fort på seg,skal ikke nekte for det😀 Det jeg ville fram til er att en trenger ikke dyrt utstyr for å komme igang med jakt..Mye viktigere å komme seg ut i skogen.Kan jo suplere litt etterhvert.Virker som mange skal ha seg blaser med stjernekikkert og mega demper etc før de har tatt sin første jakt tur😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Verden har forandret seg. Idag må en ha masse greier for å jakte, jaktklær, jaktkniv, jaktbil. Troen på at utstyr og penger er veien til suksess er stor... Gammel Mauser, Baikal, tollekniv og buss duger ikke lengre.

 

Om trådstarter kjøper en rifle i 6,5x55 eller 308 brukt på finn, får montert et ok kikkertsikte i gode montasjer er han/hun godt i gang.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sant som det er sagt, er komt så mye mer penger mellom hendene på folk.

Derfor ting har blitt som det har blitt.

En skal være veldig sterk for og motstå kjøpepress og skille seg ut, spesielt viss en er ungdom.

All ære til de som klarer det.

 

Når det er sagt, dersom en ikke har barn kan en etter mit vet, bruke iverfall en del på ting som inntereserer.

Ellers er det jo bare nevøer/nieser som stikker av med pengene.

Som en sa en gang: Min største redsel er at andre skal bruke pengene som jeg har tjent!

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...