Jump to content

Innskyting/samskyting


slott99

Recommended Posts

Hei

Har en Baikal kombi kal. 223/12 med kikkertsikte.

Denne er skutt inn på 100m.

Testet begge løpene på 20 m. hold.

Rifleskuddet satt ca. 4 cm. under blinken og hagleskuddet med full choke gikk over.

Brukte ikke samme ammo som den er skutt inn med.

Stiller jeg på kikkerten eller på skruen for samkjøring av løpene?

Takker for svar

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, slott99 skrev:

Skal bruke den til gluggejakt på kort hold, der jeg kan velge om jeg vil skyte med hagle eller rifleløpet.

Skjønner poenget, men hvis du har skutt inn rifleløpet på 20 m hold og du må skyte på lengre avstand vil treffpunktet bli alt for høyt. Eksempelvis, hvis siktelinjen på ditt våpen er 60 mm over senterlinjen på rifleløpet, vil du treffe ca. 8 cm for høyt på 50 m,  13 cm på 75 m og hele 18 cm på 100 m. Og selv 8 cm er mye på et så lite mål som en rev. Hvis du derimot skyter inn rifla "midt i" på 50 m, vil du være ca. 3 cm for lavt på 20 m og 2 cm for høyt på 100 m. Hele clouet med et kombinasjonsvåpen er etter min mening å bruke hagleløpet til korte hold, for rev og rådyr < 25 m, mens rifleløpet kan benyttes på lengre avstander.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, slott99 skrev:

Hei

Har en Baikal kombi kal. 223/12 med kikkertsikte.

Denne er skutt inn på 100m.

Testet begge løpene på 20 m. hold.

Rifleskuddet satt ca. 4 cm. under blinken og hagleskuddet med full choke gikk over.

Brukte ikke samme ammo som den er skutt inn med.

Stiller jeg på kikkerten eller på skruen for samkjøring av løpene?

Takker for svar

 

hei. min baikal kombi er som alle disse kobiene derifra ferdig justert fra fabrikk. manualen min har oppgitt kulevekt og samskytingen på noen av dei bakerste sidene,  det er disse data den er fabrikkregulert for. dette stemmer godt på min.husker ikke data nå men ingen problem med det. enkelt... kort hold hagle, langt hold rifle. funker hvær gang på min i .. 12/76 308w.  20 m er jo kort hold.bruk heller åpneste choke på 20-25m og kule på resten. øv på avstand og kulebane ang rifla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...