Jump to content

Anbefaling varmedress til villsvinjakt i januar?


Breiðisjor

Recommended Posts

Noen tips til en skikkelig god og varm posteringsdress til villsvinjakt i januar? Erfaringsmessig er det jo ganske kaldt på post i de svenske skoger på denne tida av året...

 

Tenkte noe slikt som eksempelvis dette:

 

 

Noen erfaringer med disse eller tilsvarende? Varme nok? Hvor mye klær trenger man under? Lydløse? Praktiske ift. lommer og slikt?

 

På forhånd takk for hjelpen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fimbul er bra! Den gamle utgaven er rar i størrelsen, small er like lang som xxl...

 

Men-du kommer til å fryse uansett, det er uunngåelig når en sitter lenge. Ha med noe mykt og varmt å sitte på, altfor store støvler og ullsokker, ull stillongs, ullgenser.

Jungeltriks er telys under en opp-ned blomsterpotte, plassert under stolen.

Varmepose funker. Elektriske såler funker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Fimbul 2 fra Jaktdepotet. Utrulig varm og god på post, men ikke til å gå ned. Var på jakt i Polen forrige vinter med noen små kalde og mye vind, hadde tatt på varmevest under. Det ble for varmt og hadde etterhvert kun under lang i ull og dressen uten å fryse andre steder enn på hodet og beina

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker fimbull dressen under åtejakt på villsvin.Den funker og holder deg varm.Jeg bruker ull innerst,så tykt fleece undertøy.På overkroppen har jeg tynn dunjakke om det kniper.Vi sitter i buer som ikke er oppvarmet,så føttene er de som blir kalde.Jeg bruker slike engangs varmeposer

i støvlene,og evt i vottene.Har digre viking pilkestøvler.Men elektriske varmesåler og vest hadde nok vært ideelt.Kaldt blir det om man sitter fra kl 18 til 05

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selvfølgelig forskjellige lag om det er -4 eller -30.Men nesten uansett så vil det bli kaldt om du sitter lenge nok,og du må sitte stille.Nytter ikke med OL floka i bua hvis det er svin i nærheten.Fotposer er bra,da får du ett ekstra lag,og med luft imellom.Man vet aldri når svina kommer.Jeg har skutt svin på åta på vei inn til bua,jeg har sitti til 04 før der har blitt action.Og vi har sett utallige ganger at det tikker inn mms fra kamera etter man har gått av post.Hører de deg,eller lukter deg så kommer de ikke frem 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

På Lyngstad i Eide. Ikke bare utsalg, fabrikken er der. Dyrt men verdt hver krone! 

 

  -  og de har utsalg på Røros.

 

Jeg pleier å stikke innom der, når jeg drar forbi. Har bare prøvd de "grove" versjonene, enda bedre enn "Anna" og "genser, grå" fra militæret.

 

Julegavetips: Kjøp noe varmt til frosne smårollinger i familiekretsen!

Link to comment
Share on other sites

Takk for masse gode tips her!

 

Ørten lag med klær + posteringspose ble løsningen på villsvinpost i januar i år, men kunne tenkt meg en varmedress neste gang for (muligens) å slippe noen lag... 

 

Noen som faktisk har prøvd den fra Swedteam, også? Minst mulig støy ved (forsiktig) bevegelse er selvsagt også super-viktig her, i tillegg til varmen..

 

http://www.swedteam.com/nb/produkter/kjeledress/ridge-thermo-m-100164

 

Takk igjen til alle som har bidratt 😊

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sitka skrev:

Jeg fortsetter med den fra jaktdepotet.

Fimbull 2.

Lurer på passelig størrelse, liker at det er litt og gå på, men ikke telt.

Er 180 cm ca 85-90 kg med normal kroppsbygning.

Jeg er vel 183 med omtrent samme masse, kjøpte XL og den er stor så hadde nok valgt L dersom jeg skulle hatt ny

Link to comment
Share on other sites

Ja er vel det mest naturlige her omkring.

Så var det størrelse da, kjøper nesten aldri klær pga at jeg har så vanskelig for og bestemme meg for både det ene og det andre.

Har vært ett stort problem for meg opp gjennom årene.

Skal jo bare sitte i ro og er redd for at den kan bli for liten med large.

Så lurer på om XL er bedre, er som sagt 180 cm og 85 kg ca, vanlig kroppsbygning.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Til ren posteringsjakt på denne tida ville jeg kjøpt en av de nymotens elektriske varmevestene, eller noe sånt - det fins hansker og bukser og alt mulig. De som har dem kaller det Guds gave og lignende ting... Inne i ei bu betyr det nada hvordan det ser ut, og utafor ei bu er noe som bryter opp silhuetten, og får ed overflata en fordel - jeg har brukt Fjellduken Thermo i mange år. Funker.

Sist helg overlot jeg den til dattra da vi skulle sitte på post sammen - hun koste seg, og sovna, og jeg holdt på å fryse i hjel...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ref. disse "nymotens elektriske varmevestene" osv, noen gode tips her ift. hvilke merker som utpeker seg som spesielt gode? Har også hørt særdeles mye skryt av disse, selv om jeg har vært skeptisk lenge... Varmesåler, varmevest og varmehansker høres dog fristende ut når man sitter der i det iskalde mørket...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt vesten til Heat Experience  noe tid. Fungerer greit den. Etter at jeg anskaffet har det også kommet en jaktmodell, som blant annet har fått radiolomme og avblending av betjeningsknapp. Finnes sikkert andre produkter som fungerer greit også. Pass på plassering av betjeningsknapp, slik at denne ikke kommer i konflikt med feks sekkereim eller annet utstyr en bærer på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Fått den allerede, prøvd den innendørs.

Må si jeg ble litt i stuss, Large skulle jo være rikelig ble det sagt for en kropp på 180/85.

Prøvde igjen tja, strammer nå littegrann her og der synes jeg da.

Var på jobben dette her da, er nå innom 99 av hundre ganger etter arbeidstid og var det i dag også, var ei der som så meg i den hun sa : sitter som ett skudd den der!

Nettopp det den gjorde, ingen ting og gå på, gikk ett lys opp for meg.

Sjekk størrelse, ganske riktig. 
Medium i stedet for large, jaja Jaktdepotet ordner vel opp. Fort gjort og gjøre feil i ei stressa førjulstid.

Ellers så den ok ut, ikke ykk eller opti glidelås da, men stor og grov så den holder vel en stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...